2021. május 29., szombat

Dombóvár - Szigeterdő avagy Kossuth-szobor és a park

Dombóvár, Szigeterdő, avagy Kossuth-szobor és a park

Egy korábbi bejegyzésemben már említettem, hogy Dombóvár, mint új lakóhelyünk és bázisunk előbb-utóbb teljese feltérképezésre kerül (legalább is a nevesebb látnivalók). S pár nap erejéig volt lehetőségünk a városban nézelődni. S ha már időnk engedte.. és lehetőség is volt....kár lett volna kihagyni, sőőőőt... épp ideje volt megnézni a híres-nevezetes Kossuth-szoborcsoport és annak parkját.
S lám, egy régóta keresett, vágyott látnivaló is pont ott volt. Úgyhogy mondhatni, hogy kettőt ütöttünk egy csapásra.
S ha már épp jó időnk is volt, egy kellemes laza séta pont jónak is tűnt. Már ha az lett volna. A mama már elfelejtette, hogy kilométerben mennyi is az az annyi. És szó mi szó nem volt olyan gyors és könnyű átsétálni a fél városon... azért Dombóvár nem olyan kicsi... főleg egy kisgyerekkel.
Szóval lakhelyünktől csak úgy megindultunk belváros... majd a vasútállomás irányában egyenesen tovább...
Csak előre és előre...
A kisebb, vagy alsóbbrendű úton mentünk végig.... csak mentünk, és mentünk...
És olyan volt mintha soha nem érnénk oda. Azért hosszú volt így a séta. De legalább odaértünk... a vasútállomáshoz. És akkor derült ki, hogy anyum igazán már nem is emlékszik, hogy merre is kell menni. Úgyhogy volt egy kis levezető séta-kanyarunk, mielőtt feltűnt volna, hogy ezt a képet nézve bal oldal irányában egy nagy tábla mutatja is, hogy arra van a park.
Hm..., hogy ezért tartoztunk az ördögnek egy kisebb úttal a másik irányba. De szó mi szó tényleg nehéz észrevenni ezt a bejáratot, mert az új-építésű ház és kerítése elég jól megvezették a szemünket. De a lényeg, hogy meglett, az egyik bejárat!
A "Dombóvári Szigeterdőt" kell keresni a térképen. Autóval szerintem sokkal könnyebben ... és persze gyorsabban el lehet ide jutni.
Szóval mi a vasútállomás főépületével átellenben található befelé vezető ösvényen közelítettük meg a parkot. S alig haladtunk pár métert máris ezt láttuk a fák között.
A vár !!! Legalább is az a várszerű építmény, amit sokkal korábban egyszer már láttam a neten, amikor a várak, várromok után kutakodtam.... no meg akkor is amikor Dombóvár látnivalóit kerestem. De még soha nem volt eddig módon megnézni. No de most....
Nagyon kíváncsi voltam az épületre is. Úgyhogy mielőtt tovább mentünk volna a parkban ....
Egy kisebb útra fordultunk rá.... ami alig pár méter után már a toronynál véget is ért.
Az a bizonyos torony... ami egyenesen egy vártoronynak, illetve vár-maradványnak tűt mindig is.
A Szigeterdő DNy-i szélén található a XIII. században épült vár és lakótorony. A 90-es években végzett ásatások során egy tégla anyagú lakótorony alapjait tárták fel. A vár és környéke országos jelentőségű régészeti lelőhely.
Erődítmények létesítésére a Kapos mocsaras árterületéből kiemelkedő diluviális teraszok, bozóz-szigetek voltak a legalkalmasabbak. Ilyen erődítmény lehetett a Szigeterdőben is. A kör alakú árokkal, sánccal övezett a XIII. században épült és a XVI. század elején elpusztult vár lakóterületét 2000-ben tárták fel. A vár területének közepén áll a 10x10 méteres külső és 5x5 méteres belső tégla lakótorony. Padlóját 3 sor tégla alkotja, amelyet terrazzo fedett. A padlóba mélyedt egy gabonás verem.
A tornyot a XVI. század elején tűzvész pusztította el. Padlóját kb. 40 centiméter vastagságban fedte a faszenes, hamus törmelék, összeégetett cserepekkel, vasakkal, elszenesedett gerenda darabokkal. A torony közelében állt a 3,1x5,2 méter alapterületű, földbe mélyített, négy tüzelőnyílással ellátott téglaégető. A torony déli oldalán helyezkedett el egy faszerkezetű épület, ezt azonban szinte nyom nélkül elpusztították az 1958 - 1959-ben ide épített kocsma munkálataival. A torony könyéki járószintet is megtalálták.
Az eredeti, sárgás altalajba mélyítve X-XI. századi gödröket találtak. Ezek felett helyezkedik el a kora Árpád-kori humusz, elég sok lelettel. A feltárások során edénytöredékek, vaskés, vaslándzsa, sarlótöredék, komozsár maradványai kerültek a felszínre. A humusz felett a sáncárok kiásásakor keletkezett enyhén kevert agyagréteg következik, amellyel beterítették a dombtetőt. A téglaégető közelében találtak egy Árpád-kori házrészletet kemencével. Ezek fölött késő középkori téglakemencét találtak, ami a jelek szerint szabadtéren helyezkedett el (Forrás: https://www.varbarat.hu/varak/szigeterdo.html ).
Akkor mégis csak vár állott itt egyszer ?!??
Anyum és kíváncsi lányom gyorsan meg is nézték, hogy esetleg be lehet-e menni. De sajna még az az egy-szem ajtó sem volt nyitva.
Furcsa egy torony... körös-körbe járva egy nagy tömbépület, ami úgy elvan zárva mintha bent tényleg nagy titkokat őriznének, amihez senki nem férhet hozzá.....soha..... és a lépcső is csak dizájnos elterlés- Amúgy a lépcsőt nagyon szépen megcsinálták... az egyszerű épületet feldobja, és azt az érzést nyújtja, hogy funkcionalitása is van.
S talán van is... de nekünk sajnos nem volt szerencsénk megismerni... talán majd egyszer máskor.
Addig maradt a játszadozás :)
Majd indultunk is tovább... hogy azért a híres szobrokat is megtaláljuk még. Nem volt nehéz... a jól kialakított útvonal szinte vezette a sétálót... csak menni kellett előre...
Egy kis útmutató, hogy réges-régen milyen ház állt ott.

S alig mentünk pár métert és már meg is pillantottuk a szoborcsoportot.
Szép nagy szobor... és összetett.... Nehéz elképzelni, hogy ezt anno csak úgy cipelték az egyik helyről a másikra.

Dombóvár legszebb parkja a Szigeterdő, természetvédelmi terület. A mai park helyén eredetileg 10 hektár mocsárerdő volt ma 4,5 ha területe. A parkban található faállomány életkora 70-100 év, madártani szempontból is értékes élőhely. Itt található az országos jelentőségű Kossuth-szoborcsoport, mely egykor Budapesten az Országház épülete mellett állt. A Horvay János által alkotott szoborcsoport az egyetlen kompozíció hazánkban, mely együtt ábrázolja a Batthyány vezette Első Felelős Magyar Kormány tagjait. A budapesti Kossuth téren 1927-ben avatták fel a monumentális alkotást. 1951-ben elbontották és feldarabolták a kompozíciót, mivel az akkori rendszer kultúrpolitikusai az emlékművet nem találták túl lelkesítőnek, a rendszer szelleméhez illőnek. Hosszú hányattatás után került az alkotás Dombóvárra. Forrás: http://www.itthon.hu.
A szoborcsoport részletes történetét a Szigetredőben feltárt és újjáépített középkori lakótorony második szintjén tekinthetik meg, az első szinten pedig a dombóvári származású Majoros keramikus művészházaspár kiállítása várja az idelátogatót.

Hm... ezek szerint a toronynak tényleg van ma is szerepe és lényeges látnivalókat és információkat tárol.
Csak, hogy lássátok, hogy tényleg nagy... azért mi is odaálltunk egy kicsit. :)
Emikémet nem nagyon kötötte le a látvány... úgyhogy elég gyorsan mentünk is tovább.
Ahogy tovább indultunk hamar feltűnt, hogy tényleg szép nagy park van itt.
S lám találtunk egy másik bejáratot is!
És itt részletes leírás és információ fogadja a látogatókat. Talán erre kellett volna jönnünk.
Ahogy tovább sétáltunk előkerültek a többi szobrok is.
Nem is egy... a parkban csak úgy szétszórva.

Dombóvár legszebb parkja a Szigeterdő, természetvédelmi terület. A park helyén eredetileg egy 10 hektár mocsárerdő volt , területe ma 4,5 ha. Szigeterdő faállományának életkora 70-100 év. A főleg kocsányos tölgyekből és magas kőrisekből álló erdőrész számos növény- és állatfaj számára biztosít élőhelyet. A természetközeli erdőrész mellett a későbbiekben egy angolkertet alakítottak ki.
A szobrok lábánál a neveket is el lehetett olvasni, hogy melyik híres történelmi személyt ábrázolja.

A sétánk felé... Kossuth... csak úgy egymagában....

Innen már a messziről is jól látható volt, hogy egy játszótér vár minden gyermeki lélekre. A szülőknek esélyük sincs :) ... menni kell, ha már ott van. Épp hogy még párat klikkeltem és siethettem is a lurkó után.
És persze mindent ki kellett próbálni, amit csak lehetett.

Nem is volt olyan kis játszótér. Szép napos meleg napon itt nagyon jól el lehet lenni... akár fél napokat eltölteni... a parkban,....szerintem akár egy kis piknikezéssel is lehetne fűszerezni.

A park tényleg szép és tetszetős volt. Tágas és felettébb ápolt, gondozott! Talán és remélem, hogy lesz majd még lehetőségünk ide eljönni!
Az utunk visszafelé a városba nem pont ugyanarra vitt. A irányt megcélozva kisebbnél kisebb utakat, összekötőket választottunk.... bízva bízván, hogy  az orrunk hazavisz minket. S ahogy lenni szokott a hazaút megint rövidebb volt! Hamar elértük Dombóvár központját, szívét.
Jó kis kirándulás volt! A sok gyaloglás gyerkőccel egy kicsit hosszú volt így és fárasztó. Azt hiszem, hogy legközelebb azért majd autóval megyünk, és majd inkább a parkban szaladgáljuk ki magunkat.
Szép helyen jártunk.... és nem is gondolná az ember, hogy Dombóváron ilyen is van. Sajnos annyira kiesik a városközpontból, hogy csak tudatos megkeresés során jut el az ember a parkba.
Úgyhogy... ha Dombóvárom járnál, s időd, kedved engedi, akkor keresd fel Te is a Szigeterdőt a szoborparkkal... s a tornyot se felejtsd megcsodálni!