Élménytérképem !!!

2012. április 24., kedd

Szabadbattyán - Kula-torony


Szabadbattyán - Kula-torony, avagy Kula-vár
Egy északi utamról igyekeztem hazafelé Székesfehérváron át, amikor is úgy döntöttem, hogy Fehérvárhoz felettébb közel található Szabadbattyánon megnézem, hogy mi az a vártorony, amit a Google-térkép fotókon is láttam.


Ekkoriban már egyre jobban érdekeltek a látnivalók és a kirándulások, és úgy gondoltam, hogy ha már erre járok, akkor lecsekkolom, hogy miről is van szó, és mennyire érdekes a megtekintésre.
Barátságtalanul szeles időben sikerül megtennem ezt az utat, de ha már ott vagyok... egy szemlét megért.
Kula őrtorony:
A torony - török nyelven: kula - a XVII. század elején épült. A helyreállított épületben 1981-ben nyílt meg a megyei múzeum török kori anyagát bemutató kiállítás.
A három emelet magas torony elődje a tatárjárás után, a XIII. században épült fel a sárvízi átkelő melletti dombon, feltehetően lakótorony céljából. A törökök Székesfehérvár bevételekor, 1543-ban először lerombolták, majd miután a Fehérvár visszahódításáért vívott harcok idején a sárvíz egyetlen átkelőjének stratégiai szerepe megnőtt, új tornyot építettek.
A kis erősség - amely körül a XVI-XVII. században szerény település alakult ki - a török kiűzése után elvesztette jelentőségét, az omladozó tornyot magtárként használták.

Korszerű műemlékvédelmi feltárására és helyreállítására az 1970-es években került sor. Ma már Fejér megye török kori életét bemutató kiállítást láthatunk a sok véres harcot megélt falak között.
Ha kicsit nagyítasz a képre, akkor látható, hogy a torony belsejében valóban kiállítás is található. Ami belépő ellenében elég korlátozott időkben megtekinthető.
Mivel elég spontán volt a látogatásom, ezért ilyen információkkal nem rendelkeztem időben és hát persze, hogy már pont nem volt nyitva a torony. :(
 Jobb híján ezért körbe jártam és megnéztem minden olalról.
Extra sok izgalmat és látnivalót persze így nem nyújtott a torony négy oldala. Ezért megtekintés esetén érdemes előre tájékozódni a nyitva tartásról, és akkor a Kula-tornyot nem csak kívülről, hanem belülről is megnézni.
 A szél szó szerint majd elfújt a torony környékéről, úgyhogy nem is maradtam sokáig.
Talán legközelebb majd belülről is láthatom. Addig pedig, ha téged is érdekel...


Járd meg! Nézd meg! Éld meg Te is!

2 megjegyzés:

  1. Kedves Kinga.
    A Szabadbattyáni, Kula gótikus lakótorony nagyszerű.
    Ilyesmit keresek lakni benne..
    Ja, és Drága Kinga, kiskegyed pompásan néz ki a fotókon!! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Öreg-Sam!
      Köszönöm! De ja de rég volt, hogy én így néztem ki :)

      Törlés