2013. november 2., szombat

Cigány-hegyi kilátó 2013

Egy őszi óbányai túránk (a túra élménybeszámolója itt KLIKK IDE) egészen a Cigány-hegyi kilátóig vitt minket. Már előtte is sokat hallottam róla, úgyhogy nagyon örültem, hogy végre lejutottunk mi is ide.
Óbányai túránk késő őszi napra esett. Az élmény viszont új és teljesen más volt, mint tavasszal vagy nyáron kirándulni. Ha még nem olvastad volna a teljes beszámolót akkor KLIKK IDE. Abból megtudhatod, hogy hol van és hogy hogyan lehet eljutni a kilátóig.

Túránk során amikor megérkeztünk a kilátóhoz a zöld lombozat mentes időszakban elsőnek ez a látvány tárult elénk.
A Cigány-hegyi kilátó. Nem is tűnik olyan nagynak, mint ahogy azt az ember várná.
Cigány-hegy Kisújbánya felett északnyugatra emelkedő 524 méter magas kúp. A Cigány-hegyi kilátóból gyönyörű kilátás nyílik a környező hegyekre és völgyekre.
1980-ban Buzás Endre földmérő tervei alapján épült. 2007-ben lett felújítva Ripszám István, a Mecseki Erdészeti Zrt. Pécsváradi Erdészet igazgatójának megbízásából, Ottó Gábor építészmérnök tervei alapján.

Pedig volt hova felmászni és azért lépcsők is voltak. De tériszonnyal itt nem nagyon kellett küzdeni. Inkább csak az iszonyat hevesen fújó szél növelte félelemérzetünket.

De megérte! Bár ősz volt, a nap se sütött, a szél is majd lelökött minket a kilátóról, de még így is szép volt a kilátás. Aki nem hegyek közt nőtt fel és nem is nagyon lát ilyet nap mint nap, annak ez a 360 fokos erdős-dombos panorámás kilátás nagy élmény.

És minél több évszakban látja az ember a gyönyörű Mecsekünket, annál jobb.
Hegy, domb és zöld enyhe barna színezettell, ameddig a szem csak ellát. Mintha nem is Mo-on lennénk, legalább is a szántó-mező vidéken és Alföldön élők számára biztos, hogy olyan érzés lehet.
S lám a szél milyen vagány frizurát tud csinálni :)
Gyorsan körbenéztünk. A szél nem tette barátságossá a fenti tartózkodásunk. Naplementére hiába vártunk, tán már le is ment. És mintha esőfelhők közeledtek volna. Legalább is mire leértünk már határozottan lehetett érezni, hogy csöpög az eső.
Így hát hol esőben, hol nem esőben tértünk vissza a kiindulási ponthoz, Óbányára. Elég jó kis kilátó. És ha már Kisújbányáig eltúrázik az ember, akkor a kilátót kár lenne kihagyni.

1. Jó hogy idetaláltam. Egy másik portál úgy közli, mintha 2007-ben épült volna e kilátó, pedig akkor a felújítása, magasítása volt, amit indokolt is a környezet magasaodó növényzete. Az 1980-as években a környezet nem erdős volt. Néhai Buzás Endre turistatársunk itt mondott pár gondolatot Rockenbauer Pál forgató csoportjának, ami bele is került az "és még egy millió lépés" című filmsorozat "IV. A Mecsekben" fejezet, A Keleti-Mecsekben c. epizódjába.

2. előző megjegyzés folytatásaként:
    Az említett filmrészletet megtaláltam interneten, webcím:
    A 2:56:43 időtartamú (4 részes) filmben
    1:47:14 időponttól látható a kilátó és környezete a film készítésének idején, és Buzás Endre is.

1. Kedves Ferenc!
      Nagyon szépen köszönöm, hogy megosztottad ezeket az információkat a blogom eme bejegyzéséhez! Remélem, hogy a jövőben majd még mások is olvasni fogják!
      Köszönöm! Üdv. Kinga

2. Nagyon szívesen kedves Kinga!
      Kívánok számos kellemes gyalogtúrát, sok gazdag élménnyel. Nejemmel egy gyalgos túraverseny során illetve az arra való felkészülés során ismerkedtünk össze. Mostanság sajnos nem sikerül a gyalogtúrákat besűrűsödött tennivalóink közé besorolni. Amikor pár éve mégis újra kirándultunk a Cigány-hegyi kilátóhoz (valamennyivel 2007. évi felújítása után) alig ismertem rá és környezetére.
      Legutóbbi ide írt megjegyzésemben található linken elérhető filmben nejem szülei Édesapja (Sáfár József) és Édesanyja (Sáfár Józsefné) kínálták otthonukban készített és a Pásztor forrás tisztásához kivitt fínomságokkal Rockenpauer Pált, forgatócsoportját, és a nagy létszámú csatlakozó túristát. Apósom filmben más időpontokban is látható, illetve hallható eleinte kék dzsekiben, később fehér, majd ajándékba kapott sötétkék trikóban (1:30:19, 1:30:43, nejével, anyósommal együtt 1:45:34, Rochenbauer Páltól kap apósom stáb-trikót 1:46:21 időpontnál)
      Mi abban az időszakban voltunk rendszeres túrázók, amikor Rockenbauer Pál forgatta két nagy filmsorozatát; Legutóbbi ide írt megjegyzésem linkjén elérhető filmben