Kirándulok, túrázok, élményekkel gazdagodok - S mind megírom, hogy lásd ,Magyarország mennyi látnivalóval és élménnyel Téged is vár.

S kérlek ne felejtsd, ez egy NAPLÓ, amiben SZEMÉLYES élményeim és érzéseim írom meg. Lehet hogy nem mindig tökéletes, de remélem hogy pont emiatt Neked majd jobb lesz!

2014. április 30., szerda

Pilisszentkereszt - Ciszterci apátság

Dobogókőn jártunk s Pilisszentkereszten apátság-romokat találtunk.
A netes keresgélés során láttam meg, hogy Pilisszentkereszten van egy ilyen látnivaló. És ha már a várak, kastélyok kedveltek, akkor a templomromok miért maradnának ki.

Amikor a községen átutaztunk, akkor volt rá alkalmunk, hogy megnézzük. Nem volt konkrétan betervezve, hogy megnézzük. De a neten láttam, tudtam, hogy valahol ott van, és szerencsénkre a csudálatos dobogókői kirándulós térképemen is fel volt tüntetve. Nem volt kérdés, hogy meg kell keresni, és meg kell nézni.

Pilisszentkereszt község délnyugati felében, a Pilis keleti lejtőjén található romok a ciszterci rend első magyarországi monostorát rejtik. Az 1184-ben alapított monostornak napjainkban az alapfalai láthatók. E falak közé temették egykor Gertrúdot, II. András király feleségét, akinek tragikus történetét a Bánk bán c. darabból ismerjük.
Megközelítés: A faluból Pilisszántó felé haladva tábla jelzi a klastrom irányát. Földút vezet a területre, amit a faluból pár perces sétával elérhetünk.

Vagy autóval, így:
Sajnos ez az én akkori térképem nem volt ennyire egyértelmű. Úgyhogy nem is találtuk meg elsőre. Már a földúton jártunk, és szinte már az utolsó elágazói is eljutottunk (a ott fordultam vissza!), mert semmilyen tábla nem mutatja, hogy merre kell menni, és hogy hol kell keresni. A faluban még igen, de a földesúton már nem. Úgyhogy ha esetleg Te arra jársz, akkor bátran kövesd az általam sárgával jelzett útvonalat.
Az autót viszont a jelzett útvonal végén le kell rakni. Egy sorompó is jelzi, hogy nem lehet tovább menni.

A sorompó mellett gyalogosan elhaladva mindjárt a tisztásra jutottunk, aminek a végben látni lehetett a romokat.
 És meg is találtuk. A romok.... Csak az odajutás nem volt egyszerű.

A romok rövid bemutatása ismertető táblán történik.
Történet: A pilisi ciszterci apátságot III. Béla alapította 1184-ben, anyakolostora a franciaországi Acey-ben található. A kolostort egy kora Árpád-kori település mellett építették, egy időben az esztergomi székesegyházzal és palotával. Háromhajós, négyszögszentélyű templomát Szűz Mária tiszteletére szentelték. A kolostorhoz tartozó halastavat a Pilis patakjai táplálták.
A kolostor mellett Árpád-házi királyaink vadászházát is megtalálták, mivel a környező erdők a király vadászterületei voltak.
E kolostor falai között nyugodott Meráni Gertrúd, II. András felesége, kinek történetét Katona József örökítette meg Bánk bán című művében.
A tatárjárás és a török pusztítás nem kímélte a kolostort sem, 1526-ban leégett és elnéptelenedett. Később sem épült újra, köveit elhordták a környék falvainak és az esztergomi vár építéséhez.
Az 1967-ben kezdődött, a ’80-as évekig tartó feltárást Gerevich László irányította. A romterület sajnos nem lett helyreállítva, a feltáróárkok betemetését és a terület bemutathatóvá tételét a Pilisszentkereszti Erdészet az önkormányzattal és a Kulturális Örökségvédelmi Hivatallal közösen igyekszik elérni.

Körbejártuk, megnéztük a házikó-tetős köveket.
Hát igen... érdekes egy megoldás.
Be kell nézni alájuk, hogy mit is rejt a tető. És persze mi mást, mint kőmaradványokat. Gondolom a külső körülményektől való megóvás érdekében lett ilyen. Nagyon érdekes, és egyedi is.
 A kitaposott ösvényen egy kicsit tovább haladva az erdőben megtaláltuk a forrást is.

A forrás mellett tűzrakó hely és padok várják a megpihenni vágyókat. A foglalt forráson emléktábla tanúskodik a magyarországi turistamozgalom megalapításáról, melyet ezen forrás mellett döntött el Téry Ödön, báró Eötvös Károly és Thirring Gusztáv.
 A helyszínen még egy kis történelmi vonatkozás.

Majd ugyanazon az úton visszajutottunk az apátság romjaihoz, és onnan a kocsihoz.

Könnyen megtalálható, és gyorsan megtekinthető történelmi múlttal rendelkező látnivaló. A templomromok gyűjteményben is megtalálhatod. S így vagy úgy, még térképen is megnézheted, hogy pontosan hol is van.
Ha Téged is érdekelnek ezek a látnivalók, a romok, és nem számít, hogy ez esetben a kalandfaktor a nullához konvergál (hacsak nem egész napos piknikezésben gondolkodsz), akkor....