2014. április 30., szerda

Pilisszántó - Kőkápolna és a Szikla színház

A Pilis kapuja, a Szikla színház, a Boldogasszony kápolna és a Pilis keresztje
Dobogókői kirándulásunkból tartottunk hazafelé, amikor Pilisszántón megálltunk és megnéztük a Sziklaszínházat (hogy mi is az), meg a Boldogasszony kápolnát. Még a nagy kirándulás előtt néztem otthon a neten, hogy errefelé milyen látnivaló lenne. És akkor láttam, hogy szinte az útról is lehet látni, hogy hol van (persze akinek jó szeme van, és tudja, hogy hol keresse). És valóban... nem csak hogy lehet látni, de szinte mindjárt az útról lekanyarodva meg is lehet állni.

Itt keresd...
És itt lehet megállni. Látni ott a hegyoldalban azt a világos részt. No ott a Szikla színház, és annak közelében a kápolna, és a kereszt is látszik.
 El is indultunk a kitaposott úton. És szerencsére még táblák is mutatták, hogy merre az arra.
Széles kavicsos út vezetett előre, majd egy kicsit fölfele is (meglehet hogy itt még kocsival is fel lehet menni?!, nem tudtuk, úgyhogy nekünk maradt egy kis túra). Pár méteren azért kellett szintet mászni. Mégiscsak egy magasabb pontra kell eljutni (lehet hogy mégis csak kocsival kellett volna menni?)
Azért annyira nem volt vészes... egy kis gyaloglás kell. És az út ide vezetett. Ez a 'Szikla színház'. Egy szép nagy faragott fakapu köszönti a látogatókat. Ezt nevezik a Pilis kapujának.
A több évezredes Pilis kultikus helyén, a Szikla Színház idén, jubileumi 10. évadjára készül.
A Pilis hegy oldalában lévő kőbánya rekultivációjakor adódott az ötlet, hogy a görög színházak példáját követve legyen itt színház. Pályázati úton támogatást kapott a falu, így született meg a Pilisszántói Szikla Színház.
A sziklapart önmagában is nagyon szép. És az előtte található téren pedig ez az érdekes spirális forma volt kirakva kis kövekből. Feltételezem, hogy ennek értékes mondanivalója van. Mi is végigmentünk a kövek közt.
 A kilátás egyenest csodálatos volt. Ahogy elterült a táj és a többi hegycsúcsot is látni.
Nagyon szép, és itt is el lehetne tölteni órákat. Vagy akár egy kellemes napos délutánt, akár némi sütögetés közben is, mert hogy arra alkalmas helyeket is láttunk.
A hegyoldal egy szinttel lejjebbről. Ha nem akarsz a rendes úton egy darabon visszamenni, akkor egy elég meredek kis ösvényen keresztül lehet ide lejutni (négykézláb, de gyorsan megy!)
 És innen már el is lehet jutni a kútig.
Itt kell keresni a kápolnához vezető ösvényt is. Ez már nem olyan barátságos út a terepviszonyokat nézve.
 S miután megküzdöttünk ezzel az útszakasszal, már fel is értük a kápolnához.
1996. október 16-án három pilisi falu, Vörösvár, Szentkereszt és Szántó lakóiból megtöltött turistabusz megérkezett Medjugorjéba. A küzdelmes, jégesővel, viharral hitelesített hegyi zarándoklat egyöntetűen megállapította: a helyszín mintha csak a Pilisre lenne írva, csak a kereszt hiányzik hozzá.
Az itt született ötlet 2003 dec. 20-án valósággá vált. Ladocsi Gáspár püspök úr a Hargitáról ajándékozott hatalmas tölgyfa keresztet megszentelte.
Ha még többet szeretnél olvasni róla, akkor KLIKK IDE és megteheted.

És a kápolna mögött található kereszt, a Pilis keresztje.

Pilis Keresztje – Felállítása, szentelése: 2003. december 20. szombat 14 óra – a talapzatán az alábbi felirat: „Ez a 12 m magas 6 m méter széles tölgyfa kereszt népünk ősi történelmi múltjának, hazánkat a Pilisből irányító Árpád-házi királyainknak, a Kárpát-medence egymásra utalt népeinek, a Pilisben élt Pálosoknak, azaz Hungáriának állít emléket. Megtestesíti hőseinket, reményeinket, hitünket, vigasztal és biztat! Hazánk eddigi történelmét a Kereszt üzenete írta meg! A pilisi falvak adakozásából állított Kereszt fáját Kápolnásfalu és Csíkmindszent ajándékozta. Törzsének 127 évgyűrűjét a Kárpát-medence másik szent hegyén, a Hargitán gyarapította. Az értékeitől megfosztott, zajos világhoz szóló Pilis Keresztje lelki méregtelenítő helye a hívó szavára ide érkező embereknek. A Kereszt mellől nézve Ziribár hegyszoros fölött december 21-én, az újjászületés hajnalán friss harcosként ébred, az éltető Fény!”

Úgy tűnik, hogy nem is kis hírnévnek örvend ez a hely. Egy igazi zarándok hely lett.
A kilátás minden esetre nagyon szép. Mi is kipróbáltuk, hogy milyen ilyen csudálatos látvány mellett enni. És hát igen.. Akinek nem kell km-ek százait utazni, mert a közelben lakik, annak mindenképp ajánlom, hogy legalább egyszer látogasson el ide, ha nem többször.A kilátás gyönyörű, a hely valóban meghitt, és jó érzés itt lenni.
És amikor mi voltunk, akkor még egy hatalmas tartószerkezetet is építettek, ugyanis elmondások szerint, majd egy hatalmas harangot fognak ott felállítani. Talán majd egyszer, ha újra erre járunk, akkor megnézzük, hogy milyen lett.
Visszafelé viszont meg kellett még csodálnunk a nagyon szép fenyőket és az aranyos tobozokat. Felénk ilyen fák nem nagyon nőnek, nem szeretik a talajt, úgyhogy ilyenkor mindig megcsodáljuk őket, no és szedünk jópár tobozt is.
 Vissza is értünk a kúthoz, a Mészégetők kútjához.
S innen már egyenesen az alsó úton mentünk vissza a kocsihoz. Még egy pillantást vetettünk a domboldalra, s búcsút intettünk a kápolnának és a keresztnek.

Szeretünk ilyen helyeket közelebbről is megnézni. Még ha csak rövid időt is tudunk rá szánni. Ha Te is így vagy, akkor ....