2014. június 24., kedd

Zirc - Arborétum

A Természettudományi Múzeumban tett látogatásunk után néztük meg az Zirci Arborétumot. A kettő valahogy összeillik, úgyhogy szerintem jó ötlet egy alkalom során mindkettőt megnézni.

Szóval mi először a múzeumot néztük meg. És mivel azt mondták a pénztárnál, hogy innen is át lehet menni az arborétumba és nem kell kimenni és megkerülni az épületeket, ezért éltük is a lehetőséggel. Azt mondták, hogy 5 óráig nyitva van az a kapu amin keresztül át lehet menni. Siettünk is...  már mint a múzeumból időben kijönni....de majdnem hogy nem jött össze a dolog. Még csak háromnegyed 5 volt, és akkor láttuk, hogy egy bácsi már zárja a kapukat. Hát majdnem nem engedett át minket!
No de szerencsénk volt. Nem is tudom igazán, hogy ezzel jól jártunk-e vagy nem, mert mint a végén kiderült, tényleg nem ez a 'főbejárat', az ott a tó mellett van. Lásd a fenti képet. Ha megnézed, akkor látszik a kép bal alsó sarkánál is egy piros jelzés (a mini térkép fölött),  no ott lehet a múzeum irányából az arborétumba átmenni. Mi innen közelítettük meg és haladtunk a tó irányába, majd tettünk egy szép nagy kört. Sajna ezt a térképet csak akkor láttam, amikor már kijöttünk a tónál az arborétumból. Mivel ott van a főbejárat, ezért ezt oda rakták. Aki csak a hátsókerten át slisszan be, mint mi is, az így jár... nincs térkép.
Szóval a múzeumtól indultunk. Úgyhogy innen indulva mutatom meg, hogy milyen is a zirci arborétumban tenni egy sétát.
Miután átengedtek a kapun, továbbra is az épületet csodáltuk, miközben kerestük a kert szépségét.
Úgy tűnt, hogy valóban szép...
... de aztán hamar úgy tűnt, hogy mégse. Kivágott fák, ágak, kerti hulladék... nem tűnt rendezettnek és szépnek. Nem is értettem, mondtam is, hát nem ez az arborétum? hát hogy néz ki?
Kicsit csalódottan sétáltunk a kavicsos úton, hogy csak ennyi az egész. Pedig még mókust is láttunk!
És akkor fény derült az igazságra! Ez még nem is az Arborétum volt! Az utacska egy kapuhoz vezetett, amin keresztül lehetett belépni az Arborétum területére. És még a tábla is mutatta, hogy innen arborétum, visszafelé ahonnan jöttünk a múzeum. Mindjárt meg is nyugodtam, hogy akkor még csak most fog majd indulni az arborétumi sétánk.
Mindjárt más a látvány!Ugye? Szép nagy füves és gondozott kert.

És még játék is! Kicsinek és nagyoknak egy kis játék, hogy ne legyen annyira unalmas csak a fákat nézni. :)
Séta közben sok és különféle fákat lehet látni. Kár, hogy nem mindenhol lehetett táblát találni, és csak találgattunk az ember, hogy vajon milyen fa/ bokor / növény lehet az, ami előtt éppen állunk. Ez kicsit hiányzott. Pedig voltak nagyon érdekes levelű és termésű fák is, de sajnos nem tudtuk meg, hogy mi volt.
Elég hamar el is értünk a tóhoz.
Ez a rész még szebb volt. És itt láttuk meg, hogy a főbejárat is itt van. Ajánlom mindenkinek, hogy inkább innen közelítse majd meg az arborétumot, mert sokkal kellemesebb élményt nyújt. És persze itt van a térkép is, amin mindjárt a legelején meg lehet nézni, hogy merre is érdemes majd sétálni.
No meg a virágok is itt vannak a tó körül elhelyezve! Szebbnél szebbek és különlegesebbek, és még táblák is vannak! Ha tetszik egy, akkor meg tudod nézni hogy is hívják (ha esetleg Te is szeretnél majd otthonra olyat).

Tettünk a tó körül egy szép nagy sétát.

Alaposan megnéztünk minden nyitvatermőt, zárvatermőt, szúrósat és a virágosat, zöldet és színeset, de még a szobrokat is.

És akkor! Egyszer csak egy őzike néz velünk szembe! Hát ezt a meglepetést! Még jó hogy gyorsan izzítani tudtam a gépet :) mert senki el nem hitte volna. Elég hamar eltűnt, és csak csodálkoztunk, hogy itt őzek is vannak....szabadon... Vagy csak úgy beszökött ide?
Folytattuk utunkat, hátha még találkozunk vele. Tettünk egy szép nagy sétát az  arborétumban.  Az utacskák viszik az embert, s annyira nem nagy hogy el lehessen tévedni. Úgyhogy csak mentünk és mentünk.

És még a filagóriát is megtaláltuk. Egy nagyon szép pavilon a mini erdőcske közepén. Nem csodálkoznék, ha itt esküvőket is tartanának, szinte ideális a hely és a környezet.

S ahogy sétáltunk tovább újra mókust láttunk, ....
.... és meglepetésünkre megtaláltuk az őzikét, ahogy ott ette a füvet (Remélem látod azt a barna maszatot ott a bokor mögött!) Persze csak jó messziről néztük, hogy meg ne zavarjuk. Akkor ezek szerint tényleg itt lakik. Végül is, az arborétum elég nagy ahhoz hogy ő is kényelmesen, zavartalanul ellegyen.
Szinte körbe sétáltuk az egész arborétumot. Voltak erdősebb részek, hatalmas fák, és felénk nem épp megszokott fafajták is.

És itt még az aljnövényzet is érdekes volt.
És ez kis bölcselet minden kirándulónak és természetjárónak!
S mivel a múzeum felé már nem tudtunk kimenni (ugye 5-kor zárult a kapu) , ezért visszasétáltunk a tóig, és ott hagytuk el az arborétum területét.
Szépen kialakított parkocska is van. Gondolom megállni, leparkolni is itt lehet.
Megnéztük ezt az érdekes kút-kompozíciót is. Középen a pumpából, oldalt a falból folyt.
Majd a központ felé haladtunk vissza kocsihoz. Egy emlékművet is megnéztünk még közelebbről is.
Majd visszaértünk az apátság épületeihez, ahol a kocsink is állt.

Jó kis séta volt. Akik szeretik a természetet, nagy erdő-járó kirándulók, és nem vetik meg az 'idomított természetet' sem, azoknak mindenképp ajánlom, hogy tegyenek egy sétát a Zirci Arborétumban, hátha látnak őzet és egyéb állatot is. Ilyet még az erdőben sem látni, mert előbb elbújnak az állatok, mint hogy tudnák hogy ott vagy. De azoknak is ajánlom, akik nem járnak túrázni és kirándulni, mert ez amilyen könnyű terep, olyan szép is, és valljuk be... minden egy helyen van, és gyorsan meg lehet tekinteni.