2016. február 20., szombat

Bajai városnézés

Baja, a kastély... no meg a Sugó partja
Csak egy szombat, amit nem a lakásban, hanem a hívogató kora tavaszi napsütésben a friss levegőn szerettünk volna tölteni. Bajára esett a választás. Egy kis pihenés, egy kis piac, egy kis vásárolgatás, egy kis városnézés... no meg a kastély, ha már Baján járunk.
Így esett, hogy Bajára mentünk.... csak úgy. Szimpla városnézés, no meg a kastély megtekintése lett mellékes hozománya utazásunknak.
Szombat reggel kávé után indultunk is. Főleg, hogy Szabolcs kijelentette, hogy a piacon akar reggelizni és egy finom lángost enni. Az ötlet nem tűnt rossznak és kivitelezhetetlennek. Úgyhogy kávé után mentünk is.
Elsőre a piacnál álltunk meg, és körbe is néztünk.
Még barkát is vettünk..... ha már közeleg a tavasz, a lakást is fel kell készíteni. :)
A reggeli is meglett. S így, hogy piac is volt, reggeli is volt, és még vásárolgatás is volt.... boldogan gurultunk át a városközpontba.

Nem mintha olyan nagy távolságok lennének, hogy ne tudtunk volna átgyalogolni, de a a központban egy szép nagy tér van, ahol mégiscsak kényelmesebben le lehetett parkolni.
Baja is ama fantasztikus városok közé tartozik ahol nem kell parkolódíjat fizetni! Hogy mennyire jobb ez így! Példát vehetne a többi kisváros is. És lám... mily szép nagy épület! Ha nem tudtam volna a listámból, hogy ez a kastély, akkor is gyanakodtam volna.
De tudtam! A tér közepén álló hatalmas nagy sárga épület és egyben polgármesteri hivatal a Grassalkovich kastély! Olyan szép, olyan nagy, és olyannyira kastély, hogy egy külön bejegyzést is megérdemelt! Nézd csak meg itt - KLIKK IDE - még több kép és egyéb információ vár.
Miután örömmel nyugtáztam, hogy a kastélyt nemcsak hogy megtaláltuk, de jobbról balról (hátulról ugyebár nem) megcsodáltuk, elindultunk csak úgy sétálni a városban.
Már a Szentháromság tér körül is sok szemet gyönyörködtető épület van.

És hát persze, hogy a városháza, alias kastély, a legszebb.

Sétánk első fontos látnivalója! Mini Baja, legalább is a legismertebb területéről, a térről készült bronz makett.
A sétálóutcán mentünk végig. Eléggé kiesnek tűnt, de emlékeim szerint nyáron ez már nem ilyen. Akkor fagyizókkal és kávézós kiülőkkel telik meg a sétálóutca.

A sétálóutca végén pedig egy zöld templom.  Ez a Szent Péter és Pál apostolok templom.
És nem csak úgy az épületsort zárta. Hanem előtte egy nagyon szép tér látható, a Tóth Kálmán tér.
Még én is meglepődtem, hogy az alig pár 100 méterre található hatalmas Szentháromság tér közelében egy másik tér is ilyen szép lehet. Baja kitett magáért! És ha még víz is folyt volna!
És hogy bejutni? Áh! Meg se próbáltam... úgyhogy így csak ennyi. És hogy info?!? Aki kíváncsi KLIKK IDE és kedven oldalunkról olvashatja el a templom történetét.

Egyik célállomásunk...
Majd tovább mentünk a sétálóutcákat is megszégyenítő mennyiségű boltot és üzletet rejtő utcába, a Kossuth Lajos utcába. Terek, szobrok előtt el.... át a négysávos főúton....
És íme... a kis utca, ahol üzlet üzlet hátán.
Aki szeret vásárolni, annak talán még jobb mint a sétáló utca. Tán Baja ebből is csinálhatna egyet.
Körül néztünk, pénzt költöttünk, s szép lassan visszamentünk .... :)
A zöld  templomot újra megcéloztuk....
...de nem a térre mentünk vissza, hanem a templom mellett a folyónak vettük az irányt, hogy a parton is sétáljunk egyet.
A templom mellett a paplak, mögötte pedig egy újabb tér! Térből, zöldből, szoborból egy városban soha se elég.... és azért Baján van is bőven.

Azt a piros templomot sajna nem néztük meg közelebbről. Az a Szent Miklós Görögkeleti Plébániatemplom. Ez egy ortodox templom, úgyhogy már csak azért is megérte volna megnézni.
Ahogy kiértünk a folyó melletti út körforgalmához...

..... elmentünk az Árpád-kút mellett....
...és már ott is voltunk a Sugovica partján, vagy ahogy még mondják, a Súgó folyó partján.

Itt sétáltunk egyet, és azt kerestük, hogy hol kávézhatnánk egyet a kellemes kora tavaszi napsütésben. Mert hogy itt a part ezen röpke szakaszán nem is egy vendéglátó egység várja a folyóparti kellemes környezetben fogyasztani vágyó vendégeket.
Tél révén még nincs szezon, úgyhogy nagyon tolakodnunk sem kellett a helyért.
Hát nem csodálatos? Ilyen festői környezetben fogyasztottuk el az életmentő kávénkat.
Legalább is amit az utca túloldaláról látni lehetett, mert hogy egyelőre csak ott lehetett leülni :) De így is nagyon jó volt.
Kávé előtt is és utána is sétáltunk a part mindkét irányába. Csak egy-két kép, hogy milyen hangulatos és romantikus a folyópart és ettől a város is.

Azok a 'vízen úszó' stégek a Halászparthoz tartoznak.

Egy város táblát is találtunk a Halászparttal szemben.
Tovább is sétáltunk, hogy megnézzük azt a hajó formájú, de kilátónak kinéző valamit.
Sajnos ez se nem hajó, se nem kilátó :( A nyári vizi élmények fokozására építették ezt a tornyocskát. Nagyon  ötletes, csak kár, hogy így szezonon kívül nem lehet  kilátónak használni.
Úgyhogy a földi emberi magasságokból szemléltük a folyót....

... no meg a túlpartot.
Baja nagyon odatette magát. Szépen kiépített sétány a folyóparton....
...információs tábla hegyek....
...és gyönyörű látvány, amíg a szem ellát.
Az a híd pedig átvezet a Petőfi szigetre. A táblákon található információk szerint főként szabadidős tevékenységeknek otthont adó helyszínek vannak, no meg a turisztikai központ.
A híd alatt is tovább lehet sétálni a parton.
Mi is így tettünk, és csak csodálkoztam, hogy milyen szép lett ez a Baja !
Folyóparti sétány! ez igen!

Szerintem nagyon szép! A közelben lakóknak már csak ezért is megéri eljönni ide, hogy itt a folyóparton sétáljanak és feltöltődjenek. Gondolom számos programot is szerveznek itt folyóparton és a téren.
Innen vissza is értünk a Szentháromság térre.
Kocsiba pattantunk, hogy megyünk még egy kört a városban, és talán a szigetre is átnézünk... csak úgy kutyafuttában.
Ahogy a kastély épülete mellett elhaladtunk, a kastély mögött ágaskodó templomot is lencsevégre kaptam. Ez a Páduai Szent Antal Plébánia templom.
Mivel sebtében láttuk csak, ezért nincs is mit írnom, de kedvenc oldalunkon képek és egy történelmi leírás is vár KLIKK IDE.
Kár, hogy errefelé már nem sétáltunk, mert akkor lehet hogy ebbe a hatalmas nagy parkba is benéztünk volna, ami a templom mögötti út túloldalán terül el. Sok-sok zöld, sétány, padok és egy nagy emlékmű is várja a pihenőket.
Egy újabb tér, Jelky András szobrával. Ott az a Földgömb-szerű golyó a szobor egy része.
S ahogy a buszmegálló mellett elsuhantunk...
....megláttam azt a templomot! Olyan szemet szúró volt, hogy meg kellett állni közelebbről is megnézni.
A Jézus Szíve templom. S ha érdekel, hol máshol olvashatnál hitelesebb leírást a templomról, ha nem a saját honlapján. Mert hogy ennek a templomnak az is van! KLIKK IDE és megtekintheted.
Azok a piros téglák... hogy mennyit számít, ha nem csak egyszínű a templom homlokzata. Nekem nagyon tetszenek az ilyen épületek, még ha templom is.
És ez a hatalmas tér előtte... és hogy milyen rendezett volt !.... a város szélén! Úgy tűnik, hogy Baja nagyon odafigyel erre.
Képek csak úgy... ha már olyan szép... és én is közelről láthattam.

Egész szép kis város ez a Baja. És akkor még hány templomot és teret nem láttunk. A zsinagóga is kimaradt, hát még a múzeumok. És még ki tudja, hogy mennyi látnivaló lett volna, ha alaposabb lettem volna. No de majd még biztos járunk erre, és ha látok még valamit, akkor úgy is megírom, vagy épp ezt az írást bővítem.
Ha szeretnél a városról még többet tudni, akkor a Wikipédián KLIKK IDE. De a város saját honlapján KLIKK IDE is sok érdekesség és további információk is találhatóak. De ha egy hasonló városnéző körút érdekel, akkor mindenképpen nézd meg ezt a cikket KLIKK IDE !

És mégiscsak úgy döntöttünk, hogy megnézzük, hogy mi a hídon túl.... odaát! Vagyis a Petőfi szigeten. Egy gyors kör kocsival... az még belefért az időnkbe.
Hamar meg is találtam a Turisztikai Központ furcsa külsejű épületét.
Focipálya, jégpálya és minden egyéb jóság mi mellett elmentünk nem került lencsevégre.... tényleg gyors kört futottunk. De ennél a hídnál bizony megálltunk.
Olyan érdekesnek tűnt, hogy muszáj volt megnézni közelebbről. Ez a vadiúj gyalogos híd, amit a térkép is mutatott.

A hídról megcsodáltuk a kikötőt. Ezt a sziget túloldaláról nem is lehetett látni.

Majd gurult tovább gyorsan, hogy mi minden lehet még itt a szigeten.
Egy üdülőrész foglalja el a sziget alsó végét. De a túlzott jómódot árasztó helyekről és házakról nem is mertem feltenni képet, nehogy baj legyen belőle. Szóval egy-két embernek, vagy cégnek ilyenre is telik, de azért cserkésztábort is láttunk. Megnyugtató, hogy azért itt nagyobb csapatok, csoportok, és gyerekek is nyaralnak. Így már rendben van.
Szép nagy játszótér. Kicsit olyan mintha falusi vidéki környezet lenne, vagy valami erdő melletti turisztikai központ, pedig alig pár száz méterre a hídon túl emeletes házak tornyosulnak.
A már említett Turisztikai központ. Ez mindjárt a híd közelében van, úgyhogy a gyors körbekocsikázás során kétszer is elmentünk mellette.
Át a hídon... és viszlát Baja.

Szép város ez a Baja. Az a hatalmas tér a város közepén, és a folyó, meg a part.... nagyon hangulatossá teszi a várost. És hát el tudnám viselni, ha többször is lenne ilyen hétvégi napunk Baján. És Te?