2012. augusztus 8., szerda

Csarnóta Kőhegyi kilátó

vagy más néven

Csarnóta Kopasz hegy kilátó
Egy több napos Harkányi nyaralás során volt szerencsénk megtekinteni a Csarnóta Kőhegyi kilátót. A Harkány felé vezető utunkon álltunk meg Csarnóta községénél és érdeklődve kerestük, hogy hol és hogyan lehet megközelíteni a kilátót, amit a neten is láttam.
Google térképnek és műholdnak köszönhetően pontosan tudtam, hogy hol van a kilátó, csak azt nem tudtam, hogy hogyan lehet oda eljutni. Itt-ott találtam leírást, de egyik se tűnt eléggé megbízhatónak. Úgyhogy az tűnt a legjobb ötletnek, hogy a Csarnótánál a főút mellett található étteremnél megkérdezzük, hogy merre lehet felmenni. Emlékeim szerint tuti útvonalat nem adtak (pedig biztos lett volna valami turistaútvonal), de említették, hogy a faluban a kis utakon elég jól fel lehet menni a hegyoldalba és akkor annál kevesebbet kell gyalogolni. Nem is kellett több, el is indultunk. Talán útközben még kérdeztünk valakit, de erre már tényleg nem emlékszem. A lényeg, hogy valami csoda folytán sikerült megtalálnunk azt az utat, ami tényleg felvitt a hegytetőig. Vagy legalább is addig, ameddig autóval menni lehetett.
Itt le is raktuk Szuzit, és gyalog mentünk tovább.
És hogy hogyan is jutottunk el idáig?... utólag már tudom :)
Szóval gyalog elindultunk a hegygerincen a másik vége felé.
Az oda vezető út komoly túrának tűnt.... eléggé sziklás volt a terep.
Nem mondanám, hogy egyértelmű volt az ösvény...
...de nagyon máshol nem lehetett menni. Mindkét irányban - jobbra is és balra is -  hol meredekebben, hol lejtősebben a hegyről lefelé vitt az út.... gurulva...
És az a sok szikla! Nagyon érdekes volt a látvány.
Kopasz-hegy-ként csak a köznyelvben él, hivatalosan több részből áll ez a hely (Kis-hegy, Nagy-hegy, József-hegy). Nevéből adódik, hogy nem erdős. Útközben egy-két cserjével lehet találkozni, a domb lankáin pedig két erdőfoltot láthatunk, ami igen sűrű, ezért jó menedékhely az állatok számára.
Voltak szakaszok, ahol jól kivehetően vezetett a már kijárt út.
Volt ahol sziklákat kellett megmászni, hogy tovább lehessen jutni.
Nem is túl hosszú gyaloglás után a távolban már fel is tűnt a kilátó.
Tudtam, hogy nem nagy és magas, egekbe nyúló kilátót kell keresni, no de ez....
... szinte olyan megjelenésében, mintha egy  középkori vártorony maradványa lenne.
Szóval nem egy nagy kilátó, de relatíve új! Akárhogy kerestem erre vonatkozó leírást nem találtam , és a helyszínen bizonyítékot sem fényképeztem :( De a lépcső és maga a kilátó fala is nagyon jó állapotban volt.
A Kis-hegy gerincén végig a Nagy-hegy csúcsán lévő kilátó...., ahol a Mecsek és a Dráva –sík panorámájában gyönyörködhetünk. A terület védett. A túraút szabadon látogatható.
Mielőtt felmentünk volna a kilátást megcsodálni megnéztük, hogy még meddig lehet elmenni a hegygerincen.
Hát nem sokáig, mert ezen a felé már egy meredekebb hegoldal volt, amit nem is lehet megmászni. Úgyhogy az egyéb túrautak is vagy a főút felől indulnak, vagy Csarnóta község irányából. Biztos, hogy több irányból is meg lehet közelíteni a hegygerincet és a kilátót is.
Miután kinézelődtük magunk a földi szinten, gyorsan alul körbejártuk a kilátót, és már mentünk is fölfelé.

Gyorsan megörökítettük, hogy ide is eljutottunk, és utána teljes mértékben a kilátásnak szenteltük figyelmünket.
Nem azt mondom, hogy fenomenális és lenyűgöző, de mégis szép volt és jó volt a messzi-messzi távolba merengni. Közben pedig néztük és találgattunk, hogy vajon mit látunk és meddig látunk el innen a kilátóból.
Egy kukker jól jött volna, de még szabad szemmel is látható volt Harkány is, és még Siklós is. A háttérben pedig a Szársomlyói hegy vagy más néven: Harsányi- vagy Nagyharsányi-hegy.
Full 360fokos panorámában gyönyörködhet itt az ember. És szerintünk még a Drávát és a határt is láttuk. Legalább is tudtuk, hogy ott kell legyen, hiszen abba az irányba már csak a sík terep nyúlt el egyre nagyobb helyet követelve.
Miután kinézelődtük magunk elindultunk visszafelé.
Ugyanazon az úton haladtunk visszafelé is.
Kár lett volna mást választani. Nem is volt a kocsi irányába, és amúgy is... ritka szép túraútvonal volt, ahol több volt a szikla és a kőzet, mint a fű. Hasonló terepen eddig még nem is jártam.
Nagy élmény volt! Kár lett volna kihagyni!
Még ha nem is kilátó miatt jön ide az ember, akkor is megéri itt túrázni egyet!
Nekem nagyon tetszett. Elég hamar vissza is értünk a településhez és a kocsinkhoz.
Örülök, hogy anno megláttam ezt a látnivalót, és örülök, hogy meg is néztük a kilátót.
Csak ajánlani tudom minden arra járónak és a túrakedvelőnek,... ne hagyja ki, nagy élmény!