Kirándulok, túrázok, élményekkel gazdagodok - S mind megírom, hogy lásd ,Magyarország mennyi látnivalóval és élménnyel Téged is vár.

S kérlek ne felejtsd, ez egy NAPLÓ, amiben SZEMÉLYES élményeim és érzéseim írom meg. Lehet hogy nem mindig tökéletes, de remélem hogy pont emiatt Neked majd jobb lesz!

2015. április 8., szerda

Tatabánya - Szelim-barlang

Szelim-barlang
Oroszlányi túrakörutunk során megnéztük a Turul madarat (ha még nem olvastad ama élménybeszámolót, akkor KLIKK IDE és megteheted ). És ha már ott voltunk és még időnk is engedte, megnéztük a legalább annyira érdekes és érdekfeszítő másik tatabányai látványosságot, a Szelim-barlangot is.
Ha már elolvastad a Turul-os bejegyzést (ha nem akkor mindenképp tedd meg! Lásd "Klikk ide") ugyanis a barlanghoz a Turul madár emlékműtől elindulva lehet a legkönnyebben eljutni. És azt, hogy oda hogy lehet eljutni, azt pedig abban a bejegyzésben találod :)

Szóval ha már megnézted a Turult, ahogy mi is tettük, akkor ez az egyik út, amin keresztül el lehet jutni a barlanghoz. Egy szépen kibetonozott és korláttal ellátott lépcső vezet a barlanghoz a piros sávjelzéssel (legalább is egy ideg...)
 Könnyed, kellemes sétát nyújt a lépcső lefelé. Egészen a barlang jelzésig.
Bizony... nem a lépcső vezet egészen a barlangig, hanem innentől kezdve egy sokkal izgalmasabb és veszélyesebb útszakasz.
A barlang jelzéstkövettük a továbbiakban, és ahogy látható itt már nemhogy beton nincs...de még korlát sem! A könnyed városi séta hirtelen vadregényes kalandba csapott át
A sziklafal oldalában alakítottak ki egy keskeny kis ösvényt, ami a barlanghoz vezet.
 Amennyire veszélyes, legalább annyira gyönyörű is ez a út, az elénk táruló kilátás révén.
Visszafelé tekintve lehet látni, ahogy a Turul épp felszállni készül a hegyoldalról.
De még mindig nem értünk a barlanghoz. Persze ameddig a jel mutatja az utat, addig nem tévedtünk el. Nem mintha ezen az úton el lehetne tévedni :) Csak a sziklafal és a mélység van az ösvény két oldalán.
Ahogy haladtunk előre, a kilátás egyre jobban megnyílt. Immáron Tata irányába messze-messze el lehetett látni.
Bár erről a képről nem látni, de én tudom, hogy ez már a barlang kisebbik nyílása előtt készült, amin keresztül a barlangba lehet menni. (Ezt nevezi a későbbiekben a leírás "terasznak")
 Megérkeztünk :)

A barlangot az itt talált őskori leletek (ősembercsontok, szerszámok, tűzrakóhely) tették ismertté. Ma már a leletek múzeumokba kerültek, de a tágas, impozáns, világos barlang nagyszerű látványt nyújt. Két nagy kürtőjéből is kapja a fényt, ill. egyik bejárata olyan hatalmas lyuk, hogy az autópályáról is látható. A barlang előtti részről káprázatos kilátás terül elénk. A barlang „teraszától” is visszamehetünk a Turulhoz vezető útra, egy meredek sziklapárkányon keresztül (nem veszélyes).Mi ugyebár ezen keresztül érkeztünk. :)
Kölcsönvettem pár szuper jó képet a netről, hogy teljes pompájában és szépségében is látható legyen a barlang, mivel a különleges fényviszonyok miatt én nem tudtam olyan jó képeket készíteni. (Köszönöm a készítőjüknek!)
Ezeken a képeken valóban látható, hogy milyen szép, milyen nagy, és hogy ez tényleg egy igazi barlang. Ha szeretnél még több infót a barlangról, akkor ajánlom figyelmedbe kedvenc mindentudó oldalunkat, a Wikiédiát, KLIKK IDE és még több mindent olvashatsz a barlangról.
A Szelim-barlang elnevezéséről több legenda is szól, az egyik szerint a török Szulejmán szultán seregének közeledtére a barlangba rejtőzött a környék lakossága. A törökök ezt észrevették, lezárták a területet, és nemes egyszerűséggel az emberekre gyújtották a barlangot, ahol mindenki odaveszett. Sajnos a többi legenda is hasonlóan végzetes.

Továbbiakban már csak az én képeimmel....

Az a kisebbik nyílás, ahonnan mi is érkeztünk.
 Ez pedig már a nagyobb nyílás, amit a messzi távolból is lehet látni.

És van egy harmadik kis nyílás is. Olyan mint egy ajtó... egy bejárat.. Egyébként ezen keresztül a lehet a másik irányból megközelíteni a barlangot.

Pár kép azoknak akik szeretik a kőzeteket...

A barlang falán a víz tevékenysége látható nyomokat hagy.
Búcsút intettünk a barlangnak, és a másik irányba elindultunk visszafelé.
Ahogy már jeleztem, ez a hivatalosabb út, amin meg lehet közelíteni a barlangot, de szerintem a másikat sem szabad kihagyni. Vagy az oda, vagy visszafelé érdemes azt a sziklaoldalban kialakított ösvényt is megjárni.
A barlang mellett itt is egy korlátos lépcső vezet felfelé.
A kilátás továbbra is igyekszik kedvünkben járni.
 Az út felvisz egészen a barlangmélyedést magába rejtő szikla tetejére.
 Immáron már a barlang tetejéről csodáltuk a kilátást. A Turul irányába is...

... és a város felé is.

És ami mutatja, hogy alattunk a barlang... A hatalmas nyílást felülről is meg lehet tekinteni, ami mint egy szuper napfénytető még több napfényt enged be a barlangba a látogatók örömre.(Azért annyira nem lenne közkedvelt és szívesen látogatott a barlang, ha csak zseblámpával lehetne valamit is látni. :)
A látvány és a kilátás lenyűgöző. És ez a hely... szinte még kilátó sem kell, az egész tatabányai hegyoldal egy nagy kilátó. Ha csak egy sétát teszel a barlanghoz, elkerülhetetlenül megcsodálhatod a páratlan kilátást is.
A barlang tetejéről egy széles és jól kialakított sétány vezet a Turulig és a parkolóig.
Útközben kis geológiai bemutatót is láthatunk a környék hegységeit alkotó jellegzetes kőzettípusokról.
Ha szereted a kőzeteket, nézni és ismerkedni velük, akkor mindenképp itt-ott állj meg pár perc erejéig.
 A kövek elkísérnek a sétányon egészen a Turulig.

Itt már vissza is értünk a pihenőhelyhez.
Itt aztán tényleg lehet délutáni programokat szervezni. Kellemes közeg és környezet számos látnivalóval.
Kellemes kirándulás volt így a nap végén. Örültem, hogy hosszú idő után újra eljutottunk ide és a barlangot is láthattuk. Ha erre járnál, akkor ne hagyd ki se a Turult, se a barlangot, és távolabb egy hosszabb kirándulóval egy másik kilátó is kecsegtet.