2018. július 25., szerda

Deseda Kalanderdő - Tanösvény túra

A Deseda tónál tett kirándulásunk során úgy éreztem, hogy egy kis túra is bele kell férjen időnkbe. S hol máshol mint a Deseda tó mellett. Láttam, hogy nem csak túraútvonal, tanösvény, hanem arborétum és kalandpark-féle is található a tó felső végénél. Gondoltam az egyiken csak tudunk majd kirándulni egy nagyobbat.
Térképes segítségnek köszönhetően a 67-es úton haladva könnyen meg is találtuk a Deseda tó északi végét, ahol a Kalanderdő található számos túrázási lehetőséggel.
A túra során legelőször a lombkorona sétányt kerestük meg. A neten akkoriban a legtöbb képen azt lehetett látni. Így arra voltam a leginkább kíváncsi, hogy milyen építmény van ott. Úgyhogy felettébb tudatosan azt kerestük meg először. Még mielőtt átmentünk volna a hídon Somogyaszaló irányába lekanyarodtunk a kis útra, ami elvileg a parkerdő és arborétum irányába vezetett.
Hamar ott is volt a tó az út mellett.
Amott meg egy tábla. Talán itt kell megállni autóval?!? Nem igazán tudtam, mert nem sikerült olyan részletes leírást találnom, hogy itt hogyan és meddig lehet autóval menni.
Úgyhogy meg is álltunk és gyorsan kiugrottam az autóból, hogy megnézzem mi van a táblán... no meg előrébb az úton tovább. A táblán szerencsére a már neten is látott segítő térképecske volt... úgyhogy újra ki tudtam elemezni, hogy mi merre és hogyan.
A Deseda kalanderdő elnevezés egy kicsit trükkös, ugyanis ez a megnevezés három különálló területet takar. Az egyik az arborétum, a másik a Magyaregres felől megközelíthető rész, a harmadik terület pedig a 67-es út melletti erdőrész. Alább a térképen látható, hogy pontosan mi hol található.
Helyszínen a térképet elemezvén már össze is állt a kép, hogy mi merre hogyan... s hogy a tanösvényen túrázunk egyet, s ha lesz időnk akkor az arborétumot is megnézzük.
Egyelőre még csak a tó csodálatos látképével igyekeztünk betelni.
S mivel szinte már ott is volt az új lomkorona sétány, ezért azt meg is néztük.
Amit a neten is látni lehet.....s most már mi is ott voltunk élőben.
Nem mondom, hogy csalódás volt, de hogy azok a képek mennyire csalókák tudnak lenni. Azt hittem, hogy azért egy kicsit nagyobb, vagy hogy valami hosszabb sétány is vezet valamerre.
De elképzelésemmel és várakozásommal ellentétben az nem volt. A lombkorona sétány szerkezete tényleg csak ennyi, amit látni is lehet. Furcsamód a többi/legtöbb lomkorona sétányhoz képest itt nem vezet semmilyen hosszabb járófelület a fák lombkoronája között. Inkább mondható kilátónak az egész kialakítása révén.
Vagy inkább tűnt egy jó nagy játszóháznak...
Persze azért végig mentünk minden egyes járható részén.

A kilátást is megcsodáltuk... már amennyire a kilátás adott volt....
Itt-ott a zöld... máshol az áramvezeték 'színezte' a látképet.

Viszont gyerekeknek nagyon mozgást és egyben játékot biztosít....főleg a csúszda része.
Nem vette sok időnk a megtekintése... pedig nem siettük el a dolgot.
És már mentünk is tovább...főleg autóval... mert hogy még egy kicsit tovább gurulva elértünk az autózható út végéhez. Itt már tényleg nem lehetett tovább menni, de volt is szép nagy kialakított parkoló! Autót leraktuk és irány a tanösvény és a túra!
Merengtünk még egy kicsit a tó szépségében....

...majd a térkép a jelölések alapján keresni kezdtük a tanösvényhez vezető utat.

Az elején még egy feltűnően jó járda vezetett a tó melletti szakaszon.

Nemsokára megláttuk a hidat, amit nem lehetett nem észrevenni. Különlegesnek tűnt...s mint kiderült ezen a hídon átkelve lehet eljutni a félszigetre, ahol az a arborétum is van.
Úgy voltam, hogy ha időben visszaérünk a tanösvény túráról akkor mindenképp átmegyünk a hídon... már csak azért is!
De előbb a tanösvény. Egy szépen kialakított pihenőhely volt a híd bejárata melletti területen kialakítva.
A forrás is meglett....
Itt egy kicsit tanakodtunk, hogy melyik irányból is közelítsük meg a tanösvényt. De azt úgy döntöttünk, hogy egyenesen előre még egy szakaszon....

Bár se a táblán látható térkép, se az online turista térkép nem nagyon mutatta, hogy milyen jelzést kellene követni... és mégis.. kivételesen volt jelzés a fákon! A piros sáv jelet  figyeltük és követtük.

...és a kérdéses elágazásnál majd balra fordulva megyünk tovább a tanösvény irányába.
Igazából emelkedőre nem számítottam. Valahogy ez a környék sima terepnek tűnt.
Egész hosszan mentünk és mentünk...
Itt-ott már voltak információs táblák.
Pedig ez még nem volt a tanösvény része.....elvileg... a térkép szerint...
A pihenőket már itt sem sajnálták.
Itt meg mintha már megérkeztünk volna.... a tanösvény kezdete... a furcsa, lóhere formájú túraösvény egyik kiindulási pontja.
Meg is lepett, hogy itt az erdő mélyében - mert hogy eléggé ott jártunk már - ilyen jellegű játékok voltak kihelyezve.
Jól körül is néztünk, hogy jó helyen járunk-e, pontosabban, hogy hol vagyunk.
A tanösvény megvolt... csak hát az a kacifántos túraútvonal. Akárhogy néztem nem lehetett lerajzolni a sétához egy olyan útvonalat, hogy mindent érintsünk, de mégse legyen ismétlés.
Hmmm.....
Kihelyezett játékok igazán nagyon ötletesek voltak.
Viszont szúnyogokból is volt bőven.
Úgyhogy a túrázás percről percre kezdett lerövidülni. Le is mondtunk arról, hogy a szirom formájú körbe utakat megjárjuk. Csak egyenesen mentünk előre a következő pontig.
Bár ez nem úgy tűnt, mint egy nagyobb játék, hanem inkább mint egy pihenőhely....
WC-vel együtt?!?! Azt a mindenit... az erdő közepén....

Mentünk is amerre csak az út vezetett...
...de leginkább a lóhere formájú tanösvényről elfele. Sajnos a szúnyoginvázió szinte kezelhetetlennek tűnt és jobb volt inkább távozni. Kicsit sajnáltam, hogy nem tudtunk végig menni minden egyes kis elkanyarodó részen....
....és így alig láttunk valamit a tanösvény értékes részéből. Az utunk viszont a szúnyogok elől menekülvén elvezetett a széles földes útig, ami a térkép szerint visszavezetett a kiindulási ponthoz.
Hol jobb, hol rosszabb állapotnak örvendett a széles jól látható és követhető földes út.
Ezen az útszakaszon is láttunk játékokat.
S úgy tűnt, hogy a szúnyogok is jönnek... pedig aztán a spray-t is használtuk...
Viszont itt már csak egyenesen előre-felé kellett mennünk. Az út a térképen is nyíl egyenesen a forrás melletti pihenőhelyhez vezetett.
Időnként itt is voltak táblák..
....a már említett játékos tárgyi elemekkel kiegészítve.
Kicsiknek... és nagyoknak is :)

Tényleg szórakoztató volt a felfedezésük...
De továbbra is ütemes tempóban haladtunk előre....a szúnyogok még mindig nem adták fel.

Persze az újabb érdekességnél azért csak csak megálltunk.
Ezek az ötletes játékok! Remélem, hogy egyszer majd el tudunk úgy jönni újra, s bőven lesz időnk mindent alaposan körbe járni, megnézni és kiélvezni.
Ez most nem az a túra lett.... sajnos... De most már legalább tudom, hogy mire számíthatunk.
Vissza is értünk a kiindulási pontig....
.....oda ahol a forrás és az a kisebb pihenőhely ki volt alakítva.
Sajnálom, hogy a szúnyogok miatt nem lehetett élvezni a túrázást és így felettébb keveset láttunk a tanösvényből. De tényleg nem lehetett akkor ott megmaradni. S úgy döntöttünk, hogy akkor inkább irány a félsziget és az arborétum.... ott talán több napfény és kevesebb a vérszívó mellet még tudunk egy hosszabb sétát tenni.
Mindezek ellenére azt látom, hogy egy egészen jó kis tanösvényt raktak össze az erdő kellős közepén. S olyan szórakoztató játékok színesítik a túrát, ami mindenki számára érdekes lehet. Úgyhogy....