2014. április 30., szerda

Pilisszentkereszt - Ciszterci apátság

Dobogókőn jártunk s Pilisszentkereszten apátság-romokat találtunk.
A netes keresgélés során láttam meg, hogy Pilisszentkereszten van egy ilyen látnivaló. És ha már a várak, kastélyok kedveltek, akkor a templomromok miért maradnának ki.

Amikor a községen átutaztunk, akkor volt rá alkalmunk, hogy megnézzük. Nem volt konkrétan betervezve, hogy megnézzük. De a neten láttam, tudtam, hogy valahol ott van, és szerencsénkre a csudálatos dobogókői kirándulós térképemen is fel volt tüntetve. Nem volt kérdés, hogy meg kell keresni, és meg kell nézni.

Pilisszentkereszt község délnyugati felében, a Pilis keleti lejtőjén található romok a ciszterci rend első magyarországi monostorát rejtik. Az 1184-ben alapított monostornak napjainkban az alapfalai láthatók. E falak közé temették egykor Gertrúdot, II. András király feleségét, akinek tragikus történetét a Bánk bán c. darabból ismerjük.
Megközelítés: A faluból Pilisszántó felé haladva tábla jelzi a klastrom irányát. Földút vezet a területre, amit a faluból pár perces sétával elérhetünk.

Vagy autóval, így:
Sajnos ez az én akkori térképem nem volt ennyire egyértelmű. Úgyhogy nem is találtuk meg elsőre. Már a földúton jártunk, és szinte már az utolsó elágazói is eljutottunk (a ott fordultam vissza!), mert semmilyen tábla nem mutatja, hogy merre kell menni, és hogy hol kell keresni. A faluban még igen, de a földesúton már nem. Úgyhogy ha esetleg Te arra jársz, akkor bátran kövesd az általam sárgával jelzett útvonalat.
Az autót viszont a jelzett útvonal végén le kell rakni. Egy sorompó is jelzi, hogy nem lehet tovább menni.

A sorompó mellett gyalogosan elhaladva mindjárt a tisztásra jutottunk, aminek a végben látni lehetett a romokat.
 És meg is találtuk. A romok.... Csak az odajutás nem volt egyszerű.

A romok rövid bemutatása ismertető táblán történik.
Történet: A pilisi ciszterci apátságot III. Béla alapította 1184-ben, anyakolostora a franciaországi Acey-ben található. A kolostort egy kora Árpád-kori település mellett építették, egy időben az esztergomi székesegyházzal és palotával. Háromhajós, négyszögszentélyű templomát Szűz Mária tiszteletére szentelték. A kolostorhoz tartozó halastavat a Pilis patakjai táplálták.
A kolostor mellett Árpád-házi királyaink vadászházát is megtalálták, mivel a környező erdők a király vadászterületei voltak.
E kolostor falai között nyugodott Meráni Gertrúd, II. András felesége, kinek történetét Katona József örökítette meg Bánk bán című művében.
A tatárjárás és a török pusztítás nem kímélte a kolostort sem, 1526-ban leégett és elnéptelenedett. Később sem épült újra, köveit elhordták a környék falvainak és az esztergomi vár építéséhez.
Az 1967-ben kezdődött, a ’80-as évekig tartó feltárást Gerevich László irányította. A romterület sajnos nem lett helyreállítva, a feltáróárkok betemetését és a terület bemutathatóvá tételét a Pilisszentkereszti Erdészet az önkormányzattal és a Kulturális Örökségvédelmi Hivatallal közösen igyekszik elérni.

Körbejártuk, megnéztük a házikó-tetős köveket.
Hát igen... érdekes egy megoldás.
Be kell nézni alájuk, hogy mit is rejt a tető. És persze mi mást, mint kőmaradványokat. Gondolom a külső körülményektől való megóvás érdekében lett ilyen. Nagyon érdekes, és egyedi is.
 A kitaposott ösvényen egy kicsit tovább haladva az erdőben megtaláltuk a forrást is.

A forrás mellett tűzrakó hely és padok várják a megpihenni vágyókat. A foglalt forráson emléktábla tanúskodik a magyarországi turistamozgalom megalapításáról, melyet ezen forrás mellett döntött el Téry Ödön, báró Eötvös Károly és Thirring Gusztáv.
 A helyszínen még egy kis történelmi vonatkozás.

Majd ugyanazon az úton visszajutottunk az apátság romjaihoz, és onnan a kocsihoz.

Könnyen megtalálható, és gyorsan megtekinthető történelmi múlttal rendelkező látnivaló. A templomromok gyűjteményben is megtalálhatod. S így vagy úgy, még térképen is megnézheted, hogy pontosan hol is van.
Ha Téged is érdekelnek ezek a látnivalók, a romok, és nem számít, hogy ez esetben a kalandfaktor a nullához konvergál (hacsak nem egész napos piknikezésben gondolkodsz), akkor....