Élménytérképem !!!

2013. április 20., szombat

Csala - Kégl kastély


Kégl kastély

Egy hétvégi székesfehérvári kirándulásunk után Csala községnek vettük az irányt. Odahaza láttam a Google térkép fotó funkciójának köszönhetően, hogy van itt egy nagyon szép kastély. Bár alaposabban nem olvastam utána, épp hogy csak azt néztem meg, hogy hol is van, de bíztam a jószerencsében.
Az irány egyértelmű volt. Csala községe is nagyon hamar meglett. És a kastély már a távolból látható volt! Látod a képen azt a tornyocskát kikandikálni?! No az a kastély tornya.
Reméltem, hogy nagyon hamar megtaláljuk. De szó mi szó nem volt szerencsénk elsőre. Valamiért úgy gondoltam, hogy a községből kell megközelíteni, de legalább is nem nagyon kell a községen túl menni. Rosszul gondoltam. Egy kis kérdezősködés után megtudtuk, hogy túl kell menni a falún, és akkor majd lesz egy kereszteződés az erdős rész felé, és ott kell bekanyarodni. Így utólag már én is látom a térképen. Remélem, hogy Te is. Ha nem, akkor ajánlom figyelmedbe az élménytérképemet, ahol pontosan megjelöltem a kastély helyét. KLIKK IDE és Te is láthatod, a műholdas térképen még az elágazást is!
A lényeg hogy meg lett!  Mentünk is volna egyenest a kastélyhoz, de nem lehetett. Ugyanis sorompó akadályozta utunkat. Egyértelmű lett hamar, hogy ez nem egy látogatható kastély, hanem magán kézben van. :( El is szomorodtam, nem kicsit, nagyon. Nem erre számítottam. Gondoltam, azért a távolból vethetünk rá egy pillantást. Visszakanyarodtam és félreálltam. Végül is a fák között lehetett látni a kastélyt. No meg azt is, hogy nincs semmilyen kerítés, ami megakadályozná, hogy közelebb menjünk. Hm..  milyen már az ember... mindjárt rosszra gondol. Végül is csak nézelődnénk, ami nem számít bűnnek. De azért igyekeztünk tiszteletben tartani a magántulajdont.
És milyen figyelmesek voltak az égiek. Jó tett helyébe jót várj! mondják vala. Épp arra pacigolt két lovas. Pont a mi irányunkba. Nem is tudtam, hogy most akkor jobb lenne menekülni, nehogy elkapjanak, vagy inkább érdeklődni. És aki mer az nyer! ezt is mondák vala,... megkérdeztük, hogy hogy is van ez a kastély, és hogy valóban nem lehet megnézni? Nagyon rendesek voltak (lehet hogy a tulaj volt? vagy csak a gondnok? nem tudjuk), és azt mondták, hogy óvatosan, nem túl közelről meg szabad néznünk. 
Csak mondaniuk kellett és már sétáltunk is a kastély felé. Messziről nagyon szép! És nem is értettem elsőre, hogy miért kellett óvatosnak lennünk.
Egészen addig, amíg elég közel nem értünk ahhoz, hogy lássuk, hogy milyen rossz állapotban van a kastély. Omladozó erkély és falak. Kitört, bedeszkázott ablakok.
Így persze, hogy óvatosak voltunk, és még véletlenül se mentünk túl közel. Szépen, tisztes távolságból szemléltük meg a kastélyt.
Kégl György földbirtokos, országgyűlési képviselő 1878-ban Csalapusztán építtette fel Hauszmann Alajos tervei alapjánneoreneszánsz családi kastélyát. Fejér megye egyik legszebb kastélya.
A Kégl-család első ismert őse Kégl Mihály pozsonyi gyógyszerész volt, aki 1623-ban kapott nemesi oklevelet. A család a XVIII. századig városi nemesként élt Pozsonyban. Uradalmi bérlőként kerültek a Dunántúlra. A vagyon megalapozója Kégl György országgyűlési képviselő volt, aki jelentős szerepet játszott a Fejér vármegyei közéletben, a megyei közkórház alapításához is jelentős összeggel járult hozzá (az ő nevére is utalva lett a kórház neve Szent György Kórház).Csalapuszta területét Kégl György nádasdi és fogarasföldi Nádasdy Júlia grófnőtől vette 1873-ban, 390 ezer forintért. A kastély 1876 és 1878 között Hauszmann Alajos tervei szerint, neoreneszánsz stílusban épült. A kastély körül kialakított park belesimult a Velencei-hegység nyugati oldalának festői környezetébe. A parkban halastavat és kápolnát is létesítettek, a kastély főhomlokzata előtt márvány szökőkút állt, ennek medencéje még látható.
Egykor kiterjedt parkjának nagy részét kipusztították. 1945 után mezőgazdasági célokra használták az épületet. A kastély körüli épületekben agrártörténeti szakgyűjtemény található.
A kastély magántulajdonban van. Nem látogatható.

2013-ban ez még így volt. Ha meg szeretnéd nézni, akkor előtte tájékozódj. Bár nekünk szerencsénk volt, de sose tudni. Jobb előre tudni, hogy mi vár az emberre. Bár meglehet, hogy azóta már befejezték a felújításokat. Simán el tudom képzelni, hogy 5*-os szállodaként fog majd egyszer újjáéledni. De ki tudja... lehet hogy ilyen szellemkastély lesz még jó sokáig.
 Viszont ez a kastély még romosan is gyönyörű!! Csudaszép!
És azért még állnak azok a falak. Reméljük, hogy ez így is marad, és a közeljövőben legálisan is lehet majd látogatni ezt a szemet gyönyörködtető épületet.
Megnéztük a másik oldaláról is. Ott sem jobb a helyzet.
 Majd búcsút intettünk és szépen lassan visszasétáltunk a kocsihoz.
 Még egy utolsó pillantás a kastélyra.
Remélem, hogy neked is tetszett. Mondanám, hogy egyszer majd Te is nézd meg, de mint olvashattad nem lehet látogatni. Nekünk nagyon nagy szerencsénk volt,... jókor jó helyen. Már csak ezért is szerettem volna megmutatni ezt a kastélyt, hogy legalább így, ilyen formában Te is láthassad. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése