2016. november 19., szombat

Szászvár - Várkastély

Szászvári Várkastély
Egy szombati napon tartottunk egy kis utazgatós kirándulást. És ha már Szászvár felé vitt az utunk, akkor szerettem volna megnézni a Szászvári várkastélyt is. Kíváncsi voltam, hogy hol is van vár Szászváron és milyen is. Főleg, hogy a neten már régi romokról és egy felújított épületről is lehetett képeket találni.
Ahogy Szászvárra értünk kereste is szemem a segítő táblákat. Persze tudtam, hogy kb. hol kell keresni a csodatérképemnek köszönhetően. Ha még nem láttad volna, akkor KLIKK IDE és megnézheted.
A község központjában ennél a kereszteződésnél kell keresni a várkastélyt.
Méghozzá a sárga templom mögött lapul.
Ott is van! A kőfal elárulta.
Hát még az a szép nagy tábla, ami előtte volt kihelyezve.
S az első látkép a várkastélyról, ahogy megálltunk a templom mellett.
Szó mi szó már elsőre is felettébb újnak, illetve felújítottnak tűnt az épület. Nem igazán hittem azt, hogy itt felújításokat találunk. Főleg, hogy egy-két neten talált kép az új épületről inkább csak valami digitális tervnek tűnt. Így hát én inkább a régi romok látványára készültem. Ehhez képest pedig...
Felújított épület és egy jó magas vadiúj kőfal látványa fogadott minket. Ahogy megláttam még az is eszembe jutott, hogy lehet hogy belépőjegy nélkül meg se lehet nézni, hogy mi van a kőfal mögött. Izgultam is, hogy majd mi vár az első kapunál.
De szerencsére semmi! Már mint hogy nem állt ott jegyárus. A kapun a következőket lehetett látni..
Arra jutottunk, hogy ez talán csak az épületen belüli kiállításokra vonatkozik. De mivel arra annyira nem voltunk kíváncsiak, inkább csak az épületre és udvarára, ezért bátran beléptünk a kapun, mely úgy tűnt tárva nyitva várta a látogatókat.
Az első szempillantás után látszódott, hogy itt régi romoknak már nyoma sincs. Valóban megtörtént a felújítás, s a neten is látott képnek megfelelő épület nőtt a romok helyére.

A szászvári várkastély Magyarországon egyedülálló középkori műemlékegyüttes. Használaton kívül, folyamatosan romló állapotban volt, de az MNV közreműködésével a teljes ingatlan megújult. Helyreállították a főépületet, megtörtént a korábbi palotaszárny és a kaputorony részleges rekonstrukciója és lefedése, valamint a középkori falmaradványok konzerválása.
És még egy őrtorony-féle is van, mindjárt a kőfal mellett.

Két szinten végeztek rekonstrukciót a főépületen, a palotaszárnyon és a kaputoronyban. A munkálatok érintették a belső udvart, a lejárót, valamint egy gazdasági épületet is. Megtörtént a középkori falmaradványok konzerválása, és a kastélyhoz 21 férőhelyes parkoló is létesült.
Ígéretesnek és látnivalókban bővelkedőnek tűnt a várkastély, úgyhogy meg is indultunk, hogy körbenézzünk. Legalább is amíg nem szól valaki, hogy illetéktelenül sétálgatunk.
Megcsodáltuk a falakat...
... a szép felújított épületet....
.... a kőfal melletti járatokat...
... az őrtornyot is távolabbról...
... s mentünk amerre a járható út az épület körül vezetett.
Úgy tűnt, hogy az egész épületet körbe lehet járni. S a főépület mellett egy felújított melléképület is van.
És lám mily érdekes, mókacsináló fejbedugós paravánok. És nem is egy! Hanem mindjárt 3! Ez igen! Három egymástól különböző képpel! Még válogatni is lehetett!
Le kellett tesztelnünk... :)
A főépület mögött szép nagy rendezett udvar.
A templommal a háttérben olyan mintha szinte összetartozó egységet alkotnának.
Persze egy kis történelem sem árt.... egy kis idézet kedvenc mindentudó oldalamról a Wikipédiáról:

Szászvár várát – amely a mai település központjában állott – Burgundiai Bertalan pécsi püspök (1219-1252) építtette 1235 körül. A vár a török terjeszkedés idején jutott fontosabb szerephez. 1540-ben Izabella királyné parancsára Athinai Simon elfoglalja Szászt, amely így rövid időre a királyné tulajdona lett. 1543. július 13-án Szulejmán szultán kezére került Pécs, s ugyanezen a napon adta meg magát Szász is Ahmed ruméliaibejler-bejnek. A település jelentőségét, stratégiai fontosságát jelzi, hogy a törökök közigazgatási központtá, nahije székhellyé tették. Az 1554-es defter összeírása szerint ekkor 188 község tartozott hozzá, s ez a dokumentum a helységet mint Szász "város"-t említi, ahol 37 adózó ház volt. A vár elfoglalását követően a megszállók jelentős létszámú katonaságot hagytak itt: Ali cselebi defterdár 1545. évi deftere szerint Szászon 142 török katona állomásozott, akiknek zsoldja összesen 3059 akcse volt. A török uralom másfél évszázada alatt több ízben támadás érte a várat, a harcok célja minden esetben az volt, hogy az ellenségtől visszafoglalják a települést. 1603-ban keresztény csapatok törtek be a várba és felgyújtották azt. 1662-ben kiskomáromi gyalogosok érkeztek a városba, s a tűz újra fellángolt.
Az 1664-es Zrínyi-féle hadjárat során a magyar katonák egy része elfoglalta a települést, s ismét felgyújtották a várat. 1680 körül kereszténycsapatok felrobbantották az erődítményt, de arra vonatkozóan nincs adatunk, hogy azt a török katonák elhagyták volna. Végül 1686-ban Szász és annak vára a császári csapatok birtokába került.
A harcok során a település elpusztult, egy 1696-os dokumentum már csak faluként említi.
A vár visszafoglalás utáni sorsáról keveset tudunk, valószínű, hogy még hosszú évtizedeken keresztül romokban állt. 1776-ban Klimó György pécsi püspök rendelte el a lakatlan, romos épület újjáépítését, de az csak 1821-ben Király püspök idején készült el teljesen. A vár maradványait megőrző plébániaház épületének kutatása, a vár elpusztult részeit feltáró ásatás – dr. Sándor Mária és dr. Gerő Győző régészek irányításával – 1980-ban kezdődött. 2016 nyarára a várat teljesen felújították és megnyitották a turisták előtt.
A melléképület a teljes hosszában felújított. És ahogy az ablakon bekukucskálva láttuk, itt foglalkozásoknak helyt adó termet alakítottak ki.
S ahogy körbe értünk láttuk, hogy egyes részei a várkastélynak még feltárás alatt vannak.
Az új épület viszont nagyon jó lett! Régi és modern egyszerre.
Akárcsak a torony.
Ahova fel is lehetett menni. S a kilátás... a kőfalakra is...
...a kastély épületre is...
.... és még a feltárásra is sokkal jobb volt innen a toronyból.

Bár nem nagy területen fekszik a várkastély. Nyugodt laza sétával pár perc alatt körbejárható. Tán ezért is nem árt időt szakítani az épületen belül található kiállításra.
Úgy még több időt lefoglaló és érdekes látnivalóra tehet szert az ember. Mi most nem mentünk be. De a község honlapján nemcsak még szebb és jobb leírás látható, hanem pár kép arról is, hogy mi látható bent. KLIKK IDE és megnézheted Te is.
Sétánk után még egyszer a magas kőfal mellett körbenéztünk.
És már búcsút is intettünk a várkastélynak.
Ahogy a kis utcán mentünk tovább, lehetett látni, hogy a kőfalak ebből az irányból az egész területet körülölelik.
 Akárcsak egy várnál, itt is kör alakú bástya nyomai találhatóak.
De hogy akkor ez az épület most inkább vár-e, vagy inkább kastély, a mai napig nem tudtam eldönteni. Jobb híján kastélyokhoz került, főleg szép új formáját tekintve. De meglehet hogy idővel majd újra értékeljük. Egyelőre még emésztjük, hogy milyen szépet láttunk Szászvár községének kellős közepén. S ha Te is saját szemeddel szeretnéd látni, hogy el tudd dönteni....

1. Köszönöm, hogy olvashattam ezt az ismertetést.

Röstellem, de eddig nem is hallottam Szászvárról.

1. Örülök, hogy ilyen kevésbé jelentős látnivalóról szóló bejegyzésem is figyelmet kapott. S szó mi szó, amilyen közel van hozzánk, annyira nem tudtam sokáig én sem erről. A lényeg, hogy most már tudjuk! :)