2013. június 12., szerda

Várpalota - Thury-vár

Thury-vár
Egy hétvégi kirándulásunk alkalmával megtekintettük a Thury-várat. Várpalota szívében található, ezért Várpalotai várnak is nevezik. Már csak ezért is kár lett volna kihagynunk, ha már arra jártunk. Amúgy meg tudod... listás vár! Ha még nem láttad volna, akkor KLIKK IDE  és megtekintheted a listát, amit az  egyik Magyarországi vártérkép ihletet. Amúgy meg.... ki ne akarna megtekinteni egy ilyen szép nagy várat amiért még túrázni sem kell.

Úgyhogy megmutatom, hogy mi mit láttunk, amikor épp ott jártunk.
A várat nagyon könnyen meg lehet találni, és közelíteni is. Várpalota, Hunyadi Mátyás tér 1. címen található. Parkolni már neccesebb, de város révén, és hogy a várat minden irányból utcák hada veszi körül, simán megoldható.
Mi ebből az irányból közelítettük  meg.
A templom felőli oldala. Pompásan festenek ezek a nagy falak, ahogy a város felé büszkén hirdetik múltjukat. Kevés vár van ma Magyarországon, ahol a várfalak még így állnak teljes épségben.
A bejárat.
Távolról sajnos nem készült teljes-alakos kép :( Akkoriban még nem olyan nagy blogozós tudatossággal jártuk a várakat. De remélem, hogy ez a pár kép is ad némi ízelítőt és kedvet csinál neked, hogy egyszer majd Te is megnézd.
Ha pedig még többet szeretnél tudni, látni,... vagy csak informálódni a belépőkről, nyitvatartásról és minden másról, akkor ajánlom figyelmedbe a vár honlapját! KLIKK IDE!  Itt mindent megtalálsz, és még annál  is többet! A honlapon keresztül még 3D-s sétát is tehetsz a várban! SZUPER! Ha ez is érdekel, akkor KLIKK IDE! Továbbiakban pedig... ahogy én láttam...
Meglepett, hogy amint beléptünk egy természettudományi múzeumra hajazó kiállítás fogadott.
A fal mellett egy keskeny sávban kitömött állatok figyelték és fogadták a látogatókat.

Ahogy engem is ez a szarvas. (A kép csalóka... nem nyúltam ám hozzá... azt nem szabad.)
Igazából nem vártam semmit sem, és akkor ott nem is tudtam, hogy igazán mi lesz a várban. Mint kiderült a vár látogatható részei különböző kiállításoknak adnak otthont. A belépőjegy megvásárlása után érdekes belső kialakítás fogadott minket. Régi és új falak érdekes kombinációja.
Az első terek egyikében egy szoborkiállítás volt.
Nagyon érdekes szobrok voltak....
Majd haladtunk tovább.. csak egy irány volt előre...
Erre a falrészletre külön felhívta a figyelmünket a biztonsági őr bácsi, hogy nézzük meg. Meghagyták ezt a falat úgy ahogy volt, és féltve őrzik rajta az eredeti freskó nyomait. Homályosan, de még dereng, hogy milyen is lehetett régebb a fal díszítése.
A következő teremben történelmi kiállítást tekinthettünk meg. Régi eszközök és szerszámok gyűjteménye... egy makett...
... és sok sok történelmi tudásanyag korok szerint összefoglalva. Mint pl ezek... csak volt ott még vagy 5-ször ennyi. Aki szereti lexikális tudását gyarapítani, annak ez egy kis kincsesbánya lehet és akár több órás elfoglaltság.
Sajna én nem az az ember vagyok, majd talán egyszer unalmas idős éveimben tanulmányozom :) És időnk se volt sok. Mint kiderült előbb zárt a vár, mint ahogy én azt gondoltam.

Látod mennyi szuper olvasnivaló volt?!

Ha van kedved, akkor olvasgathatsz is egy kicsit. Egy-két kép elég éles lett, ahhoz, hogy el lehessen olvasni, a történelmi okosságokat.
Persze élőben, a helyszínen sokkal jobb móka. Ha érdekelne, akkor egy belépőjegy árát megéri!
Főleg, hogy még több érdekes látnivaló is van.
Mint ezek az előbbiekhez képest még érdekesebb szobrok. Abszolút modern művészet.

Egy festmény és rajz kiállítás.
Horgász kiállítás:

Ezután elértünk az első ajtóhoz, amin ki lehetett menni a belső udvarra.
Szép nagy udvar... és zárt... de még milyen zárt. Ezekkel a hatalmas falakkal körbevéve mintha börtönben lennénk. Zártkörű rendezvényekre kiválóan alkalmas. Itt aztán nem lehet csalni, bemászni, a fal fölött bekukucskálni.
Impozáns belső várudvar. És így belülről még jobban érezhető, hogy nem olyan kicsi ez a várépület, sőőőőt... egészen nagy!
A várfalak megteszik hatásukat.
Majd folytattunk utunkat bent. Volt még mit felfedezni!
Bizony-bizony... népviseleti ruhák kiállítása. De nem akármilyen, hanem egy ember lelkes munkájának gyümölcse, gyűjteménye.
Ha szereted a divatot, ha nem... ez nem lehet tekintet és figyelem nélkül hagyni.
Sok volt! Nagyon sok! Nem is gondolná az ember, hogy ennyi magyar népviselet van.
Díszesebbnél díszesebb....
Szebbnél szebb...
Ugye, hogy mennyi van? Ha ilyen kiállítással találkoznál, főleg Hámori Sándor gyűjteményével, akkor ne menj el mellette szó nélkül.

Ebből a teremből még egy sokadikba is eljutottunk. Ahol a várrol egy szép nagy makettot láthattunk.
No meg a zongorát, mert hogy ez egy afféle hangversenyteremnek tűnt. De gondolom, hogy számos előadásokat tartanak itt, akárcsak esküvőket!

És még mindig nem ért véget a látnivalók áradata. Népviseleti helységen túl és tova...
Vasalógyűjtemény! Lefogadom, hogy ma még majdnem mindenki találna otthon egy ilyen darabot, ha máshol nem, akkor a mamáknak még biztos van egy a padláson. Itt meg vitrinben figyeltek a régi kor vasalói.
Olyanok is... amilyenekre még gondolni se mernénk ! Nagyon érdekes volt!
A következő teremben pedig nagy utazók gyűjteménye volt.

És még egy terem ruhákkal! De még milyen ruhákkal!

Az uniformis ugyebár.... a nők szeretik az egyenruhát :)
A népviseleti kiállítás termén keresztül mentünk már visszafelé.
Bár időnk már nem volt sok, de a biztonsági őr felhívta figyelmünket arra, hogy az alagsorban van egy bányászati múzeum. És ha gyorsak vagyunk, akkor ég arra is vethetünk egy pillantást.

Érdekes volt ez a sokféle és mindenféle makett.
Ebben a hosszúkás teremben főként azok voltak láthatóak.
Már nem tudom hogy hol, de ki tudtunk menni a várfalra is. :)
Szép kilátás volt a városra.

És bár teljesen körbe nem lehetett menni a várfalon, de több oldalról is megcsodálhattuk a várost.

ÉS a belső udvarra is rálátásunk volt! Innen fentről már nem is tűnt olyan nagynak, mint lent állva a méter-magas falak tövében.

Kifelé menet még egy nem várt helység és kiállítás. Minimakett!

A dobozokban egy-egy életteret és szituációt maketteztek le.

A végén pedig a szuvenyírem is meglett! A egy pénzérme a gyűjteményembe. Az imádott tekerőke 205 Ft-ért csodálatos emlékérmét préselt az 5 forintosból.
Nem a tipikus romos várnál megszokott élményt nyújtotta ez a vár. Nem kellett túrázni és gyalogolni, gazzal küzdeni. Könnyed várnézést és annál több látnivalót nyújtott. A kiállítások nagyon érdekessé és izgalmassá tették a vár épületének felfedezését, miközben rengeteg újat mutattak. Tetszett, hogy ennyi mindent láthattunk és hogy ilyen különböző témájú kiállítások váltakoztak.
Jó élmény volt, csak ajánlani tudom mindenkinek. Gondolom a kiállítások is változnak néha, úgyhogy meglehet hogy mindig új izgalmakat és felfedezést nyújt a Thury-vár Várpalotán. Nézd meg Te is, hogy még mindig ezek a kiállítások láthatóak-e, vagy talán már megújult arcát mutatja a látogatóknak.