2016. április 16., szombat

Gyula városnézés

Ha már egészen Gyuláig eljöttünk a Pálinka fesztiválra, akkor a várost is egy kicsit jobban megnéztük. Sétáltunk erre, sétáltunk arra, dottóztunk is... úgyhogy talán mindent láttunk, amit látni érdemes.
A fesztivál miatt sokat mentünk gyalog... hol ezt láttuk , hol azt. A dottóra is felültünk, úgy is körbe jártuk a várost. Így hát időben egy kicsit összevissza készültek képek itt is... ott is... meg még amott is. De próbáltam összerendezni.. nem időben, hanem inkább térben, hogy Gyulán mi minden szépet lehet láttunk. Ha még több minden érdekel, akkor Gyula városának honlapján KLIKK IDE, sok minden olvasható.
Egy szép kis tér.... s ott a sárga épület... a Gyula Panzió, ahol a szálláshelyünk is volt.
Itt egy nagyon különleges szökőkút volt. Épp most nem 'szökött', de vannak apró vízköpők benne és a kialakítása olyan mintha a vízen lehetne átmenni.
Innen sokszor tettünk sétát a vár irányába... amerre a képen az út is vezet. S lám.. ott a piros...a dottó, legalább is az egyik, mert hogy kettő van és fél óránként cikáztak keresztül a városon.
A nagy zöldület miatt nem látni, de a fák mögött magasodik a Miklósvárosi Román Ortodox Püspökség temploma. Ezt tavalyi kirándulásunkkor közelebbről is megnéztük... s ha végre majd azt is feldogoztam, akkor lehet hogy lesz itt egy link is.

Régi épületeket itt is láttunk...
S hogy csak a fesztivál miatt, vagy itt amúgy is mindig rendelkezésre áll.... lovaskocsizás. Végül  is.. ha nem szimpi a dottó, akkor ezzel is lehet városnézést tartani. :)
S a túloldalon... már a kastély felújított falai sejlenek át a fák lomkoronái között.
Nagyon szép lett! Még erősen élt bennem tavalyról az emlék a körbeszalagozott és biztonsági őrrel felfegyverkezett épp felújítás alatt álló kastélyról.
De ez így már teljesen más! Semmi sárga-fekete csíkos távol-tartó szalag.
A gyönyörű-szépen felújított kastély immáron mindenkit szeretettel várt! Hát persze, hogy mi is bementünk megnézni amikor időnk engedte. És hogy milyen is volt, KLIKK IDE és megnézheted.
A kastéllyal szembe pedig a fesztivál színhelye. Ahogy a vár felé, a várkert utcára a hídnál befordultunk, már láttuk is, hogy a fesztivál bizony itt van. A vár előtti hatalmas nagy teret építették be egy sátorral és azt körbevették kordonnal.
A kastély felől nézve...
És mivel igazából a fesztiválra jöttünk... ezért nem is volt olyan nagy baj, hogy pont itt van. Könnyen megtaláltuk....újra és újra... és újra... három napon át! És hogy milyen volt a fesztivál? KLIKK IDE és megnézheted, hogy milyennek láttuk és éltük meg a fesztivált.

A fesztivál területe mögött pedig a vár áll.
Vagy inkább a fesztivál áll a vár területén... nézőpont kérdése.. a lényeg, hogy elég közel voltak egymáshoz. Ettől függetlenül, pontosabban a fesztiváltól függetlenül azért meg lehetett nézni a várat. Mi így is úgy is megnéztük volna. Úgyhogy ha érdekel, akkor KLIKK IDE és láthatod azt a bejegyzést is.

És ha már Gyulán ez az egyik központi hely... hát persze, hogy a fürdő is itt található.
Szinte a várral szemben az utca túloldalán..... Voltunk is bent, nem is egyszer... de képek híján nincs külön bejegyzés.

A kastélypark előtt található a dottó megállója is! Még keresni sem kell, hogy hol lehet felszállni rá! Innen indul ez is!
Egy kört mi is mentünk.
Úgyhogy egy-két kép a városról... Egy kis dottó élmény...

És a séták élményei.. A Református templom (a városközpontban, a szálláshelyükhöz is n agyon közel - de nem néztünk be :( )
A Petőfi-tér. Szobrocskával... parkocskával...

S a tér mellett egy másik tér...  az Erkel Ferenc tér.
És itt az első épület sarkában egy híresség, amit minden  ide látogatónak meg kell néznie.
A Százéves cukrászda! És nem csak hogy régi múlttal rendelkezik, de a mai napig cukrászdaként működik.
Belépéskor még nem tűnik semmi se extrának, pont mint egy cukrászda.
Bár most már a dolgozók nagyon szép korhű-hatású ruhákban dolgoztak.... nagyon jól néztek ki!
De ami még ennél is jobb....a teát, kávét, sütit, fagyit... bármit is kérjen az ember... ezeknek a korhű szobáknak egy egyikében is el lehetett fogyasztani!

Így tettünk mi is!! És hogy milyen finom volt itt a kávé!!!
Hát nem fantasztikus?!? És aki nem siet, az egy kis muzeális gyűjteményt is megtekinthet a csoki és sütikészítés múltjáról egy a termekhez kapcsolódó másik helyiségben.
De ha nem vonz a belső régmúltat idéző berendezés... akkor persze kint is le lehet ülni....
Egyébként a dottó is elmegy itt, és említik is, hogy itt a Százéves cukrászda.
S a tér másik felén a Nádi Boldogasszony templom. Hátulról.. már amennyire a sok zöldtől látszódott.
Elölről viszont annál jobban látszik és még szép is (Sajna itt se tudtunk benézni:( ). Ezen a felén már szép nagy és széles sétálóutca várja a látogatókat.
És nem is egy szökőkúttal!
Még a sétálóutca túloldalán is. És talán ezen a képen látható, hogy itt mennyire szeretik a kerékpározást.... egy széles sáv, csak a bicikliseknek.
A zöld pázsitos felületekre sem sajnálták a helyet.
Az utcákban pedig régi idők szépségét sugárzó épületeket is láthattunk. A városi könyvtár....
Ez még jobb... tisztára kastély hangulata van... egy egyesület székhelye...
Bár dottóval a sétáló utcától távolabb eső részeket is megjártuk. De úgy látom, hogy a legszebb és legérdekesebb dolgok mind a sétáló utca, a Városház utca, a Megyeház utca, a Kossuth Lajos utca és a Várkert utca mentén találhatóak. Az Erkel-ház, egy amellett található templom (Szent József templom) és a piac területe és annak utcája tűnt még érdekesnek. A város többi része inkább lakó terület... no meg a turistákra berendezkedett szállóhelyek tömkelege.
gyhogy a legtöbb kép persze hogy a vár körül és a fent megnevezett útszakasz mentén készült.
A széles sétálóutcán szökőkút szökőkút hátán!
A világóra...
S a sétálóutca mentén boltok, üzletek, éttermek és fagyizók.... igazi sétálóutca a javából!
Még egy híd is!
Itt folyik keresztül a Körös egyik mellékága.
Milyen szép, milyen romantikus, és hogy mennyit számít egy város vonzerejében.
Már maga a híd is tök jó...de hogy még folyó is....
... és ami utána van.... Szökőkút kánaán!
Hatalmas elterülő lépcső vízesés...vízköpőkkel....
Nagyon szép! A szökőkutas központ, az Eszperantó tér.

És még a körforgalomban is egy jó nagy, hagyományos formájú szökőkút, ami köszönti a Békéscsaba felől Gyulára érkezőket.
Ott a háttérben  látszik a Szentháromság  kápolna. Most nem néztük meg, de tavaly alaposan körbejártuk, lehet hogy külön bejegyzés is lesz.
Az épületeket megkerülve a Körös partjára is lementünk. Hát nem fantasztikus?!?
Egy kis apróság, de mégis mennyire jó és mennyit számít... és milyen jól néz ki!
Az egyik kedvenc éttermünk volt... milyen hangulatos, hogy a járdán lehet elfogyasztani az ételt, italt... akárcsak a mediterrán vidékeken.

Turisztikai látványokban bővelkedő, élhető és élvezhető város! Legalább egyszer ezt is látni kell. Csak ne lenne olyan távol mindentől... Úgyhogy akinek ideje, pénztárcája engedi..... errefelé is fantasztikus nyaralási lehetőségek kínálkoznak.