2016. október 2., vasárnap

Tapolcai-tavasbarlang

Tapolcai-tavasbarlang Látogatóközpont
Tapolca környékén kirándultunk. S 'véletlenül' pont a tapolcai Pisztráng fesztivál idején jártunk arra. És ha már úgyis ott voltunk, és még az időjárás sem kedvezett, ideális program és látnivaló volt a Tapolcai-tavasbarlang.
Pár évvel korábban, 2014-ben már volt szerencsém megnézni a Tavasbarlangot. Ha még nem olvastad volna azt a bejegyzést, akkor KLIKK IDE és pótolhatod. Főleg, hogy abba a bejegyzésbe egy-két profibb kép is bekerült :)
Meg hát akkor láthatod, hogy két évvel ezelőtti ottjártunkkor még csak a barlang volt és semmi más. Már akkor is láttuk, hogy nagy munkálatok folynak, de nem is gondoltam volna, hogy ekkora látogatóközpontot hoznak létre. Úgyhogy most nem is úgy szeretném bemutatni, mint a természet csodáját - bár továbbra is vitathatatlan, hogy Mo-on és lehet, hogy egész Európában egyedülálló természeti képződmény amibe betekintést nyerhetünk pár perc erejéig - hanem inkább mint egy szuper klassz 'múzeumot', amiben sok mindent láthatunk és még csónakázhatunk is.
Szóval immáron Tapolcai-tavasbarlang Látogatóközpontnak nevezik. A weboldalukon KLIKK IDE minden szükségeset és lényegeset meg lehet tudni (nyitvatartás, jegyárak, stb.)
Mentünk is hogy mi is megnézzük, hogy milyen lett az új Tavasbarlang. Amire viszont nem számítottunk, hogy olyan hosszú sor állt és várt a bejárat előtt, hogy az eső mellett az aztán tényleg elvette az ember kedvét. Persze beálltunk a sorba, mi is szerettük volna látni, hogy mire ennyire kíváncsiak az emberek.
Legalább fél óra várás után csak sorra kerültünk. Nagyon lassan ment a sor és nem értettük, hogy miért.
De aztán csak megfejtettük. A látogatóközpontban nem lehet csak úgy 'lézengeni'. Csoportokban tárlatvezetővel lehet csak körbemenni. Minden újabb csoportot pedig akkor indítanak, ha már az előző csoport végzett. És most rengeteg ember volt! Az eső miatt nagyon sokan ezt a programot választották, úgyhogy telt-ház volt. Ahogy egy csoport már a csónakázásból is visszajött, csak úgy engedték be az új látogatókat. Nem is gondoltam volna, hogy ennyien kíváncsiak erre a látnivalóra. Bár így, hogy megújult.... biztos sok régi látogató is kíváncsi volt az új formára.
S most már nem csak hatalmas szuvenyíros bolt volt...
.... no meg a tekerőke,....
.... hanem valami szuper új fényképezős rendszer is. Van egy kamera lent a barlangban, ami minden arra úszó csónakról készít egy képet. Amit aztán a legvégén meg lehet venni. Bizony.... megvenni kell és akkor kinyomtatják. S trükkösen olyan rossz minőségben mutatják a kijelzőn, hogy ha akarnád se érné meg lefotózni a kivetített képet. Ha kell a kép... akkor meg kell venni.
Szóval vártuk, hogy a más jó nagyra duzzadt csoporttal beengedjenek minket.
Még várakozás közben megkérdeztük, hogy akkor ez a csónakozással hogy is van? Azt mondták, hogy lehet csak arra is menni, de akkor utána a kiállításokat már nem lehet megnézni. Úgyhogy a sorrend a csoporttal a kiállítások megtekintése, majd utána a csónakázás. Úgyhogy türelmesen kivártuk a csoport indulását. Főleg, hogy nem volt olcsóság a jegy... úgyhogy ha már bejöttük ilyen áron, akkor legalább lássunk mindent amit csak lehet.
És majd egy óra várakozás után indult is a tárlatvezetés.
Annyira modernre sikerült, hogy a videók megtekintéséhez 3D-s szemüveget adtak.
A legelején a szebbnél szebb videóképek nézése mellett mondta az tárlatvezető az infokat, amit tudni érdemes.

Majd egyéb interaktív termeken mentünk keresztül.
Ez valahol a belső udvaron lehetett... a látogatóközpont nagyon készült a gyerekekre is.

Érdemes ennek a Geoparknak utána olvasni és járni, mert nagyon sok minden szép látnivalót felöleltek a környéken és egész Balaton.felvidéken.
Így legalább tényleg tudni lehet, hogy mi az amit mindenképp érdemes megnézni.
Múzeum jellegű kiállítás... egy kis kőkorszak...

Majd jött az igazán lényeg... Információ és szemléltető a tapolcai barlangrendszerről  és a tavasbarlangról. Majd ezután egy kisebb moziba ültünk be, ahol egy nagyon szép filmet nézhettünk meg a víz körforgásáról a természetben - főként a karsztok és barlangok kialakításának szerepét hangsúlyozva. Persze a 3D-s szemüveggel!
Majd a további látnivalók mellett elsuhanva...
... irány a csónakázó barlang.
A barlangba lefelé már nem épp az érkezési sorrend szerint haladt a nép. Úgyhogy leleményesek előrébb... kényelmesebbek és ráérősebbek hátrébb haladva később értek le, és később is jutottak csónakhoz.
A csónak kiosztása a várósorba történő érkezési sorrend alapján történt. Egy kis korláttal gondolkodtak róla, hogy emiatt a várakozó vendégek között ne legyen vita. Aki épp soron következik, az kapja a visszaérkező csónakot. (Ez is új... régebben nem volt ilyen.)
Türelmetlen és leleményes Szabolcsomnak köszönhetően hamar sorra kerültünk.
A csónakázás élménye csodálatos! Igaz evezni nem nagyon kell. Siklik az a csónak magától is... faltól falig... olyan keskeny a járat. De hát ezt el is mondják, hogy szinte csak a falaktól való ellökéssel és a szükséges távtartással is végig lehet jutni... az evező inkább csak az illúzió és a romantika része.

A csónakázással már senki se siet... mindenki élvezi, hogy végre vízen van. És ezt így is kell. Élvezni kell a barlang, a kőzetek, a víz tisztaságának szépségét. Amúgy is olyan rövid a távolság amit csónakkal meg lehet tenni míg visszaér az ember, nem kell elsietni. mi se tettük, ahogy más se.
A vég felé egyenesen dugó volt. Pedig nagyon lassan mentünk, egy pont meg is álltunk a vizet csodálni.
Itt már valóban szűk járatok voltak. Evezés nulla... örültünk, hogy átfértünk :)
Sajnos a csónakmester már nem csinál képet. Valószínű, hogy azért építették be az automata fényképezőrendszert. Hogy mindenkiről legyen kép, s aki fizet érte, az haza is viheti. A csónakmester munkáját ezzel már nem lehet feltartani. És amilyen tömeg volt ott meg is értem.
Visszafelé még bekukucskáltam a barlangba is.
Még a csónakázó tó előtti részen a járatokból egy kis barlangot alakítottak ki. Ezt is szemügyre lehet venni.
Majd vissza a felszínre.
Én azért kíváncsi voltam, hogy milyen képet készített az ő kamerájuk. Persze nem terveztem, hogy fizetek is érte (nem ép olcsóság). Úgyhogy nagyon örültem, hogy nem is lett valami jó :) épp fényképezem, hogy fényképeznek :) Nem igazán tudtuk, hogy a barlangban hol van a fényképező kihelyezve, így nem lehetett készülni a fényképezésre.
S ahogy már említettem... olyan minőségben jelenítik meg a látogató számára a kihelyezett eszközökön, hogy nem lehet ingyen jó minőségben lekoppintani. Ha tetszik és kell a kép, akkor meg kell venni. Ez van... az ötlet amúgy fantasztikus, hogy így mindenki, még a fényképező nélküli látogató is szerezhet egy szép emlékképet... csak hát az árak...
De mindent egybevéve... a belépőjegy árat és a hallottakat, látottakat és megélt élményeket tekintve abszolút megéri! A kiállításokkal és a csónakázással így legalább 1 órás tartalmas időtöltést nyújt a Tapolcai-tavasbarlang Látogatóközpont. Csak ajánlani tudom mindenkinek!

1. Már kinézem magunknak ezt a helyet, mint célpontot, de őszintén szólva ez a "modernizálás" elvette tőle egy kicsit a kedvem.

1. Szia,
      tény és való hogy a lényegi dolog, amire mindenki kíváncsi, az a csónakozás. Ami egy elég gyors, rövid, de annál különlegesebb és emlékezetesebb élmény. A túl hosszú sor lehet bosszantó, mert ugyebár nagyon sokan kíváncsiak az élményre. Ezért az egyért azonban megéri. De a belépő árát nézve szerintem a legtöbben úgy vannak, hogy akkor már mindent megnéznek... a kiállítást is. Ha még nem látta az ember és nem élte át a csónakozás élményét, akkor egyszer megéri.

2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.