Kirándulok, túrázok, élményekkel gazdagodok - S mind megírom, hogy lásd ,Magyarország mennyi látnivalóval és élménnyel Téged is vár.

S kérlek ne felejtsd, ez egy NAPLÓ, amiben SZEMÉLYES élményeim és érzéseim írom meg. Lehet hogy nem mindig tökéletes, de remélem hogy pont emiatt Neked majd jobb lesz!

2017. július 31., hétfő

Ravazd - Szent Villebald templomrom

Többnapos utazásunkon ismét nagy romkereső kedvünkben jártunk. És ha már az utunk pont Ravazd községe mellett vitt el, akkor egy kis időre megálltunk, hogy megkeressük ezt a romot is. Előzetes információk alapján nem is tűnt eldugottnak és nehezen megközelíthetőnek, úgyhogy úgy gondoltam, hogy bőven belefér az időnkbe.
Térképeimet és a neten található információkat kielemezve elvileg tudtam, hogy hol kell keresni a romot. Meg is álltunk annál a pontnál, hol a legközelebbinek tűnt a romhoz vezető útvonal. És milyen jól választottunk. Mert hogy ott nem csak egy nagyobb terület volt autó megállásra, de még egy térképet is találtunk, ami mutatta az utat a romhoz.

Legalább is valami olyasmit. Mert akárhogy értelmeztük, annyira nem volt világos, hogy miért az az út ami. Valahol értettük és még örültünk is, hogy tanösvény vezet a romhoz és egészen a tábláig vissza. No de aki nem akar a tanösvényen végig menni?!... csak a romot akarja gyorsan megnézni?!?
És valahogy azt a 8-as ponthoz vezető utat nem találtuk... sehogy se. Úgyhogy megindultunk a térképpel a szimatunk után, mert biztos voltam benne, hogy van egy rövidebb út is, amin mindjárt a romhoz lehet eljutni. S mily igazam lett... igaz, hogy egy kicsit amolyan árkon-bokron keresztüli útvonal volt, de a második fele egybeesett a hivatalos tanösvénnyel. Mutatom is, hogy mi hogy jutottunk a romhoz.
Az elején mentünk az erdészeti úton.
Majd megláttunk egy földes út félét fölfelé.... végül is arrafelé kell legyen a rom....
...úgyhogy megindultunk rajta.
A ház mellett elmentünk.
S alig hogy elhagytuk találtunk is egy táblát. Ez volt a 8-as tanösvényes tábla! Az viszont azt jelentette, hogy jó helyen járunk és a gyors levágóval jó helyen lyukadtunk ki.
Itt még segítőkre is találtunk, akik megerősítették, hogy tényleg innen már csak előrefelé kell menni és ott lesz a rom.
És ott is volt! Egy nagyobb tisztás kellős közepén.
Milyen szépen megcsinálták a környezetét. Látszik, hogy gondozott ápolt a rom és a körülötte lévő terület is. Még egy információs táblát is találtunk, ami jócskán bővelkedett minden történelmi tudnivalóval. Egy kis zoom-zoom és persze jó szem, és olvasható! Helyszínről!... úgyhogy ennél hitelesebbet a neten sem találhatnék.
Persze a rom és maradványai itt sem voltak túl nagyok. Sőt... az egész csupán lábszár magasságig érő falvonulat, ami az épület főbb körvonalait mutatja.
A turisták számára látogatható legrégebbi történelmi emlék a ma Bilebárdnak nevezett dombon felállított fakereszt ésemléktábla, valamint a középkori Szent Villebald templom rekonstruált alapjai.
Hajdanán ezen a kis dombon állt Villebald temploma ― az egyetlen Magyarországon, melyet az angol származású eichstätti püspök tiszteletére építettek ― mely a középkorban híres búcsújáróhely volt.
A templomról az első írásos utalás a 11. századból való, majd a 18. századig több írás, hagyatéki szerződés is említi a remeték által lakott helyet. A templom tiszteletét a középkorban fokozta a közelben található forrás is, melynek gyógyhatást tulajdonítottak. Sajghó főapát a 18. század elején Naplójában így ír erről: „A szent Villebald-templom melletti forrás a Ravazdnak mondott falu területén sok betegséget meggyógyított.” (Sólymos Szilveszter OSB, 2000. 15.o.)
Az ősi templom sorsa a bencés rend 1786-os feloszlatásával, és a falu új templomának elkészültével pecsételődött meg: a remeték elhagyták, a falakat elhordták építkezésekhez, többek közt a pannonhalmi könyvtár épületéhez.
A távolban egy kilátót is látni.
Ez a környék úgy tűnik, hogy tényleg a túrázok és pihenők számára kialakított kis kiránduló terület.
A romot jó gyorsan megnéztük... végül is csak ennyi volt.
Sajnos a távolban látható kilátóhoz már nem mentünk. Pedig biztos, hogy a romot a magasból egészében még jobban lehet látni onnan fentről.
Az említett fakereszt és emléktábla.
Mivel túl sok időnk nem volt, ezért gyorsan búcsút mondtunk a romnak, és amerről jöttünk, arrafelé mentünk is vissza.
Ha érdekel... akkor ajánlom, hogy a teljes tanösvény bejárásával és a kilátó megtekintésével egybekötve keresd fel. Mégis csak jobb egy kis tartalmasabb kirándulás.... főleg ha már a romocska ilyen kicsike.