Kirándulok, túrázok, élményekkel gazdagodok - S mind megírom, hogy lásd ,Magyarország mennyi látnivalóval és élménnyel Téged is vár.

S kérlek ne felejtsd, ez egy NAPLÓ, amiben SZEMÉLYES élményeim és érzéseim írom meg. Lehet hogy nem mindig tökéletes, de remélem hogy pont emiatt Neked majd jobb lesz!

2015. október 18., vasárnap

Tata - Kilátó

Az őszi tatai kirándulásunk során a Kálvária dombot és rajta a romokat mindenképp meg szerettem volna nézni. Egészen véletlen merült fel a kérdés, hogy vajon mi lehet az a magas oszlop szerű építmény. Hát persze, hogy egy kilátó! És ha már az, akkor meg is néztük!
A Kálvária dombhoz mentünk az egyik nap, hogy megnézzük a kápolnát és a templomrom. A dombot alulról közelítettük. Erre legalább biztosan emlékeztem, hogy hogyan lehet oda eljutni. Könnyen meg is találtuk a város szélén. És innen is könnyedén, egy korlát mellett fel lehet mászni.
Mikor már fent voltunk, és nagyban nézelődtünk, akkor fogalmazódott meg a kérdés, hogy mi is az a magas épület. A Kilátók szoktak ilyenek lenni. De szó mi szó annak ellenére, hogy több évig is ebben a városban laktam nem tudtam biztosan megmondani, hogy az-e.
Pedig olyan szép nagy magas... és a tetején azok a korlátok is azt sugallják, hogy az egy kilátó lehet.
Úgyhogy elindultunk megnézni... csak van valami kiírás, hogy mi ez az épület. És volt!

A Kálvária-domb fő vonzerejét a dombtetőn épült 40 méter magas kilátótorony jelenti. Az építmény sörétöntő toronyként épült 1939-ben a Turul Sörétöntöde részeként, az 1960-as évektől használják idegenforgalmi célokra. A tetején lévő nyitott teraszra közel 200 lépcső vezet fel, az innen feltáruló panoráma lenyűgöző, egész Tata városa, az Öreg-tó a lábunk előtt hever, távolabb jól látszanak a Gerecse és a Vértes hegyei is.
És bizony hogy ez egy kilátó! A Fellner Jakab kilátó! És még a tudnivalók is mind ott voltak a táblán. Ha érdekel, akkor Te is elolvashatod. Egy kis zoom, és már olvasható is leírás.
No de bejutni már nem volt olyan egyszerű. Úgy tűnt, hogy ezért nem örvend olyan nagy népszerűségnek ez a kilátó, legalább is nem annyira keresett, hogy itt állandó nyitvatartás legyen. A zárt ajtón egy kiírást találtunk, hogy a feltüntetett telefonszámot kell hívni. Végül is.... hívtuk is. Arra tippeltünk, hogy lehet hogy egy idős ember a 'portás', aki itt lakhat az egyik házban, és szinte csak kilép majd a kapun és már itt is van. És milyen jól éreztük. Az egyik környező házból nem is sok várakozás után egy idősebb férfi jött.... s már nyitotta is kaput.
Csakhogy! Nem volt ám ingyen! Belépős volt! És az még hagyján... de nem volt nálunk pénz. :( Nem készültünk arra, hogy fizetős dolgot nézünk meg... hiszen a kápolna és romok nem kérnek belépőt. No de a kilátó igen! Úgyhogy Szabolcs gyorsan visszaszaladt az autóhoz egy kis pénzért. Ha már itt vagyunk, akkor miért hagynánk már ki a város megtekintését a magasból.
Belépőt fizettünk, és már mentünk is felfelé.
Nem mondom, hogy a lépcsők barátságosak voltak, mert nem. De hát a kilátók manapság már ilyenek. Meg kell küzdeni a félelmünkkel a szép kilátásért.
Ahogy legtöbbször, most is megérte!

Tata városa a magasból...

Jó volt látni a várost felülről is. És innen még a kápolnát és a romot jól lehetett látni...
...és megörökíteni. :D
Nézelődtünk...
....kerestem, mutattam az érdekességeket... no meg hol anno merre laktam. És még a várat is nagyon jól kivehetően láttuk!
Tata városa... életem egy darabkája... és immár felülről is láthattam.
Majd irány lefelé... elsőre elég félelmetesnek tűnt.
S úgy tűnt, hogy a jöttünk és a nyitott ajtó másokat is bevonzott, mert újabb látogatók érkeztek.
Ügyesen okosan épségben leérkeztünk. Örülök, hogy megnéztük, hogy a kilátó kilátó-e, és hogy fel lehet-e menni. És még jobban örülök, hogy fel is mentünk. Megkoronázta a tatai kálvária-dombon tett kirándulásunkat.
Ha szereted a kilátókat, és Tata felé jársz....