Élménytérképem !!!

2018. október 12., péntek

Nagykanizsa - Városnézés

Nagykanizsa - Városnézés

Zalakarosi kirándulásunk során szerettem volna térben egy kicsit távolabb is élményt szerezni, és még soha nem látottat látni. S jött az ötlet, hogy akkor a hazafelé vezető úton tehetnénk egy kis kitérőt Nagykanizsa felé. Még soha nem jártam abban a városban, kíváncsi voltam, hogy milyen.
Így hát hazautazásunk napján irány Nagykanizsa. Zalakarosról irány a 7-es főút, és már robogtunk is Nagykanizsa felé. Nem volt messze, ez így bőven belefért az aznapi utazásban. 
Igazából semmilyen különleges terv nem volt. Csak egy tartalmas városnézést szerettem volna. Ha esetleg az a pár kastély épület mellett is elmegyünk, amit anno a térképemen jelöltem, akkor az már csak extra lesz a városnéző 'tortán'.
Ahogy beértünk a városba már el is mentünk érdekes épület mellett... de nem álltunk meg.
Irány a belváros. Térképen láttam, hogy az épületek között egy egészen nagy terület van parkolásra fenntartva (mire nem jó a műholdas térkép és a street view). Gondoltam itt leparkolunk lesz ami lesz... és innen indulva teszünk egy szép nagy sétát a belvárosban.
Nem volt nehéz megtalálni, ahogy a parkolóórát sem. Túl szép is lett volna, ha ingyenes lett volna az a nagy parkolóterület.
Bár ennyire központi helyen, szinte a belváros szívében.. kész csoda, hogy ilyen egyszerű volt autóval leparkolni. S milyen közel voltak a szemet-szúró látnivalók.
Ez a Nagykanizsai Szent József (alsóvárosi) templom.
De a templomot most csak így távolról szemléltül. Mentünk is a város magja felé.

Ahogy kiértünk a kis utcából fordultunk is rá a központon áthaladó főútvonalra. Még autóból is lehetett látni, hogy a szép látnivalókat majd itt kell keresni.
S lám már ott is volt a hatalmas nagy Erzsébet tér. Az az óriás szökőkút önmagáért beszélt.

Valamiért úgy láttam jobbnak, hogy ha még megyünk a főútvonal mellett egy darabon, aztán majd valahol visszakanyarodunk és akkor majd újra itt kötünk ki a térnél.
És semmi mást nem csináltunk...csak sétáltunk a járdán...csodáltuk az épületeket... hol ezért...
...hol azért...

...hol meg amazért...
...figyeltem a város dinamizmusát...... egészen lenyűgözött... pozitívan felértékelte bennem Nagykanizsát mint várost...  nyüzsgött az élettől... (bár a képeken nem látszik...de élőben úgy érzékeltem)
Régi épületek...
...felújítottak...
...széles sétáló járdák... és ez a sok pad...
S mintha az az épült ott a túloldalon az egyik kastélyépület lenne...
A Batthyán kastély épülete? Talán... legalább is anno arra a helyre raktam a jelölést. De most nem mentünk át a túloldalra, hogy közelebbről is megnézzem. 
De mi csak mentünk tovább....
Egy újabb szép épület....
S ami már feltűnt... itt minden harmadik épület műemlék, vagy legalább is valami híresebb, nevesebb dolog köthető hozzá... s ilyen táblákat lehetett látni ezeken az épületeken.
Az információ megosztás és átadás szuper formája, s úgy tűnt, hogy talán ez a megoldás időálló is.
És ezek a sorok közt meglapuló épület különlegességek.
Ahogy elnéztem az utcán a távolba.... mint egy igazi város... nagyváros! Amivel nekünk kell a környéken beérni, az sajnos nyomába se érhet ennek.
S hogy milyen rendezettek a járdák végig.
Ahogy írtam... igazi városi kép...
Lépte nyomon épületi különlegességek.
Hol ilyen...
Amúgy ez az épült mintha listás lett volna...Pénzügyi palota néven került a kastélylistába.
Hol olyan jellegű régmúltra tekintő épületek.
Aztán meg egy felettébb modern megjelenésű épület.
Furcsa is volt az összhang ennél a térnél az azt körül vevő épületeket tekintve.
A város történelméről  honnan is tájékozódhatnánk hitelesebben, mint a város honlapjáról. Ha érdekel a város évszázadokra visszamenő múltja, akkor KLIKK IDE és megismerkedhet Nagykanizsa történelmével.
De lehet, hogy pont ez (változatos szélsőséges eltérés az épületek dizájnját tekintve) tette érdekessé a várost? Legalább is ezen főutca szakaszt?

A távolban még egy templom...
...és mintha egy parkocska is lenne előtte.
Emlékmű...

Végigsétáltunk.... 
Irány a templom....
Ez a Nagykanizsai Jézus Szíve Katolikus templom.

Be most se mentünk, csak így kívülről tekintettük meg... főként érdekes falszíneit...

A templom után újra irány a főutca...
Szebbnél szebb épületek... 
Mintha ez a bal oldali épület is a kastély kategóriában helyet kapott volna - Bogenrieder palota néven.
...és továbbra is régiek...
...gondozott sétányok... de még milyen gondozottak...
És itt is... táblák minden második épületen...
A fenti pl. ezen az épületen is... nem is gondolnánk... de úgy tűnik, hogy itt nagyon sok ház rendelkezik említésre méltó múlttal.


Még ezen is...

Egészen idáig elsétáltunk...

A távolban is műemlék...
Innen irány vissza....már nem láttam értelmét tovább menni kifelé a városból.
Sétáltunk vissza ugyanazon az úton a templom irányába.



Azt hiszem, hogy nagyon megtetszett ez a város, pedig még csak egy utcán sétáltunk egy kicsit.


Aztán az egyik kisebb úton bekanyarodtunk.
Régmúlt épületei...

...táblákkal...
...mint egy óváros...
A Sugár utcában jártunk...
...s egy újabb parkocska... felettébb modern kivitelezésű dizájn-elemmel...
És a sarkon egy újabb listás épület...már mint kastély kategóriában említésre került.
Ez a Blumenschein Palota...
Az épületet megbámultuk megcsodáltuk... mert azon túl, hogy felettébb színes, csak volt benne valami érdekes építészeti jelleg is.

Haladtunk is tovább...
..már nem is csodálkoztam az ehhez hasonló régi épületek újabb és újabb felbukkanásán. De azon igen, hogy mindegyik milyen jó állapotban volt!
S lám egy újabb nagyobb térhez értünk el. Csak nem visszaértünk az Erzsébet térhez?
De ha már ott voltunk, ahol sejtettem hogy hol voltunk...s akkor kíváncsi voltam, hogy tényleg áll-e ott valahol egy kastély, ami tényleg igazi kastélynak tűnik kívülről és a térképem szerint itt van valahol.
Kerestük is... De az a szőrnyű állapotban kinéző épület nem sokkal kecsegtetett.
De azért csak kerestem.. néztem.. kapukon is befele... s lám! Ott a kastély! Egy belső udvarban állt, amit az előtte álló ódon épülettől nem is lehetett látni.
S ott volt bizony... a kastély, amit meg akartam keresni és nézni. 
Kíváncsian közelítettem felé, hogy vajon milyen, mit fogunk látni...
Mentünk is gyorsan körbe...
...hátha valami érdekeset látunk... végül is kerítés nem volt...
...no de más se!
Ha minden igaz, akkor ez is egy Batthyán kastély?!? Legalább is anno én így jegyeztem magamnak be.
Elölről jól mutatott...
Viszont a falon található tábla szerint, ez a kastély a 'Kiskastély' nevet viseli.
Eléggé lakatlannak tűnt a kastély. Pedig!  Képzőművészetek Háza - Kiskastély

1874-ben Krausz Mária nyaraló lakóházaként készült, eklektikus stílusú épület. A köztudatban az 1941-1952 közötti tulajdonosa után Lázár-villaként él. Az épület földszintes, széles, három részre tagolódó homlokzattal. A két oldalsó, pavilonszerű rész kicsit előreugrik, a középen lévő bejárathoz bábos korlátú lépcsősor vezet fel. E kissé alacsonyabb középső részt három nagyméretű, íves nyílás töri át, középen a bejárattal, míg a felül háromszögletű timpanonnal záródó szélsőket három-három, erőteljes szemöldökpárkánnyal koronázott, felül egyenes ablak tagolja. Külső részletformái klasszicizálóak, belsejének kialakítása funkciójának megfelelően történt. Felújítása után 1997-től a Hevesi Sándor Művelődési Központ részlegeként működött galériaként, 2014-től – szerepét megtartva – a Thúry György Múzeumhoz tartozik.
Ízlésesen kialakított termeiben Z. Soós István, Sass Brunner Erzsébet és Brunner Erzsébet képeiből látható állandó kiállítás.

Nem is gondoltam voltam volna....
A kastély épületétől már tényleg a nagy térnek vettük az irányt.


Ahogy kezdett körvonalazódni, hogy milyen tér is ez...
...nagyon megörültem. Ilyen nagy és szép teret a város kellős közepén még nem láttam.
S nem csak hogy van egy nagy tér, de számos művészi alkotás díszíti. Műemlék ott...
....szobor itt...

...és az a pavilon-szerűség!!
Alig fogtam fel, hogy ilyen szépség is lehet egy városközpontban.
Meleg volt.. úgyhogy meg-megálltunk...

A nagy téren könnyedén sétáltunk át.
Megbámultam és megcsodáltam....
Ez aztán a városháza... 
Persze nekünk most így csak a messziből...
De ez a tér!
Ez gyönyörű!
És az a szökőkút!
Jól el lehet nézegetni...

Maradtunk volna még... főleg itt a szökőkút környékén... de időnk már nem engedte.

Itt újra elkanyarodtunk... a parkoló felé vettük az irányt.
Irány a jól felmelegedett autó...
Ilyen egy tartalmas városnéző kirándulást! Biztos, hogy sok mindent nem láttunk, és tán lett volna még szebb,jobb és fontosabb látnivaló is. De így elsőre nagyon jó volt !
Az autóból a városból kifelé vezető úton még ezt is láttuk....
Bár így messziről nehéz megmondani, hogy ez mi akar lenni...
Tán hosszú volt a városnéző kirándulásunk, tán nem. Nekem nagyon megtetszett Nagykanizsa.... szép környezet, egy város ami élhetőnek és mozgalmasnak tűnt. Örülök, hogy elmentünk és egy kicsit körülnéztünk! Csak ajánlani tudom...

Járd meg! Nézd meg! Éld meg Te is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése