2013. augusztus 19., hétfő

Lillafüred és a vízesés

Miskolc környéki kirándulásunk során kihagyhatatlan volt a Lillafüredi vízesés megtekintése. Csak a vízesés kedvéért utaztunk Lillafüredre és már alig vártam, hogy láthassam azt a természeti csodát élőben.
Könnyű volt Lillafüredre odatalálni.
De amilyen könnyű volt, olyan nehéz volt parkolót találni! Az autók vagy a pici fizetős parkolóban, vagy az út menti ingyenes parkolási helyen tudtak megállni. Mintha akkor mindegyik teltházas lett volt. Nagy nehezen sikerül egy kis helyet találnom... És utána... séta.
Az út mentén már láttuk a csörgedező patakot....
... úgyhogy mentünk az után. Mert hogy az biztos, hogy a vízeséshez vezet majd.

Elértünk a tóig. A hámori-tó, ami igen kedvelt a turisták számára is. Nekünk most sajnos nem volt időnk ezzel foglalkozni.
Majd a palotához értünk..

A vízesésnek pedig itt kellett lennie... a palota mellett.
A híres Palotaszálló 1927 és 1930 között épült Lux Kálmán tervei alapján, neoreneszánsz stílusban. Az épülettől a Szinva-források felé hatalmas park terül el, botanikai ritkaságokkal. Az építésekor alakították ki a függőkerteket, mivel a Palotaszálló egy meredek emelkedő tetején található, és ennek megerősítésére ki kellett alakítani egy támfalakkal tagolt teraszos sétányrendszert; itt található az ország legmagasabb függőleges esésű vízesése.
Csakhogy onnan fentről... a palota mellől csak ennyit lehetett látni. Szinte semmit.
Ott a sötétebb fa törzsénél lehet látni a vízesés nagyon halvány nyomát. Nem kicsit csalódott voltam elsőre.
És ahelyett, hogy könnyedén közelebb lehetett volna menni... valami más várt…. Látnivaló helyett….lezárások, földtúrások, munkálatok és építkezések. Fujjj. Épp átépítették a Függőkertet a palota előtt. És semmit sem lehetett látni…. se szépet, se vízesést.
Szomorkodva, duzzogva, megnéztük a Palota belső kert felőli oldalát.
A palota épülete nagyon impozáns. Mindegyik oldalról.

Gyors megtekintés után megindultunk...
....hogy akkor legalább a barlangot nézzük meg. Ismét kérdezünk, hogy merre is kell a barlangot keresni.….. No de amit hallunk…. Az építkezések miatt az autóúton kellett visszafelé menni jóóó sokat és onnan a völgyben lévő házak mellett újra vissza, hogy a függő kert alá juthasson az ember, hogy ott megnézhesse a vízesést, és a barlangot.
Ilyet nem éltem még! Ilyen hülyén megcsinálni. Jó sokat gyalogoltunk, ahelyett hogy egy kis ösvényt hagytak volna a turistáknak az építkezés mellett….főleg hogy szabadnap lévén nem is dolgoztak. No mindegy.
De legalább láttunk egy kis vízesést cserébe. A vándorló tömeggel valahogy mi is odaértünk. És végre.... a vízesés. Megörültem, amint láttam, hogy akkor legalább innen jobban meg lehet tekinteni.
A lillafüredi vízesés ma Magyarország legnagyobb függőleges esésű vízesése húsz méteres magasságával. A vízesést a lillafüredi Palotaszállóépítésekor alakították ki, tehát mesterséges vízesés, eredetileg a Szinva patak a Hámori-tóba torkollott.
A sétányról, ami nagyjából a vízesés felénél éri el a vízesést, a korlát mellett egy ösvényen – ahogy az a képen is látszik – biztonságosan le lehet jutni a vízesés alá, az Anna-mésztufabarlang felől pedig közvetlenül a vízesés lábához jutunk. Az Anna-mésztufabarlang egy része a vízesés alatt van.
Szép vízesés, de a sok turista miatt nem lehetett igazán megcsodálni és élvezni. Viszont szinte a vízesés mellett van az Anna-barlang (ha még nem láttad a bejegyzést, akkor KLIKK IDE), és ez azért minden idelátogatónak plusz még egy élményt adhat. Így már végképp megéri egyszer ellátogatni Lillafüredre a vízeséshez.

Akkor a Függőkertet az építés miatt sajnos nem láthattuk igazi formájában és fényében. Pedig annak is híre van.
Ha egyszer kész lesz, akkor biztos csodálatos látvány, amit nem érdemes kihagyni, főleg, hogy számos más élmény és látnivaló is vagy Lillafüreden.