Élménytérképem !!!

2015. március 7., szombat

Zomba, falunézőben

Zomba

Ha már Zomba a szomszéd falunk és közel van,... és ha már Zombának még kastélya is van,... akkor egy gyors falunézés minimum dukált. Úgyhogy egy kellemes szombat délelőtt fel is mértem, hogy mi látnivaló kínálkozik Zombán az arrafelé járó kirándulóknak, utazóknak.



Talán már láttad, ha még nem, akkor KLIKK IDE és megnézheted, hogy a magyarországi kastélyokról is készítettem/ készítem a listát. Te is láthatod, hogy Zomba bizony büszkélkedik egy kastéllyal. És ahogy azt a műholdas térkép elárulta, lehet hogy nem is csak eggyel, hanem van ott még egy kastély. Úgyhogy elsősorban ez érdekelt, Zomba és a kastélyai. Már ez megért egy misét számomra. És így hogy ilyen közel van, szép is lenne, ha nem mutatnám meg neked.
Szóval... Zombán jártam, és logikus sorrendben megnéztem amit látni érdemes.

Először is megkerestem azt az eldugott kastélyt, amiről senki nem tud semmit. Se internet, se Google, úgyhogy így az én listámba se került be.... még! Persze ezt pótoljuk :)
Az Ady Endre utca végén, a faluból kifelé haladva, egy nem is kicsi kastély-épületet lehet látni jobboldalon. Félreismerhetetlenül kastély. Még a műholdas kép szerint is az igazi kastélyokra jellemző U-formával rendelkezik. Személyesen is meg kellett nézzem. És valóban. Egy kastély, ami a kapu melletti táblácska szerint Vadászkastély. Nem is értem, hogy erről miért nem írnak sehol se. Talán magán kézben van?? 
Mindegy lenne, .. hiszen sok ilyen van ma Magyarországon. Úgyhogy pár kép senkinek nem fog ártani,.. az utcafrontról amennyire lehetett meg is örökítettem. 
Nem is kicsi kastély. És szépen fel van újítva, ami azt jelenti, hogy valaki(k) biztos, hogy használják és élnek a kastély adta lehetőséggel. Sajnos a téglafal miatt nem lehetett jobban belátni az udvarba. Gondoltam, hogy nem lehet bemenni, és igazából meg se próbáltam. Érezhető volt, hogy ide nem lehet és nem célszerű, csak úgy 'bepofátlankodni'. Főleg a zárt kapun keresztül :)
Utólag ennyi információt találtam:
A XIX. század elején jelentek meg Zombán a Wimmpassingerek, akik benősültek a Dőry családba. A bonyhádi uradalomból is részt szereztek maguknak és a város főterén emeletes házuk is állt .Zomba szélén kis kúriát építettek, ami jelenleg külföldi tulajdonban van. Előtte kis kápolna áll.
Az információ lényege stimmel, úgy tűnik, hogy erről van szó. Kár, hogy nem lehetett jobban megtekinteni. Pedig maga a kastély azon méretekkel rendelkezik, amit kívülről és belülről is megérné körbejárni. De hát ha magántulajdon, akkor magántulajdon.


Ezután visszafelé haladva megtekintettem a másik kastélyt is. Amiről azért már többet tud az internet is, és ami a listára is felkerült. Ez a Spitzer kastély.
Jelenleg óvodaként működik. Mind az épület, mind az előtte található tér nem csak hogy kiválóan alkalmas erre, de nagyon szépen kialakították a környezetet.
Ha még többet szeretnél erről a kastélyról látni, tudni, akkor KLIKK IDE és megtekintheted.

Ezek után a kastély mellett található templomot tekintettem meg. Ez az evangélikus templom. Érdekes alakjáról még több kép és betű KLIKK IDE.
Nem kellett messzire mennem. Az óvoda, a templom, de még az iskola is itt a hosszú Zomba közepetájékán található egy helyen. Praktikus....
Az iskola sem kicsi... sőt... első ránézésre akár kastélynak is hihetnénk, mérete és formája miatt.
De ez sajnos nem az, hanem valóban egy szép nagy iskola, ami nem csak Zomba, hanem a szomszédos falvak iskolája is egyben. Ilyen ez a vidéki élet... ha nincs elég gyerek, akkor egy iskola is megteszi. És jelenleg a zombai a legnagyobb, legszebb, legelérhetőbb és legfelújítottabb iskola ezen a környéken.

Végül pedig megnéztem a másik templomot a falu másik végén, azaz a katolikus templomot. Nagyobb, impozánsabb megjelenésével nem lehet nem észrevenni a falu eme templomát. Így hát én sem hagyhattam ki.
És hogy sikerült-e bejutnom? és hogy milyen látnivalókkal lettem gazdagabb, azt KLIKK IDE és megnézheted.

Mivel Zomba nem a turistákat várja nap mint nap, ezért nem lehetett sehova se bejutni :(. És mivel 'négykerekűvel' futottam le a távot, ezért elég gyorsan végig is értem. De Zomba sem panaszkodhat. Sok község még ennyit se tud nyújtani az érdeklődök számára. Két kastély?! Nem semmi! És ez azért nem rossz... főleg azok számára, akik szeretnek mindent látni. Úgyhogy ha erre járnál...

  
Járd meg! Nézd meg! Éld meg Te is!

2 megjegyzés:

  1. És a 3. kastély? Zomba paradicsompusztán? jól körülnézhettél....!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az már külterület, és van ott még több kastély is... majd egy külön kirándulás alkalmával.

      Törlés