Élménytérképem !!!

2013. augusztus 22., csütörtök

Sárospatak - Rotunda

Sárospatak - Rotunda
Sárospatakon megnéztük a Rákóczi-várat. S a vártól tettünk egy sétát a bazilika irányába. S ott a templom tövében látható ez a kis eldugott rom, egy rotunda falmaradványai.
Igazából láttam is meg nem is. Ottjártunkkor még nem tudtam, hogy később az ilyen látnivalók is érdekelni fognak. S sajnos akkoriban nem készítettem tudatosan fényképet erről a látnivalóról. Így a fenti kép sem az enyém sajnos, csak kölcsönvettem.
A templomrom szó szerint a templom mellett található. A Sárospataki Bazilika. Erről egyébként született egy külön bejegyzés is, mert hogy ez a templom Magyarország legkisebb bazilikájának vallja magát.
Maga a Rotunda romja pedig ott található ama betonfal mögött, ami ott van a két szürke autó között. S bár már anno is mindent fényképeztem, de ez valahogy mégse került lencsevégre, annyira a templommal voltam elfoglalva.
Egy képemen sikerült megörökíteni. Én látom... ott ni a kép közepén, az a távolabbi rom a betonfal előtt. 
Közelítve! Az az bizony. Sajnos csak így  és ilyen formában került a képeimre. No majd ha egyszer újra arra járok.
Viszont nagyon sok szép képet láthatsz a templomrom.hu oldalán - KLIKK IDE. S itt még egy kis leírás is olvasható:
Sárospatak, Rotunda és körítőfal
Sárospatak egyik legjelentősebb középkori épületének, a Keresztelő Szent János plébániatemplomnak és környezetének régészeti kutatása 1964-ben kezdődött, s kisebb megszakításokkal 1970-ig tartott. Ezek a kutatások főbb vonalakban fényt derítettek a templom építéstörténeti periodizációjára, s több vonatkozásban a város történetére is.
A templom előtt délre rotundát tártak fel, az egykori harangtorony és a körítőfal maradványaival.
A hét méter belső átmérőjű rotundát egy méter vastag fallal meszes habarccsal szabálytalan apró kövekből építették patkó alakú keleti szentéllyel, a szentély falához épített oltárral. Bejárata dél felől volt, melyet két későbbi támpillérrel vettek közre.
A rotunda méreteiben, formájában, technikájában hasonló a veszprémi várban 1957-1960 között a székesegyház északi oldala közvetlen közelében feltárt körtemploméhoz.

Szóval ha valaha is Sárospatakon a bazilikát tekintenéd meg, akkor ezt se hagyd ki.

Járd meg! Nézd meg! Éld meg Te is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése