Kirándulok, túrázok, élményekkel gazdagodok - S mind megírom, hogy lásd ,Magyarország mennyi látnivalóval és élménnyel Téged is vár.

S kérlek ne felejtsd, ez egy NAPLÓ, amiben SZEMÉLYES élményeim és érzéseim írom meg. Lehet hogy nem mindig tökéletes, de remélem hogy pont emiatt Neked majd jobb lesz!

2013. augusztus 22., csütörtök

Sárospataki Bazilika

Sárospatakon a Rákóczi-várat néztük meg az észak-magyarországi kirándulásunk során. S onnan tettünk egy sétát a templomig. S amikor megtudtuk, hogy ezt Magyarország legkisebb bazilikájának tartják, jobban is szemügyre vettük.
A rákóczi-vár irányából sétáltunk a széles sétalóutcán a templom felé. Nem lehet nm észrevenni a templomot, úgyhogy még eltéveszteni sem lehet.
Amint megláttuk mi is oda tartottunk.
Útközben egy két szobor...

S már ott is voltunk.
Szokásunkhoz híven csak bekukucskáltunk, hogy meg lehet-e egyáltalán belülről tekinteni.
És most lehetett! Tárt kapukkal várták a látogatókat.
Így hát be is néztünk egy kicsit...
Az ottani hölgy mondta, hogy ez a templom nem csak templom, hanem bazilika is, méghozzá Magyarország legkisebb bazilikája. Mindjárt akart is beszélgetni és nézni való... hogy mitől is bazilika ez a templom.
De végül is... volt benne ráció... és ha a helyiek így tudják... legyen.
Belső tér és magasság az volt, ahogy hatalmas oszlopok is.
Történelméről a templom honlapján nagyon sok mindent lehet olvasni - KLIKK IDE és láthatod.
Ízelítőnek:
Sárospatak első temploma az Árpád-házi királyok idejéből való. 1038-ban halt meg Szent István, 1047-ben Patak már királyi szállásbirtok volt, erdőispánság központja. I. Endre királyunk a királyi szálláshely közelében kis kör alakú kápolnát (rotundát) építtetett a királyi család és az udvartartás részére. Alapjai a templom alatt láthatóak. Egy méter vastag fal vette körül, kb. 7 méter volt a belső átmérője. Hamar kicsinek bizonyult, már a következő században jóval nagyobb román stílusú templomot építettek, ennek alapjai a későbbi átépítések során eltűntek. A kis királyi kápolnából a temető osszáriuma (csontháza) lett. Ez a mai háromhajós, gótikus csarnoktemplom 1492-re készült el. Története szorosan összefügg a vár történetével, mert a vár gazdái a templom kegyurai is voltak, és szinte mindegyik alakított, bővített, módosított rajta valamit. .... a többit olvasd el az említett honlapon.
S hát így lett bazilika...

2007. november 18-án a vatikáni pápai nuncius, Juliusz Janus Basilica Minor rangra emelte a vár templomát, a Sárospataki római katolikus templomot.

S ha már bazilika, s hazánkban a legkisebb... s ott van a Rákóczi-vár közelében.. akkor egy látogatást talán ez is megér.