2013. augusztus 22., csütörtök

Szerencsi vár

Szerencsi vár,
avagy Rákóczi-vár
Észak-Magyarországi kirándulásunk során tettünk egy kis kitérőt a Szerencsi várhoz is. Ha már nagy várnézőben voltunk a környéken, akkor ezt miért hagytuk volna ki.
A képekből tudtam, hogy nem kell túl nagy várra számítani, és nem is az a tipikus vár kinézetű, de mivel számon tartják a valamire való várak között, ezért miért ne néztük volna már meg.
Könnyen megtaláltuk. Szerencs községében kell keresni, szinte a község szívében. A táblák egyértelműen vezetnek a várhoz.
A parkolóhelyet (ingyenes volt!) és a kaput is könnyen megtaláltuk.

Bementünk… de jegyváltási lehetőség sehol. Csodálkoztunk is.
Elég nagy, kellemesen kialakított belső udvara volt az épületegyüttesnek.
Nézelődtünk... sétáltunk...
Szerencs város honlapján egy kis történelmi információ is olvasható - KLIKK IDE, és megnézheted.
Mentünk előre... és szinte már kint is voltunk a várból.

Úgy tűnt, hogy ez az egész szabadon látogatható. A vendéglátó egység azt sugallta, hogy ide bárki bármikor jön csak úgy laza időtöltésnek. A parkosított udvar is ezt éreztette, pláne a felállított színpad. Úgyhogy nem is aggódtunk tovább, hogy mi csak úgy bementünk.
Az udvarban legalább egy ilyet is találtunk. :)

Amúgy volt kávézó, meg egyéb központok helye, de igazi várbéli néznivaló elsőre nem akadt. Hmmm…. ez egy érdekes vár. Azért találtuk egy kis múzeumot az építményen belül, amit meg lehetett belépőjegy fejében tekinteni. És nem is volt olyan kicsi. Jól elrejtették.
És nem is egy kiállítás volt.
Állandó kiállítások a várban: Rákóczi Zsigmond és kora, A képes levelezőlap története és Fery Antal ex librisei
Időszakos kiállításként pedig épp "A szerencsi csoki (Emlékek a szerencsi csokoládégyártás történetéből)" volt látható. Ugyebár a Szerencsi csokigyár! Ami már nincs…. de a kiállítással némi megemlékezés még megtekinthető volt.
Meg is néztük... egy kis nosztalgiázás.

Főképp az idősebb generációnak.

És érdekességeket is láttunk. A 'hogyan készült' szekció.
A képeslap múzeum is érdekes volt. Pontosabban a "A képes levelezőlap története" kiállítás.
És nem csak képeslapok voltak.

Úgyhogy ahhoz képest hogy elsőre úgy tűnt, hogy a várban nincs is semmi látnivaló, mégis elég sok mindent láttunk. És még érdekes is volt.
1967. július 15-én dr. Petrikovits László fogorvos, ismert műgyüjtő adománylevelében több ezer képeslapot, ex librist, könyveket, régészeti, néprajzi, képzőművészeti tárgyakat ajánlott fel a településnek.

A történelmi kiállítást is megtekintettük. Kezdtük a lovagteremmel.
Valószínű, hogy ez egyúttal rendezvény terem is volt.
Egyébként a múzeumról és kiállításairól, nyitva tartásról és belépő jegyekről bővebben a város honlapjának eme oldalán - KLIKK IDE - találhatsz bővebb információt.

Hogy mi mindent látni egy ilyen kiállításon...
S a kedvencem.. makett! A régi nagy vár makettja!

Miután jól kinézelődtük magunkat, lazán kisétáltunk a várból a másik kapun.

Sok látnivalót itt már nem találtunk.

A vár melletti szép parkon keresztül mentünk vissza a vár bejárati kapujához.
És milyen szép parkocska volt!

Tényleg nagyon szép gondozott volt.
Sajna padok és leülőhelyek híján voltak a parkban, úgyhogy nem tudtunk itt több időt eltölteni.

Ahogy visszaértünk a vár elejéhez, ebédeltünk egyet (itt találtunk egy kósza üres padot), s már mentünk is tovább az utunkon.
Érdekes vár volt ez a Szerencsi vár. Nem a megszokott, jelenlegi formáját tekintve inkább már csak várkastély. De ha vár múltja volt, s a makett szerint elég nagy méretekkel rendelkezett anno, akkor egy megtekintést megér. Főleg vár kedvelőknek. Már csak azért is, mert nagyon könnyen, s szinte ingyen bejárható (ha a kiállítások nem érdekelnének). Úgyhogy ha arra járnál..

1. Ma látogattuk meg a várat, hamar körbejártuk, csoki kiállítás nem volt, hanem egy festő művész képei. Képeslapok szépek voltak. Kívülről valóban szép és gondozott.
    Itt láttam meg egy plakátot, így aki erre jár, annak ajánlom a retro kiállítást. Egy élmény, 2 perc a vártól kocsival. (Szerencs Turisztikai Központ)

1. Kedves Ada!
      Köszönöm kedves hozzászólásod és a hasznos információkat is!