2013. július 23., kedd

Hollókői vár

Észak-Magyarországi kirándulásunk során számos várat és várromot megtekintettünk, ezek közé tartozott a Hollókői vár is.

Hollókő csak egy falucska, és annak ellenére, hogy nem főúton van, elég könnyen oda lehet találni. Az elágazásnál a holló szobor a sziklán ülve találóbb nem is lehetne.
És úgy tűnt, hogy a község érti, hogy a turizmusnak milyen pozitív anyagi vonzata van.
Már a parkolásért is pénzt kérni, hmmmm. De nem baj, legalább kulturált a hely, főleg az autónak a parkoláshoz.
Egy kis gyaloglás után pedig úgy tűnt. hogy a vár is közel van a faluhoz is, meg a parkolási helyhez is.

Mentünk is a tábla mutatta irányba az ösvényen.
Tényleg nem volt hosszú az út. Sokan jöttek mentek. És az egyik már járatosabb látogató mondta, hogy ha nem az ajánlott ösvényen megyünk, akkor a várról sokkal szebb látképet láthatunk. S ha már így van, akkor miért ne néznénk meg.
S valóban..  bár hivatalos út erre nem vitt, de sokkal szebben lehetett látni a várat, mint a másik irányból.

Már csak az volt a kérdés, hogy innen hogyan lehet a várhoz a leggyorsabban lejutni.
Úgy tűnt, hogy van valami kitaposott útvonal. Biztos, hogy már sokan megmászták ezt az utat.
Mi is épségben lejutottunk, mindjárt a vár előtti térre.

Egész pöpec vár. Kívülről jó nagynak tűnt. Reméltem, hogy majd látnivalókban is bővelkedik.
És úgy tűnt hogy gyerekcsoportok is előszeretettel 'használják'.
Belépő miért is maradt volna el.. De nem tűnt vészesnek. A vár honlapján minden aktuális dologról lehet informálódni - KLIKK IDE.
Mentünk is lelkesen körülnézni.

A kilátás is hamar meglett. Nem is gondoltam volna, hogy ilyen szépet látunk majd.

Hollókő várának legkorábbi részét, az öregtornyot, az itt birtokos Kacsics nemzetség építette a XIII. század végén, de ennek pontos idejét nem ismerjük. E nemzetség Illés ágából származó I. Péter fiai közül Mikus Hollókő, Leusták Somoskő, II. Péter Baglyaskő és Mihály Sztrahora várát tartotta birtokában a XIV. század elején, és amikor 1310-ben Csák Mátéhoz csatlakoztak, e várakat is átadták neki.
Károly Róbert király 1312-ben rozgonyi csata után, Hollókő várát ostromoltatta, de bevenni nem tudta. A várat a hozzá hű Szécsényi Tamásnak adományozta 1313-ban, melynek birtokába a budai káptalan csak 1327-ben iktatta be. Ennek oka az volt, hogy Hollókő erősségét Csák Máté 1321-ben bekövetkezett haláláig, a hozzá hű szövetségesek tartották.

Hollókő várát a XV. század elején a husziták vezére, Giskra foglalta el rövid időre.
Az 1411-ben megtartott birtokfelosztáskor Hollókő vára Szécsényi László birtoka lett, aki azt tartozékaival együtt 1454. október 27-én a sági konvent előtt 16.000 forintért vejének, Losonczi Albertnek zálogosította el, majd 1455.április 30-án a budai káptalan előtt két leányának Hedvignek, Losonczi Albert feleségének és Annának adományozta.
Az egyik belső helyiségben nagyon érdekes dolgot láttunk.
Makettek... de egyáltalán nem a megszokott formában, anyagból és a kivitelezéssel.
Sokkal igazibbnak és eredetibbnek tűntek így, mint a szépen jól kidolgozott nagy makettek. Mintha elvarázsolt miniatűr másai lennének az eredetinek.

Egy kis panoptikum....
Sajna minden szintre és minden helyiségben nem lehetett bemenni... mintha felújítási munkákat végeztek volna.
Az 1461.június 29-én kelt oklevél szerint Mátyás király, Guthi Országh Mihály nádornak és Losonczi Albertnek új adomány címén adta Hollókő várát, az ország felső részeiben vezetett hadjáratok idején szerzett érdemeik elismeréséül. Az adományt a király 1481.július 29-én megerősítette, és a beiktatásra a székesfehérvári konventet utasította.

A török terjeszkedése során, 1552-ben, Ali budai basa Zsáki, vagy Sághy András és Imre várkapitányoktól ellenállás nélkül foglalta el a várat, és mindössze 24 főnyi őrségethelyezett el benne.
Visszafoglalása 1593-ban történt meg, amikor Pálffy Miklós és Tiefenbach Kristóf a török által elhagyott várat is felszabadította. A Köprülü Ahmed aga vezette török sereg 1663-ban foglalta el Berki Mátyás és Nagy Orbán parancsnokoktól, akik Érsekújvár elestének hírére a várat feladták.
Hollókő várát Bécs felmentése után, 1683-ban Sobieski János lengyel király szabadította fel a török megszállás alól. I. Lipót király 1701-ben rendelte el a vár lerombolását, melyre csak 1711-ben került sor a szatmári békekötés után. Ezután már romként szerepel.
A vár feltárását 1966-ban kezdték el. Az azt követő harminc évben a falait megerősítették, és elkezdték a helyreállítását. 1996-ban adták át a várat, és nyitották meg a kiránduló közönség számára.
Szép vár... és bár nem láthattunk mindent, azért volt mit nézni. Talán lehetett volna tartalmasabb időtöltés, ha mindent láthatunk. De hát ez volt éppen akkor.
De legalább egy kis szuvenyírra szert tudtunk tenni.
Azért jó volt. A páratlan kilátás sokat emelt a várnézés fényén, még ha nem is nézhettünk meg mindent. Talán majd legközelebb sokkal többet láthatunk mi is.
A vártól a hivatalos irányba és úton távoztunk.

S elég gyorsan a parkolóban is voltunk.
Nagyon jó vár, ami egy kellemes séta mellett könnyen elérhető és megtekinthető. Ha arrafelé járnál, akkor ki nem hagyd!