2014. július 8., kedd

Badacsony - Kilátó

Badacsony - Kisfaludy kilátó
Balaton-Felvidéki kirándulásunkkor mily szégyen lett volna pont a Badacsonyi kilátót kihagyni. Sokkal könnyebben találtunk rá időt, mint a kilátóhoz vezető utat. Pedig a fenti térképet jó sokáig szugeráltam, mégis közönség segítséget kellett kérnem, hogy merre is kell menni autóval,  hogy a lehető legközelebb állhassunk meg. Tudtuk, hogy így is úgy is túrázni kell, csak nem mindegy, hogy mennyit. Főleg nekünk nem volt mindegy, mert már késő délután volt. És ilyenkor azért számít, hogy hány kilométert kell legyalogolni..... a sötét még nyáron is utoléri az embert, úgyhogy nem mindegy, hogy egy kirándulás meddig tart.

Szóval segítséggel megtaláltuk az utcát és a megállóhelyet is! A legegyszerűbb segítség: a Kisfaludy utcát kell keresni a Római úton haladva, s ha megvan, akkor egyszerűen teljesen a végéig el kell menni. Ennyi! Tök jó parkolóhely várja az autóval érkezőket... pénzért! Kicsit úgy tűnt, mintha egy afféle önjelölt parkolódíj szedő lett volna ott. Ráadásul óradíjban számolt! Mintha az ember előre tudná, hogy mennyi ideig is fog neki tartani a túra fel a hegyre meg még vissza is. Ezt a rablást. Még ha valami olyasmiről lenne szó, ami a városban van, ami amúgy is belépős, ahol a parkolásért tülekedni kell.... no de ilyen helyen! Ahova az ember azért jön, hogy kirándulhasson egyet ingyen és lejárhassa a lábát. Szerintem azért ezt nem szabadna hagyni. Megjegyzem, hogy ez a parkolórész oly annyira a hegy lábánál volt, hogy ide tényleg csak az jön, aki túrázni szeretne.
Ez van... Némi pozitívum, hogy a férfi afféle térképféleséget osztogatott (sok reklámmal rajta)... pénzért! Mivel mi elég későiek voltunk, és lyukat beszéltünk a hasába, ezért adott nekünk egyet grátiszba.
Így újra lelkesen indultunk meg a hegynek felfelé. Egyébként, ha se az első képen, se ezen nem látod azt amit látnod kell, akkor ajánlom figyelmedbe a jó öreg online turistatárképet KLIKK IDE. Én is innen szedtem egy térképet, csak épp a hegy másik oldaláról, és egy másik útvonalon való megközelítésről.

Szóval el is indultunk a piros sáv jelzésen. Az elején még nem volt vészes.
Hamar meg is lett az első látnivaló, a ....... a Rózsa-kő.
A Rózsakő Badacsony egyik nevezetessége, amely a Kisfaludy-ház felett található, lapos bazalttömb. Kisfaludy Sándor feleségével, Szegedy Rózával szívesen üldögélt ezen a kövön, a Balaton szépségében gyönyörködve. A kő nevét Szegedy Rózáról kapta, a szőlőfajta pedig a kőről.
A helyiek szerint a Rózsakő varázserővel bír. "Hogyha egy leány meg egy legény ráül a kőre, háttal a Balatonnak, egymás kezét fogva, még abban az évben egymáséi lesznek. De az is elég, ha a leány ül a kőre háttal a tónak, rágondol szerelmesére és felsóhajt. Akire gondol, annak a szíve érte fog dobogni."

S a lényeg még csak most jött! Az út felfelé! Mert, hogy a kilátó a hegy tetején van, és nem is az elején, hanem jó mélyen a szívében, úgyhogy aki látni szeretné, annak gyalogolnia és másznia kell. Az elején még nagyon aranyos és biztató lépcsők vártak. Gondoltam, hogy milyen jó, akkor nem is lesz olyan nehéz... csak lépcsőzni kell. Egy kisebb elágazó után már a piros háromszöget követtük végig egészen a kilátóig.
Aha... gondoltam... Egy idő után a lépcsők kicsi besűrűsödtek és és már nem is voltak olyan aranyosak.... más szóval meredek lett de rendesen! És aki mászott már meredek, soha el nem fogyó lépcsőket... az tudja, hogy milyen ha az ember majd kiköpi a tüdejét, és mégis úgy érzi, hogy soha nem jut fel a tetejére. No ez ilyen volt. Viszont milyen szép! A természetből formáltak lépcsőket! Gondolom azért ezt nem természetanyánknak köszönhetjük, hogy szabályos lépcső nőtt a badacsonyi hegyoldalba. Viszont a kövek és sziklák a hegy részei! Találékony az ember meg kell hagyni.
Miután nagy nehezen tüdőmet majd kiköpve, de legalább is az izzadás nyomati magamon felfedezvén a lépcső tetejére értünk ez várt. A Hertelendy emlékmű, de még mindig nem a legteteje!

Hertelendy Károly a 19. század közepén Zala vármegye alispánjaként felkarolta és támogatta a balatoni hajózás megindításának ügyét, valamint a Balatoni Gőzhajózási Társaság alelnöke is volt. A róla elnevezett emlékműtől szép kilátás nyílik a tomaji öbölre és az örsi-hegyre.

Kanyarogva kedvesen visz tovább az út....de legalább már nem kell lépcsőzni és nem is tűnik meredeknek. Inkább amolyan lazító sétához illő utacska... csak hát az emelkedő az emelkedő.
Talán egy kicsit hosszú is volt, de tény  és való, hogy a lépcsők után már nincs olyan messze a kilátó. Ha a kereszteződésnél a tábláknak megfelelő irányba fordulsz (továbbra is a piros háromszög a jelzés), akkor már méterekben mérhető a maradék út a kilátóig. És a kilátó!
Elég érdekes. Kicsit olyan mintha hurkapálcikákból lenne összeállítva, vagy gyufából.

Szerencsére azért erős fém-szerkezet a váz, és megfelelő mennyiségű korláttal felszerelve még a tériszonyosoknak is megmászható. Bár a lyukacsos lépcső nem az igazi... azt annyira nem csipázom....De nem olyan magas, hogy ne lehetne félelmekkel és remegő kézzel is felmenni. Ha már eddig felmásztam miért akarnék a kilátásról lemaradni.
Mert, hogy az bizony volt! Nem is akármilyen! De csak az egyik irányba! Ki látott még ilyet! Itt van az ember a Balaton egyik legszebb hegyének a tetején... egy vadiúj kilátó tetején állja a szélfújás viszontagságait (baromira fújt ott fent a szél!).... és akkor az egyik irányba nincs is kilátás, mert a fák magasabbra mertek nőni mint a kilátó!
Ez egyébként a legszebb és lemutatósabb oldala! Vagyis erre nézve volt igazi lenyűgöző kilátás.

A másik irányba a Balatont kémlelve viszont nem sok mindent lehetett látni. Nem is értem... Csak még egy emelet kellett volna és tökéletes lett volna a kilátás minden irányban. Talán eldőlt volna? vagy lefújta volna a szél a kilátót, ha még egy kicsit magasabb lett volna? Ki érti ezt.
Amúgy észak és kelet irányában a felvidékre, a medencékre és a többi kicsi hegycsúcsra is nagyon szép kilátás volt.

Azt hittük, hogy még a Kőris hegyig is ellátunk, de azt mégse! Az a fehér izé amit láttunk, az mégse a radarállomás volt.  És az extra a kilátó tetején, hogy egy panorámakép mutatja a kirándulóknak, hogy merre mit lehet látni,.... a hegyek és tájakat be lehetett azonosítani. Nem is rossz! Csak az a balatoni -kilátás lett volna egy kicsit több és szebb. Talán télen ezzel nincs probléma, mert akkor nincs lombkorona. No majd egyszer akkor egy hidegebb évszakban is el kell jönnöm ide.
Hát ez volt a Badacsonyi Kisfaludy-kilátó!
Több túraút is van a hegytetőn és környékén, úgyhogy nem csak kilátót lehet keresni és megmászni, hanem jókat túrázni is! Ebből kifolyólag akár több úton is fel lehet ide jutni és le is. De mivel mi autóval jöttünk, és vár minket a parkolójegyes bácsi, hogy beszámolhassunk arról, hogy tényleg meg lehet járni az utat másfél óra alatt vagy sem, ezért ugyanazon az úton, és ugyanazon a lépcsőkön haladtunk visszafelé is.
Némi szuvenyírkővel, és még annál is több élménnyel még szürkület előtt vissza is értünk. Ha neked is tetszett a táj is és a kilátó is, akkor Te se hagyd ki ezt kirándulást! S ha okosan tervezel, akkor lehet hogy még parkolódíj nélkül is megúszod!

1. A kilato megközelitesenek a leirasa SZEGYEN. ES ide varnak turistakat
    Tipikus magyar mentalitas: ha akarja majd megtalalja

1. Kedves Ismeretlen,
      mint láthatod, ez egy élménynapló, amiben az én személyes kirándulásaim személyes élményei szerepelnek, az én személyes leírásomban. Nem egy turisztikai oldal, ami tökéletes leírásokkal és minden tudnivalóval rendelkezik. Úgy gondolom, hogy aki komolyan érdeklődik a hely iránt és komoly túrát szeretne tenni, vagy csak pont az én példámból okulva jobban szeretné csinálni vagy megélni, az megtalálja az informálódáshoz szükséges jobb leírásokat. Ahogy én is meg fogom keresni, ha egyszer újra arra járnánk, és más irányból szeretném majd megközelíteni a kilátót. Amúgy ahogy a dátumok is mutatják, ez egy adott időpont adott élménye képekben, ami tán mára már nem is aktuális.
      Azért köszönöm, hogy megosztotta véleményét.
      Kinga

2. Nem hiszem, hogy ezt neked célozta, hanem arra érti, hogy a turista térképet amit az ürge osztogat pénzért azon jóformán semmi info nincs.

3. Kedves Névtelen!
      Ha így van, akkor elnézést, hogy én értettem félre. S ha így van.. akkor persze egyet értek a hozzászólóval :)