2017. március 16., csütörtök

Fertőrákos - Mithras-szentély

Sopron környékén kirándultunk. Egyik napi kirándulásunk célja volt a Mithrasz-szentély megkeresése és megtekintése. De mivel nem lehet azt csak úgy kocsival megközelíteni, ezért egy érdekes, de annál is izgalmasabb bicikli-túrával kötöttük össze. A szentély a legelső állomás volt.
Szóval egy jó nagy (legalább is számunkra) bicikli-túrára indultunk. Nem azt mondom, hogy csak a szentély miatt választottuk ezt a túrát, de sokban számított. A Mithrasz-szentélyt szerettük volna megnézni. Úgyhogy miután meglett a terv, már indultunk is.Gondoltuk, hogy megtornáztatjuk egy kicsit a berozsdásodott ízületeket. És legalább láthatunk valami szépet is.
Már ha láttunk volna.... A helyet hamar megtaláltuk.

Sopron közelében, Fertőrákos és az ausztriai Fertőmeggyes között, a Fertő-Hanság Nemzeti Parkon át vezető kerékpárút mellett római kori templomot rejt az erdő. Az irodalom Mithras-szentély, Mithras-barlang, Mithraeum néven említi. Az 1866-ban felfedezett, Stornó Ferenc által feltárt szentélyt 1989-ig a vasfüggöny szigora zárta el a külvilágtól. Napjainkban kirándulók tízezrei kerékpároznak, túráznak ezen a vidéken. A Fertőrákos felől érkezők elektromos kirándulóautókkal, egy órás körutazás keretében is felfedezhetik a Napisten szentélyét, amely 2001 óta a Világörökség része.
Nem lehetett nem eltéveszteni. A táblák is mutatták, no meg az út, amin jöttünk az csak erre vezetett.
Így hát csak az emelkedőkkel és kanyarokkal kellett megküzdenünk, és már ott is voltunk a szentélynél.
Csak hát nem volt nyitva semmi! Se kerítés-kapu, se ajtó, semmi. Így jártunk. Még ez sincs nyitva szezon előtt. Bár a szentély honlapján így utólag láttam, hogy nem reménytelen a szezon előtti látogatás. Nézd csak meg a honlapot, KLIKK IDE. De mi nem jártunk szerencsével.
 Így viszont nem sok élményben volt részünk. Még a távoli táblán lévő írást sem tudtam megfejteni.
A Mithras-szentélyek a II-IV. században élték virágkorukat a Római Birodalom területén, főleg a nyugati tartományokban. A Napistenként is tisztelt Mithrasnak szentelték ezeket a föld alatti templomokat, avagy barlangokat, ahogy a hívek nevezték. Közülük kevés maradt fenn. A Magyarországon egyedülálló fertőrákosi Mithraeum Sopron - az egykori Scarbantia - környékének egyik legérdekesebb római kori emléke. ...... Ha tovább is érdekel és az egész történet röviden tömören, akkor ajánlom a már fent említett honlap megtekintését! KLIKK IDE!
....
A kultusz a IV. század folyamán hanyatlásnak indult. A mélyen vallásos, rendszeresen beavatásokat végző és szertartásokat celebráló Julianus idejében rövid időre felvirágzott. A keresztény korban a vallást elfelejtették, barlangjait egykori őrzői magára hagyták. A Fertő partján álló szentély boltozata beszakadt. A kultuszképet az eső és a szél hordaléka betemette, az erdő növényzete benőtte. Így telt el 1500 esztendő.
A Mithraeum feltárását id. Stornó Ferenc végezte. Egy feliratos kultuszképet, három oltárkövet, két oroszlánszobrot, 27 db halotti hamvakat és érméket tartalmazó hamvasztásos sírt, és egy csontvázas sírt talált. Ezek után faragott mészkőből boltozatot építtetett a szentély fölé, hogy megvédje azt.
Sajnos nem tudtunk bemenni....
és nem láthattuk a lényeget, azt a bizonyos kőtáblát...

Legközelebb ha újra erre járunk, akkor már ezt is tudni fogjuk. És ha téged is érdekelne, akkor ajánlom a a látogatás előtt a fent is említett honlapokat megnézni és tájékozódni.
Így jártunk. De azért a bicikli-túránk java még csak most kezdődött.