2017. március 4., szombat

Pécs - Nagy-Tubes kilátó

Nagy-Tubes kilátó, azaz a János-kilátó
A pécsi mecseki dombtetőn kirándultunk egyet, amely során az útba eső kilátókat is megnéztük. Ilyen volt a Nagy-Tubes kilátó is, más néven a János-kilátó.
Csudaszép kora tavaszi időjárás volt szombaton. Hívogatott a természet, hogy túrázunk egy kicsit. A kiszemelt túra Pécs Mecsek-hegytetőre esett, hogy ott egy könnyen bejárható túraútvonalon sétáljunk és a kedvelt kilátókat megnézzük. A könnyed túrautunk közepetájt értük el a Nagy-Tubes kilátót.

A Tubes a Közép-Mecsek legmagasabb csúcsa. A 611 méter magas hegyet a Dömör-kapu gerince köti össze Pécs lankáival, keleti irányban meredek lejtőkkel folytatódik az 535 méter magas Misina hegyig. A két hegy közti kúp az 577 méter magas Kis-Tubes. E hegyek a Mecsek hegység növénytársulásokban egyik leggazdagabb területét alkotják.

Ilyen volt, amikor megláttuk. Hát igen.. a zöldellő lombkorona nélkül könnyű volt észre venni.

Egy kicsit közelebbről...

János-kilátó: 22 méter magas körpanorámás kilátó, amelynek felső kilátószintje 16 méter magasan van. Közadakozásból, a Tubes Kilátó Alapítvány tevékenységének köszönhetően épült, 2001. szeptember 15-én adták át. Korábban már állt itt egy 1910-ben terméskövekből épült, 32 lépcsős kilátó, amely tervezőjéről, Rauch Jánosról kapta a nevét 1918-ban. 1981-ben, mikor a tubesi katonai torony épült, lerombolták.
Nagyon sokan voltak aznap kint az erdőben, és a kilátónál is. Ettől függetlenül a kilátó gyors külső megszemlélése után már mentünk is fölfelé. Reméltük, hogy fönt azért kevesebben lesznek, mint a kilátó tövénél. A lépcsőfeljárót keresve láttam, hogy jó sok emléktábla ékesíti már a kilátó sziklaszilárd kő alapzatát.
Szerencsére nem volt tumultus a kilátó felsőbb szintjein. Így probléma nélkül elmerülhettünk a kilátó nyújtotta gyönyörű kilátásban.
Minden irányba! 360 fokos panoráma tárult elénk. Még a legmagasabbnak vélt Pécsi TV-toronyra is ráláttunk. S szó mi szó, érezhetően mintha mi magasabban lettünk volna.
S a Dél-Dunántúli dombság.... s ott a távolban a Zengő.
S a másik irányban pedig Pécs! Nem igazán tűnt kristály tisztának a látkép. A távolban már eléggé elmosódott a látvány. A kora tavaszi időszakban amúgy se olyan lehengerlő a látvány.
De így is nagyon jó volt a magasból kitekinteni a messzi távolba.
A legfelső szintről a TV-torony még kisebbnek és alacsonyabbnak tűnt.
S amíg a TV-toronyból való kitekintésért fizetni kell, addig innen a Nagy-Tubes kilátóból, azaz a János-kilátóból ingyen bérmentve lehet elmerülni Pécs és a Mecsek szépséges látványában.

Legfelül láthatóan egész biztonságosnak mondható fémrácsos korlát védte a kíváncsi látogatót. És úgy tűnt, hogy a körbe járható kilátó-terasz is elég széles ahhoz, hogy sok ember nyugodtan nézelődhessen.

Legfölülre ilyen totál biztonságos zárt csigalépő visz. Innen lefelé meg az atombiztos kő és beton lépcsőzet. Úgyhogy itt tériszonyosnak sem kell félniük. Én már csak tudom. :)
Mire leértünk szinte már nem is voltak ott kirándulók, csak akik még fent maradtak. De hát ilyen szép időben.... jöttek az újak, akik már a táblákat szemlélték, hogy jó helyen járnak-e.
A 611 m magas Nagy-Tubes csúcsán a Közép-Mecsekben 1910-ben a Mecsek Egyesület egy terméskőből épült kilátót avatott fel. Ezt a kilátót 1918-ban Rauch Jánosról nevezték el János kilátónak.Ezt a kilátót 1981-ben a katonai adótorony építési idején a rossz állapota miatt lerombolták.1991-ben alapítványt hoztak létre a kilátó újbóli megépítése érdekében.1995. szeptember 22-én került sor az új kilátó alapkőletételére, amit Pécs város főpolgármestere helyezett el ünnepélyesen.Egy díszes Zsolnay-váza, benne a kilátó terveivel és néhány más relikviával együtt került elhelyezésre a torony alapjának keleti részén a feljáró kocsiúttal szemben.1995. október 9-én megtörtént a torony alapjának betonozása. 1996. augusztus 13-án elkezdődött a felépítmény (4,33 m magasságig) zsaluzása, vasalása majd betonozása. Majd elkezdődött a betonozás megszilárdulása után a kozári kőbányából származó terméskővel az eddigi betonozás körülfalazása.A kilátó nyugati falába beépítették a régi kilátó kőtábláját. Az eddig elvégzett munka Kovács Szabó János fáradhatatlan munkáját dicséri. A kilátó létrehozásában a Mecseki Erdészeti Rt. is sok segítséget nyújtott.
Ennyi volt a János-kilátónál tett röpke kitérőnk. És már mentünk is tovább a túrautunkon, hogy megkeressük a másik kilátót is, a Kis-Tubest. S hogy sikerült-e? KLIKK IDE és megnézheted.
Jó kis kilátó, ami könnyed túrával megközelíthető.