2014. július 8., kedd

Szigliget - Szigligeti vár

Szigligeti vár
Balaton-Felvidéki utunk egyik jelentős állomása, illetve látnivalója volt a Szigligeti vár. Szerencsére nagyon jó időt és napot fogtunk ki a meglátogatására. Azt hiszem, hogy nem kell se mondanom, se dicsérnem, az első kép önmagáért beszél, hogy miért is tartozik Magyarország legszebb várai közé (köszönöm a képet a készítőjének! sajnos földi magasságokból ilyen csodálatosat nem lehetett volna készíteni).

Ugye tudjuk, hogy 'Kishazánkban' szomorú történelmünk miatt nem sok igazi régi vár található meg teljes épségében, úgyhogy ahogy mondani szokták... "Aki a kicsit nem becsüli...." Szóval örülnünk kell, hogy ennyi megmaradt történelmünkből és a mai napig még megcsodálhatjuk a maradványait. S ha láttad már becses gyűjteményemet a várakról és a várromokról ( ha még nem :( akkor KLIKK IDE, s majd nézz körül egy kicsit) akkor pláne érteni fogod.
S mivel szerintem ez azon várak közé tartozik Magyarországon, amit egyszer mindenkinek meg kellene látogatnia, ezért megmutatom Neked, hogy miért is. Tudod... egy kis kedvcsináló, hogy Te is késztetést érezz elmenni oda. De ha csak olvasva szeretsz ismerkedni országunk szépségével, akkor se hagyd ki ezt a bejegyzést.
Nos... Jó hír, hogy egyáltalán nem nehéz megtalálni ezt a várat. Ami fontos, hogy bármelyik irányból is közelíted meg, a 71-es főúton kell haladni egészen addig, amíg Szigliget hegyét meg nem látod. Ha Keszthely irányából közelíted meg, akkor még a várat is lehet látni, ahogy kiemelkedik a fák felett.
No de a lényeg, nem kell a Balaton partig lemenni, mi se mentünk. Hanem ahogy mentünk a 71-es úton egy nagyobb kereszteződésnél a tábla is mutatta, hogy ott kell a várhoz elkanyarodni. A csavar pedig szinte nemsokkal a kanyarodás után jön, ugyanis elég hamar lesz egy kisebb út a bal oldalon, ami az emelkedőn egyenesen a vár tövéhez visz (tán tábla is jelzi). Legalább is oda, ahol az autóval már meg lehet és meg is kell állni (mert hogy a várhoz onnantól már gyalog kell felmenni). Ez a Kisfaludy utca, s még ha furcsának is tűnik, célszerű azt választani, mert ha egyenesen mész tovább, akkor az az út elvisz a vár alatt a Balaton felé a község központjába.
Térképes segítség:
Ha csak a várat szeretnéd megnézni, akkor a leírtak szerint haladj, és tuti, hogy hamar a megfelelő helyen kötsz ki. Még egy szép nagy parkoló is vár ott! Eltéveszteni sem lehet. És hogy parkolódíj?!? Emlékeim szerint nincsen! Hacsaknem szezonban pénzéhes pénzszedők cirkálnak ott, de remélem, hogy ilyen soha nem is volt és nem is lesz.
Szóval autóval eddig lehet jönni, a többi a lábadra van bízva. Amennyiben egy templomot is látsz, akkor pedig biztos, hogy jó helyen vagy. De egy két árus a templom melletti részen is árulkodhat a vár közelségéről. És ha még mindig nem vagy benne biztos, hogy jó helyen jársz-e, akkor csak keresd a táblát és a térképet! Egyet biztos találsz Te is, ahogy én is!
Innen indult a várnéző túránk!
Ha már több élménybeszámolót is olvastál, akkor tudod, hogy nem sietünk, nem megyünk el semmi mellett sem, mindent megnézünk, mindent lefényképezek (ha tudok),.... és mindent begyűjtök! Alig mentünk 2 métert és legnagyobb örömömre már az elején ott figyelt a 'Tekerőke'. Kedvenc mihaszna szuvenyír-készítő érmelapító berendezésem! Teljesen jutányos áron 2 darab 100 forintosért kilapít egy 5 forintost az általad kiválasztott mintával díszítve. Nagyon ötletes egy találmány, és legalább az adott helyre emlékeztető értelmetlen emléktárgyat szolgáltat nem is olyan drágán (Igaz, hogy olcsóbb is lehetne, de tény és való, hogy manapság 205 forintért nem kapsz semmilyen emléktárgyat, nem hogy olcsóbban). Úgyhogy ha nem szereted a sok helyet foglaló emléktárgyakat, akkor ajánlom figyelmedbe a 'tekerőkét' (tudod én már csak így hívom :) (Amúgy nem kell mindig mind a 4-et begyűjteni, elég ha a számodra legtetszetősebbet ki tudod választani... Nekem menni szokott! :)
Majd egy kicsit kell emelkedőt mászni, de nem vészes. Mint látod, én ebben az egyszerű kis nyári ruhában és papucsban is simán megküzdöttem a várnézéssel.
És a check-point, avagy ahol a belépőt fizetni kell! Ami egyáltalán nem vészes, sőt! De a vár totál korrekt és szerintem nagyon is nívós weboldalán KLIKK IDE minden szükséges információt megtalálsz! Én is innen tájékozódtam!
Szóval ha megvan a belépő, akkor irány a vár! Egy újabb csodálatos vár, ahol a még meglévő várkapun keresztül vonulhattunk be hősiesen a vár területére.

Legkorábbi részei a kettős torony között építtetett palotaszárny és az azokat övező kőfalak voltak - ezeket apannonhalmi bencések építették 1260-1262 között. Ez annyira megtetszett IV. Béla királyunknak, hogy 1262-ben cserével megszerezte magának. A királyi vár felügyeletét a Pok nemzetséghez tartozó Móriczhidai család látta el. 1441-ben I. Ulászló Némai Kolos Jeromosnak adományozta a várat, de 1445-ben már az Újlakiak kezében volt, és a családnál maradt 1521-ig. 1531-ben az akkoriban éppen Habsburg Ferdinánd királyt pártoló enyingi Török Bálint kapott rá adománylevelet, ezért parancsára Martonfalvay Imre deák vonult fel ostromára nagyobb sereggel. A felsővárral szembeni sziklára húzatta fel ostromágyúit, aminek láttán a megrémült őrség első szóra feladta posztját. Imre deák átépíttette és kibővíttette a várat; 1531-40 között írt naplójában több adat maradt fenn az ostromról illetve az építkezésről.
A Balaton vidékén rohamosan előrenyomuló török hódítókkal szemben Szigliget is részévé vált a végvárrendszernek. A Lengyel nemesi család, birtoklása idején leghíresebb várkapitánya, Magyar Bálint parancsolt benne. A 16. században már elavult várnak számított, mivel nem esett bele a fontosabb hadjáratok útvonalába, elmaradt a korszerűsítése is. A korabeli krónikákat fellapozva tudjuk, hogy a somogyi partot uraló pogányok sokszor áteveztek hajóikkal, hogy kirabolják a keresztény falvakat. Ellenük emelték a part menti magaslatra az „Óvárt”, ami a régészeti kutatások szerint a magyar naszádosok bázisa volt: innen figyelhették az ellenséges hajókat. Mint oly sok, hegycsúcson emelkedő középkori várét, Szigliget végzetét is egy villámcsapás okozta, ami felrobbantotta az egyik toronyban őrzött puskaport, és a tűzben leégtek a vár épületei. Az elszegényedett Lengyel família már nem állíttatta helyre, inkább a völgyben elterülő faluban emelt kúriát.
A török hódoltság után a vár elvesztette harcászati jelentőségét. 1702-ben I. Lipót más várakkal együtt ezt is leromboltatta, a Rákóczi-szabadságharc idején már használhatatlan volt. A köveket a környék lakossága építkezéseihez használta. 1913-ban, 1953-ban és 1965–66-ban megerősítették a falakat.

Amennyire a Kinizsi várnál nem volt jó az időzítésünk, most annyira sikerült jókor érkeznünk, ugyanis épp akkor készülődtek a 'várjátékokra'... ott... mutatom!
Nem volt kérdés, hogy megnézzük az előadást, és hogy milyen jól tettük! Mindenkinek ajánlom, hogy egyszer legyen szemtanúja egy ilyen mókás, szórakoztató és mégis tanulságos előadásnak (akár vártól függetlenül, mert hogy több vár is utazik már ebben a buisnissben). De ez nekem kifejezettem tetszett. Azok a kosztümös férfiak mutattak be mindenféle harci támadási stratégiákat, vagyis megmutatták, hogy hogyan tudtak őseink szimpla nyilakkal is hatékonyan gyilkolni.
Persze a helyszínen ezt csak a céltáblán demonstrálták, bár majd nem ott maradt egy önként jelentkező kisfiú az egyik érdekes számnál (de csak majdnem), amúgy ügyesen céloztak a fiúk. És a poénos kísérő szöveggel üdítő élmény volt az előadás. Még akkor is, ha a végén egy igazi puskalövés bemutatásánál majdnem szívinfarktust kaptam, de a fülem biztos hogy azóta rosszabb egy fokkal :)
Ahogy oszlott a nézőközönség mi is mentünk felfedezni a várat. Igaz így hogy egyszerre indult meg a csorda, nem tűnt olyan kellemesnek a felfedezőút, mint ahogy mi már megszoktuk,... de hagytunk nekik lépéselőnyt. A legtöbbjüket úgyse nagyon köti le a látnivaló és kisebb szélviharként gyorsan keresztülszáguldanak a látnivalókon.
Szépen lassan körbejártuk a várat. Itt jöhettünk volna fel, hogyha nem megyünk el a színpadig műsort nézni. Nem semmi lépcső.... Ahogy fel, úgy le se mentünk ezen, csak felülről megbámultuk, hogy ilyen opció is lett volna.
A kilátás volt a lényeg! Ez a másik, ami miatt megéri eljönni ide és megnézni ezt a várat!
Izgalmas egy vár! (már ami maradt belőle)... még így is sok kiugró, beugró helyet lehet megnézni, 'okos-táblákat' olvasni és művelődni. Hidakon, lépcsőkön lehet közlekedni...
....és a kilátást minden irányban újra és újra megcsodálni.

A kihagyhatatlan és elmaradhatatlan ágyús-kép! Enélkül szinte már nem is vár egy vár.
Egyszerűen... no komment.... Lenyűgöző a táj és a látvány!
Izgalmas felfedezés ahogy egyre följebb haladsz, egyre több kőfalat fedezel fel....

....és közben egyre jobban megnyílik a kilátás és a táj! És a Balaton fenséges látványa is eléd tárul!
Csak győzd eldönteni, hogy mi tetszik jobban,.... a vár és a még mindig büszkén álló falai....

.... vagy annak izgalmas és változatos elrendezése (szinte látni itt-ott lelki szemeiddel, hogy szegény emberek régen milyen kicsi szobákban éltek)...
... vagy a lenyűgöző látvány?! Amit ezen a helyen látni, szinte párját ritkítja Magyarországon. Nem raktam fel több képet, csak hogy majd egyszer személyesen is meggyőződj arról, amit írtam. Hidd el nekem élőben ennél sokkal de sokkal szebb! Látni kell, nincs mese!
Na és ha még ebbe az irányba nézel!
Ahogy felérni a vár tetejére már el sem akarod képzelni, hogy vajon hogy élhettek anno az emberek, meg mi mindent élhettek meg... egyszerűen csak mint egy királykisasszony a 360 fokos full HD panorámás ablakából bámulsz kifelé és csodálod a látványt. Nem tudsz másra figyelni,... a látvány, a táj, a vidék szépsége minden figyelmedet leköti.
Nincs min csodálkozni azon, hogy ide építkeztek anno, abszolút megérthető.
Ki ne akarna, akár ma is egy ilyen helyen lakni... Persze egy kicsit modernebb körülmények közt és sok sok naaagy ablakkal... De nem ám elszólom most magam, azt holnap már ki tudja ki veszi meg felújításra. :)

Egy kis érdekesség!... hogy hogyan is tudott eltűnni egy torony!..., no meg hogy miért is jó ha tanulunk fizikát, kémiát és földrajzot is. :) Hasznos a tudás, értékmegóvó képességekkel ruházza fel az embert!

Templom helység mindenhol kell legyen... ez már csak így van.
Akár honnan nézed a várat változatos, és sok arcát mutatja,.... nem lehet megunni.

Újabb érdekes dolgok gyűjtőhelye...
Itt azért elgondolkoztunk, hogy mekkorák is voltak akkoriban az emberek. Persze képről nem látszik, hogy miért is mondtam most ezt... meg kell majd nézni élőben hogy megértsd! ;) Én megint okosabb lettem egy kicsit :P

A színpad melletti teljesen felújított rész már a kijárat felé vitt minket. Még benéztünk, hogy itt mit találunk. De a mosdón és feltűnően nagy embersűrűségen kívül nem sok érdekes várt ránk.
Még néhány 'okos-tábla'....

Várfelfedező túránk a végére ért. Amerre jöttünk arra távoztunk is a várból.Szép nagy izgalmas és változatos vár elsőosztályú kilátással. Csak ajánlani tudom mindenkinek!