2014. július 9., szerda

Sümeg - Sümegi vár

Sümegi vár
Balaton-Felvidéki kirándulásunk kihagyhatatlan látnivalója volt a Sümegi vár. Nem mintha nem láttam volna már korábban, sőt alig pár éve volt szerencsém meglátogatni, de akkor éppen lelkesen folytak a felújítási munkák. Szó mi szó kíváncsi voltam, hogy milyen is lett a vár (már ha kész vannak a munkálatokkal). Meg amúgy is... nem árt ha az ember egy-egy várat többször is lát, főleg ha egy szép várról van szó. És hát nem hiszem, hogy túlzok, ha azt állítom, hogy a Sümegi vár Magyarország 10 legszebb vára közé tartozik.

(Ha majd már nem lesz ennyi írnivalóm, és talán még unatkozok is, akkor elkészítem az én Top10-es listámat... majd... most még sok a tenni, írni és látnivalóm. No meg még sok élménybeszámoló kell, hogy a listám hitelesnek tűnjön számodra is :). Addig pedig... az eddigi listáim alapján, tudod... "Magyarország ismert várai KLIKK IDE" és "Magyarország összes vára KLIKK IDE".. Te is mérlegelhetsz. :)
Szóval Sümeg és a vár. Nem sikerült elsőre odatalálnunk, már megint... Cserébe viszont megnézhettük a Sarlós Boldogasszony templomot! Megérte eltévedni, úgyhogy ezt a leírást is olvasd el itt KLIKK IDE
Pedig olyan egyszerű odatalálni a várhoz. Bármelyik irányból is közelíti meg az ember, egyszerűen csak a 84-es főúton kell haladni, egészen addig, amíg meg nem látja az ember a nagy táblát és a bekanyarodás lehetőségét. No ott kell és lehet bekanyarodni, megállni, leparkolni.
Mint látod ez még egész távol van a vártól, de sajnos nem lehet autóval felmenni. Viszont van vár-taxi! Úgyhogy aki siet, vagy akinek megerőltető a 'hegyimenet', az némi pénzbeli ellenszolgáltatásért gyorsan feljuthat a várhoz. De csak annak ajánlom, akinek tényleg komoly indoka van erre (no meg pénze), mert amúgy kár lenne kihagyni azt a nagyon kevéske kis sétát, ami során viszont a tájat meg lehet csodálni, és el lehet töprengeni azon, hogy akkor régen vajon hogyan jöttek-mentek fölfelé az emberek ilyen meredek hegyoldalon.
Utolsó ittjártamhoz képest nagyon jól kialakították és megcsinálták a vár alatti részt is. Olyan mint egy szép nagy 'fogadóterem'. Itt szoktak lenni a várjátékok, itt afféle lovarda is van, meg nagy zöld placc, és játszótér-szerűség is. Úgyhogy itt is el lehet nézelődni egy ideig. Gondolom, ha programok is vannak, akkor még érdekesebb. Mi itt most nem álltunk meg, majd visszafelé megnézzük.
És az egyik legfontosabb! A 'tekerőke'! Tudod... a mihaszna szuvenyír készítő berendezés. Imádom! hogy ez legalább egy biztos pont, főleg, hogy egyre kevesebb helyen lehet kapni azokat az aranyos kis kerámiaköcsögöket a látnivaló fotójával díszítve (pedig olyan aranyosak, megfizethetőek és cuik). Szomorú vagyok, hogy már nem utaznak ebben a szuvenír-árusok. De tekerőke legalább van. És pénzérmém is lett!
A vár egészen alulról nézve. Oda kell felmenni.
Egy kis gyógyséta az egész. Szépen lassan...a tájat és a kilátást csodálva,... továbbá figyelve arra, hogy nehogy elüssön a 'különjárat', vagyis a vártaxi (mert hogy azért ment az elég sűrűn le és föl). De hidd el, hogy sokkal több szépet lehet látni, ha az ember használja a lábát.
A vár bejárata. A kapu... aminek fala is van még, nyílása is, meg még ajtaja is. Ez aztán fullos sok más várhoz képest. Itt aztán tényleg igazi hős lovagként vonulhattunk be, hogy felfedezzük a vár többi részét is.

Persze ahhoz előbb perkálni kellett. Az első kapu után lehet megvenni a jegyet. Hát nem mondom, hogy olcsó, de elég nagy várról van szó, és elég sok mindent lehet megnézni. No meg most újították fel.... úgyhogy korrekt a belépőjegy ára. Erről és a nyitvatartásról is a vár saját szipcsi-szupcsi oldalán pontos információkat találhatsz ITT. Nemcsak hogy nagyon jól néz ki honlapjuk, de az ünnepi és egyéb programokról is itt tájékoztatást kaphatsz.
Ezután azt hinné az ember, hogy már bent is van a várban, de még nem! Mert hogy van még egy kapu! Ez még csak afféle 'előtér'.
Most jön még csak a rendes bejárat....
És akár csak az elsőnél.... falak szinte még teljes pompájukban állnak, van kapu, és még híd is! Egyre szuperebb ez a vár!
És a kilátás! Pazar...
Ott a templom és a ferences kolostor, aminek a templom részét volt szerencsénk megnézni.
És mielőtt felfedező útra indulnánk a várban.... A kapu mögött található mindjárt ez a pár információs tábla. Egyrészről egy tök jó vártérkép.... nehogy eltévedj :)... vagy inkább hogy lásd, hogy egy ilyen vár nem egyszerre épül, hanem évszázadok munkája. Ez olyan, mint amikor az ember a házát csinosítgatja, hozzáépít, falakat bont, teraszt épít, majd egy fészert, stb... Így épültek/fejlődtek anno a várak is, és ez a kép nagyon jól szemlélteti, ha van időd, akkor böngészheted.
Másrészről meg a szükséges történelmi tudásanyag is megtalálható... hogy tudd, hogy mi a vár múltja és történelme. Ha jojózik a szemed már a látványtól is, akkor képzelheted hogy az enyém ott helyben mennyire jojózott, amikor megláttam, hogy ezt kellene mind elolvasnom (és még meg is jegyeznem). Nem sok kedvem volt hozzá, úgyhogy inkább megörökítettem, hogy utólag is lehessen okosodni. És milyen jól sikerült! Ha fel tudod nagyítani a képet és nem annyira vészesen rossz a szemed, akkor olvasható! És minden lényeges benne van, amit tudni illik a várról. Tudod... helyszínről, első kézből... úgyhogy nincs koppintás és ferde betű. És mennyivel jobb otthon a kényelmes székben ülve elolvasni, hogy mit élt meg ez a vár az évszázadok során.
És már indultunk is....  Innentől kezdve mindenki úgy járja be a várat, ahogy szeretné. Teljesen szabadon, idő és minden egyéb tényezőtől függetlenül lehet bolyongani a várban egész nap (vagy ameddig az embernek ideje van).
Mi mindjárt be is néztük itt a kapualjban található terembe. Ez afféle őrszálló volt a kapuőröknek. Gondolom olyasmi, mint manapság a biztonsági őrök helyisége, ahonnan figyelik, hogy ki jön-megy.
Ezután már mi is a vár belterületének vettük az irányt. Látszik, hogy tényleg komoly munkálatok voltak. Már nem olyan elhagyatott a vár megjelenése, a kényelem irányába tett egy nagy lépést. Vagyis nagyon kényelmesen, gond nélkül és annál nagyobb élvezettel lehet körbesétálni a várat. Alul is...
... és a felső szinten is. Az első felfelé vezető lépcsőjén már mentünk is felfelé, hogy magasabbról még szebb rálátást kaphassunk a várra.
Nemcsak hogy jól be lehet mindent látni, de felül is körbe lehet menni a várfalon.

Nem is hagytuk ki. Kár is lett volna.
Bármerre néztünk a vár mindig egy új arcát mutatta.

Ugye milyen szép? Nekem nagyon tetszett! Még ezzel a várhoz képest szokatlanul sok és modern felújítással is. De valahogy jó,... működik,... egyben van az egész vár,... kerek-egész képet mutat.
És az alsó szintet is a lehető legjobban kihasználták. Mert míg fönt körbe járod, s közben a várat és a kilátást megcsodálod, addig az alsó szinten egyéb látnivalók várnak. Le is néztem gyorsan mikor megéreztem a furcsa szagokat, hogy vajon mi bűzölög lentről. Hát ez.... még mini-állatkert is van! Egy szamár, egy ló, egy kecske.... a gyerekek örömére. De hát én is az vagyok! Úgyhogy amikor körbeértünk és leértünk, akkor meg is kellett nézem bűzölgő barátainkat.
De egyelőre még a felső szinten voltunk, és a várat újabb és újabb perspektívából csodáltuk meg.

És az elmaradhatatlan... tudod... ezt már írtam, hogy ágyú nélkül nem vár a vár.
Hát ennél a várnál nem lehet betelni a látvánnyal. Se befelé....
...se kifelé.... A kilátás mindegyik irányba más-más volt, és szebbnél szebb.
És itt értünk körbe a felső szinten. Látod azt a szép nagy furcsa stílusú és nem épp egy ilyen várhoz illő fehér lépcsőt? No az elején azon mentünk fel, és onnan indult a felső szinten tett körsétánk. És látod azokat a haragosan mélykék felhőket? Nem photoshop! Majd később meglátod,hogy most miért is említettem.
Egy szinttel lejjebb mentünk, és a lépcső alatt meg is találtuk az első helyiséget, amiben már tárgyakat is kiállítottak. Itt speciel a műhely volt. Csupa félelmetesen bizarr és furcsa eszközökkel, amikkel meglepő módon nagyon sok mindent meg tudtak anno csinálni, arról nem is beszélve, hogy sokat közülük modern kivitelezésben még mindig használunk.
Kíváncsi lennék, hogy Te vajon mennyit ismertél volna fel.
És szintén a lépcső alatt... Emlékszel még a történelmi leírást tartalmazó lila kép alatti képre? amikor beléptünk a vár belső területére? Láttad akkor hogy mi lógott ott? Nohát ez az! Nem tudtam kihagyni...  a 60 kg-os tűréshatárba még belefértem! ahogy a kalitkába is! :) És hogy mi is volt ez? Sajnos nem készítettem konkrétan a feliratról képet, és nem nagyon látszik, de akár hiszed akár nem... ez volt a "Gyermekmegőrző" ! Persze csak poénosan, a beválósabb gyerekeknek egy kis játék. Ahogy nekem is! Nagyon mókás és vicces volt!
Ahogy az ágyú tisztítás is.... már ha koszos lett volna. De azért el lehetett képzelni, hogy milyen is volt régen ezt csinálni.
A következő helyiség.... még bizarrabb eszközökkel..... a kovács-műhely lehetett.
És ahogy haladtunk a konyha felé.. még a fűszerkertet is megtaláltuk. Már mint elmentünk mellette, és le kellett ellenőriznem, hogy tényleg igaziak-e és a feliratnak megfelelő fűszernövényt termesztenek-e. A sóska rendben volt, úgyhogy gondolom a többi is. :)
És a konyha. Ami itt nemcsak konyha, meg kiállítási terem, hanem rendesen konyha-konyha funkcióval is ellátott helyiség, mert hogy itt lehetett kürtöskalácsot venni!
Ott készítették és sütötték helyben! Ezt az ötletességet! Nagyon tetszett!

De azért lehetett nézelődni is, és némi történelmet a kürtöskalács majszolás mellett tanulmányozni.

És a kedvencem! A kaloda! Ez is elmaradhatatlan egy várban! Persze a kürtös kalácsot nem tudtam letenni, úgyhogy a képen lehet is látni, hogy mennyire célnak megfelelő eszköz volt ez a kaloda, mert meghiúsítja a táplálkozást és ez által az éhhalál garantált. :)
Rendes szuvenyír boltot is találtunk az egyik helyiségben. Itt aztán minden volt, ami szem szájnak ingere... még díszes aranyos kis kerámia köcsögöt is kaptam :)
Egy újabb helyiség... hatalmas makettal...
...szegény katonákkal...
... gazdag katonákkal...
És itt értünk vissza az állatokhoz. Bizony... állatsimogató.... :) De csak a kiskecskéket lehetett.  A szamár és a ló nem épp azért volt ott.
És a legmodernebb kiállító terem. Itt voltak a régészeti leletek, a modern képek a vár rekonstrukciókról, és a legvégén a full modern mini-mozi, ahol filmet lehetett nézni. De nem akármilyent, hanem kevésbé nívós animációs megjelenítéssel mutatták be, hogy milyenek lehetettek a anno a harcok. Kicsit PlayStationra emlékeztetett, csak épp nem kellett semmit nyomkodni, csak nézni, hogy a figurák merre mennek és mit csinálnak. Amúgy nagyon ötletesnek tartom, hogy egyre több ilyen történelmi helyzeteket, harcokat, várakat és azok múltját bemutató filmek készülnek. Sokkal de sokkal hatásosabbak és messze több maradandó információt tudnak átadni, mint a szimplán elolvasott sorok egy könyvből.

És egy pénzverde! Mármint szuvenyír érme pénzverde. Ez a 'tekerőke' korhű változata. És hát persze, hogy egy ilyen érme is került a gyűjteményembe a másik mellé!
És emlékszel még a haragos mélykék égre? Hát ezért írtam.
Utolért minket az eső. Nem is kicsit,... csak úgy zuhogott mintha muszáj lett volna. Meg is torpantunk egy pillanatra a várnézésben. De előkaptuk gyönyörűséges neon-sárga esőkabátunkat, és folytathattuk a felfedező utunk.
Megtaláltuk az lakosztályokat. Legalább is azt az egyet, ami a legfontosabb embernek járt.

És azt is megtaláltuk, ami a szegény elítélteknek járt.
Egy másik teremben még egy kis makett és ólomkatona-sereg.
És persze kápolna is kell hogy legyen egy várban.
Mire a maradék helyszíneket bejártuk és megnéztük már az a eső is alább hagyott. Így búcsút vettünk ettől a felettébb izgalmas, látnivalókban bővelkedő várnak.
A vár alatt még nézelődtünk egy kicsit. Ott találtam ezt az érdekes képet is, ami mutatja, hogy milyen volt és milyen lett.
A vár tövénél még megnéztük, hogy mik ezek a hatalmas 'izék'. Nem is egy volt belőlük... kisebb, nagyobb, szépen sorban.

Még egy kis állatsimogatás.... :)
Itt már visszaértünk a legelejére, ahol írtam, hogy egy nagy tér és szabadtéri programoknak kialakított hely fogadja a látogatókat.
És a ló... ami nem is ló :(... A szarvak már csak akkor tűntek fel, amikor ráültem...
Felnőtt-játszótér? Vagy inkább lovag-kiképző??
Ágyú-hadak! Gondolom ezek a várjátékok idején nagyobb szerepet is betöltenek, mint hogy csak itt állnak.
Innen indult utunk órákkal ezelőtt és itt búcsúztunk véglegesen a vártól. Mint látod már nem is esik az eső. Persze volt amikor újra szemerkélni kezdett, de a gonosz felhők tovább álltak, úgyhogy mi is reményteljesen távoztunk, hátha eső nélkül meg tudunk még nézni egy vagy két másik várat is (mert hogy van itt a környéken... nézd csak meg a térképeimet!)
A be-és kijárat mellett húzódó épületben állatokat tartanak, amit persze hogy megláttunk és meg kellett nézni, hogy mifélék szolgálják a Sümegi vár látogatóközpontját.

Pacik itt, és pacik ott. S volt amelyik alma nélkül is hagyta, hogy megcirógassam. :)
Innen már tényleg az autó felé vettük az irányt, és indultunk is tovább utunkra.
Izgalmas és tartalmas a várnézés volt. Nagyon jó lett ez a Sümegi vár! A belépő árát maximálisan megérte, és még több időt lehetett volna itt tölteni, ha nem várt volna minket a következő vár.
Ha Neked is tetszett és utad egyszer arra visz, vagy csak egy várban szeretnétek egy délután kirándulni, akkor melegen ajánlom a Sümegi várat! Látnivalókban, kilátásban, kiállításokban, és még élő állatokban is bővelkedő kellemes és családbarát vár.