2015. április 8., szerda

Tatabánya - Szelim-barlang

Szelim-barlang
Oroszlányi túrakörutunk során megnéztük a Turul madarat (ha még nem olvastad ama élménybeszámolót, akkor KLIKK IDE és megteheted ). És ha már ott voltunk és még időnk is engedte, megnéztük a legalább annyira érdekes és érdekfeszítő másik tatabányai látványosságot, a Szelim-barlangot is.
Ha már elolvastad a Turul-os bejegyzést (ha nem akkor mindenképp tedd meg! Lásd "Klikk ide") ugyanis a barlanghoz a Turul madár emlékműtől elindulva lehet a legkönnyebben eljutni. És azt, hogy oda hogy lehet eljutni, azt pedig abban a bejegyzésben találod :)

Szóval ha már megnézted a Turult, ahogy mi is tettük, akkor ez az egyik út, amin keresztül el lehet jutni a barlanghoz. Egy szépen kibetonozott és korláttal ellátott lépcső vezet a barlanghoz a piros sávjelzéssel (legalább is egy ideg...)
 Könnyed, kellemes sétát nyújt a lépcső lefelé. Egészen a barlang jelzésig.
Bizony... nem a lépcső vezet egészen a barlangig, hanem innentől kezdve egy sokkal izgalmasabb és veszélyesebb útszakasz.
A barlang jelzéstkövettük a továbbiakban, és ahogy látható itt már nemhogy beton nincs...de még korlát sem! A könnyed városi séta hirtelen vadregényes kalandba csapott át
A sziklafal oldalában alakítottak ki egy keskeny kis ösvényt, ami a barlanghoz vezet.
 Amennyire veszélyes, legalább annyira gyönyörű is ez a út, az elénk táruló kilátás révén.
Visszafelé tekintve lehet látni, ahogy a Turul épp felszállni készül a hegyoldalról.
De még mindig nem értünk a barlanghoz. Persze ameddig a jel mutatja az utat, addig nem tévedtünk el. Nem mintha ezen az úton el lehetne tévedni :) Csak a sziklafal és a mélység van az ösvény két oldalán.
Ahogy haladtunk előre, a kilátás egyre jobban megnyílt. Immáron Tata irányába messze-messze el lehetett látni.
Bár erről a képről nem látni, de én tudom, hogy ez már a barlang kisebbik nyílása előtt készült, amin keresztül a barlangba lehet menni. (Ezt nevezi a későbbiekben a leírás "terasznak")
 Megérkeztünk :)

A barlangot az itt talált őskori leletek (ősembercsontok, szerszámok, tűzrakóhely) tették ismertté. Ma már a leletek múzeumokba kerültek, de a tágas, impozáns, világos barlang nagyszerű látványt nyújt. Két nagy kürtőjéből is kapja a fényt, ill. egyik bejárata olyan hatalmas lyuk, hogy az autópályáról is látható. A barlang előtti részről káprázatos kilátás terül elénk. A barlang „teraszától” is visszamehetünk a Turulhoz vezető útra, egy meredek sziklapárkányon keresztül (nem veszélyes).Mi ugyebár ezen keresztül érkeztünk. :)
Kölcsönvettem pár szuper jó képet a netről, hogy teljes pompájában és szépségében is látható legyen a barlang, mivel a különleges fényviszonyok miatt én nem tudtam olyan jó képeket készíteni. (Köszönöm a készítőjüknek!)
Ezeken a képeken valóban látható, hogy milyen szép, milyen nagy, és hogy ez tényleg egy igazi barlang. Ha szeretnél még több infót a barlangról, akkor ajánlom figyelmedbe kedvenc mindentudó oldalunkat, a Wikiédiát, KLIKK IDE és még több mindent olvashatsz a barlangról.
A Szelim-barlang elnevezéséről több legenda is szól, az egyik szerint a török Szulejmán szultán seregének közeledtére a barlangba rejtőzött a környék lakossága. A törökök ezt észrevették, lezárták a területet, és nemes egyszerűséggel az emberekre gyújtották a barlangot, ahol mindenki odaveszett. Sajnos a többi legenda is hasonlóan végzetes.

Továbbiakban már csak az én képeimmel....

Az a kisebbik nyílás, ahonnan mi is érkeztünk.
 Ez pedig már a nagyobb nyílás, amit a messzi távolból is lehet látni.

És van egy harmadik kis nyílás is. Olyan mint egy ajtó... egy bejárat.. Egyébként ezen keresztül a lehet a másik irányból megközelíteni a barlangot.

Pár kép azoknak akik szeretik a kőzeteket...

A barlang falán a víz tevékenysége látható nyomokat hagy.
Búcsút intettünk a barlangnak, és a másik irányba elindultunk visszafelé.
Ahogy már jeleztem, ez a hivatalosabb út, amin meg lehet közelíteni a barlangot, de szerintem a másikat sem szabad kihagyni. Vagy az oda, vagy visszafelé érdemes azt a sziklaoldalban kialakított ösvényt is megjárni.
A barlang mellett itt is egy korlátos lépcső vezet felfelé.
A kilátás továbbra is igyekszik kedvünkben járni.
 Az út felvisz egészen a barlangmélyedést magába rejtő szikla tetejére.
 Immáron már a barlang tetejéről csodáltuk a kilátást. A Turul irányába is...

... és a város felé is.

És ami mutatja, hogy alattunk a barlang... A hatalmas nyílást felülről is meg lehet tekinteni, ami mint egy szuper napfénytető még több napfényt enged be a barlangba a látogatók örömre.(Azért annyira nem lenne közkedvelt és szívesen látogatott a barlang, ha csak zseblámpával lehetne valamit is látni. :)
A látvány és a kilátás lenyűgöző. És ez a hely... szinte még kilátó sem kell, az egész tatabányai hegyoldal egy nagy kilátó. Ha csak egy sétát teszel a barlanghoz, elkerülhetetlenül megcsodálhatod a páratlan kilátást is.
A barlang tetejéről egy széles és jól kialakított sétány vezet a Turulig és a parkolóig.
Útközben kis geológiai bemutatót is láthatunk a környék hegységeit alkotó jellegzetes kőzettípusokról.
Ha szereted a kőzeteket, nézni és ismerkedni velük, akkor mindenképp itt-ott állj meg pár perc erejéig.
 A kövek elkísérnek a sétányon egészen a Turulig.

Itt már vissza is értünk a pihenőhelyhez.
Itt aztán tényleg lehet délutáni programokat szervezni. Kellemes közeg és környezet számos látnivalóval.
Kellemes kirándulás volt így a nap végén. Örültem, hogy hosszú idő után újra eljutottunk ide és a barlangot is láthattuk. Ha erre járnál, akkor ne hagyd ki se a Turult, se a barlangot, és távolabb egy hosszabb kirándulóval egy másik kilátó is kecsegtet.