Élménytérképem !!!

2014. augusztus 20., szerda

Veresegyház - Medvefarm


Medveotthon

Amikor a neten láttam, hogy Magyarországon ilyen is van, akkor már tudtam, hogy egyszer nekem is meg kell néznem, és látnom kell. A cserháti utazásunk alkalmával erre lehetőség is nyílt.

Veresegyházon 1998. november 24-én nyílt meg Közép-Európa egyetlen medvemenhelye. Az 5,5 hektáron elterülő együttes, 3,5 hektárnyi egybefüggő kifutójában kedvére játszhat a 39 barnamedve. 16 Kamcsatkai egyed és 17 erdélyi Európai medve él nálunk.
A területen 8 darab szűk bejáratú, ámde öblös mesterséges barlang van elhelyezve. Egy-egy barlangban két-három medve is pihen. Két, egyenként 160 négyzetméteres mesterséges tó van kialakítva, melyet rendszeresen utántöltünk. Ez biztosítja az ivóvizüket, valamint a tavakban telepített kárászok is élnek. Ezeket ugyan megfogni nem tudják a medvék, de jó időtöltés számukra a kergetőzés. Ennek a játszótérnek nagy sikere van a medvék között. A természetes élőhely minél tökéletesebb reprodukálása érdekében 1,5 hektáros fenyves erdő biztosítja az elrejtőzést, és a fáramászás lehetőségét.
2000 nyarán került kialakításra a medvéknél már bevált technológia szerint a farkasok kifutója. Másfél hektár fás, dús növényzetű területet kapott az a 18 európai szürkefarkas, akik először költöztek be. Egy kiugrás-gátló kerítéssel bővítettük az eddig jól bevált technikát, mivel a farkasok a laikus ember számára elképzelhetetlen ügyességgel tudnak átugrani a kerítéseken a villanypásztor ellenére is.
Megépült egy 120 m2-es, 2 méter mély mesterséges tó is a területen, így biztosítva az ott élőknek a természetes körülményeket. Hamar kialakultak a falkára jellemző rangsorok. A két, jól elkülöníthető csapat jól megfér egymás mellett.

Bár nem volt a felhőtlen a kirándulásunk. Szó szerint. Egész nap felhős, esős, borongós idő volt. Amikor oda értünk még csöpögött az eső, de aztán elállt. Kérésem az égieknél meghallgatásra talált, és esőmentesen tudtuk megnézni a medvefarmot.
Egyszerűen a címet  - Veresegyház, Patak u. 39. -  követve mi is eljutottunk oda. Meg is lepett, hogy a rossz idő ellenére mennyien vannak. A kisházikónál, lásd első képen, kell behajtani a nem is olyan kicsi parkolóba. Persze ez azt jelenti, hogy van parkolódíj is, de megfizethető és csak egyszeri.
Miután leraktuk az autót el is indultunk mi is bajárat felé, mert hogy a medvefarm bejárata jópár méterrel odább található, a nagy kapunál, amin a 'medveotthon' felirat is olvasható. 
Amint beléptem már látszott, hogy milyen jól megcsinálták és kialakították ezt a parkot. Még a gyerekes családokra is gondoltak, úgyhogy akiket nem kötött le a macik játszótere jobb oldalon, annak van saját játszótér a bal oldalon. Látszott, hogy kellemesen el lehet itt tölteni jó pár órát a kedves állatok társaságában. 

Szóval mindjárt a bejárat után látod a medvék lakóhelyét. Hatalmas nagy elkerített zöldellő táj, tóval, buckákkal, mászófákkal és sok-sok medvével, nyomokban farkasokkal.
Szinte azonnal siettem én is a kerítéshez, hogy megcsodáljam a medvéket, amelyek közül néhol egy-egy egészen közel jött a kerítéshez. És akkor látom, hogy etetni is lehet őket! Mi mással hát, mint mézzel! ÉS hogy azt hogyan is? Nagyon, de nagyon ötletes és tetszetős, hogy óriás fakanalak vannak kirakva, amikre mézet, vagy finom édességet rakhatsz. Kár, hogy ezt nem tudtam előre, mert akkor biztos hogy nem megyek üres kézzel. :(
Úgyhogy ajánlom neked is, hogy ha te is erre jársz, akkor ne felejts el magaddal mézet hozni, vagy valami cukros finomságot. Mert bár a fakanál adott, de üresen nem túl csábító ajánlat a maciknak, hogy közel jöjjenek a kerítéshez. Szerencsére én találtam egy otthagyott mézes flakont, aminek az aljában volt még pár csepp. Minden erőmet bevetve kinyomkodtam a maradék mézet, csak hogy én is odanyújthassam a medvének a fakanalat. 


Felemelő élmény, csak ajánlani tudom mindenkinek hogy próbálja ki. Ha gyerek, akkor azért, ha felnőtt akkor azért. És ha nem is eteted őket egyfolytában, akkor is tök jó élmény, hogy csak nézed őket.
Amikor mi odaértünk, pont akkor volt etetési idő. Hatalmas adag nyulat kaptak (persze már döglöttet, úgyhogy nem láttunk semmilyen hatalmas nagy futkosást és vadászást). Érdekes volt nézni, hogy hogyan veszik a medvék magukhoz a részük és hogy hogyan esznek.





Végül is tudjuk, hogy a medvék mindenevők. De azért a kedves aranyos macit látni ahogy éppen egy nyúl lábát tépi szét. Hm... Nagyon jó a medve marketingje, hogy alapból  nem is gondoljuk, hogy milyen vérengző vadállat tud lenni. Azért nekem még továbbra is nagyon aranyos állatok.
Időközben, míg a macik ettek, körülnéztünk, hogy még mi más látnivaló van. Még suvenyír pénzérmekészítőjük is van, vagy ahogy én mondani szoktam 'tekerőke'! Nem is egy! Hanem kettő is! Úgyhogy bőven lehet válogatni a figurák közt, már mint hogy mi kerüljön az öt forintosra.
Ezentúl láttam a nagyon ötletes anyuci-apuci pénztárcáját is megmozgató maci-liftet. Egyszerűen azt a pados ülőalkalmatosságot felemelik (mint egy lift), közben a két maci keze jár, mintha ők húznák fel a liftet. Nagyon ötletes, csak azért hogy még többet láthass a medvék otthonából.....felülről is! Bár mi nem próbáltuk ki, de biztos nagyon mókás lehet.
Emellett még gondoltak az éhező emberekre is. A medvék csodálatos látványa mellett lehet enni, inni és eközben megpihenni.
Amit szerintem nagyon jól megcsináltak, annak ellenére hogy nyitott helység volt.

Így nem csak a már halott állat díszekkel találkozhatsz,......
....hanem ha  elég jól fülelsz, akkor élő állatokat is találhatsz. Végül is egy vadasparkban nincs ebben semmi furcsa. Csak úgy cikáztak a fejünk fölött a lelkes madarak, hogy a kicsiket megetessék.
Nekem tetszett, illet a környezetbe, és legalább volt hol megigyunk egy kávét mielőtt tovább folytattuk volna a medvepark körbejárását. Mert hogy nem csak erről az oldalról lehet megnézni, hanem ezt az egész nagy elkerített zöld területet körbe lehet sétálni.






Persze időközben elkezdett szemerkélni az eső és elővettem a félelmetesen dizájnos sárga esőkabátomat. Ha a macikat nem zavarja az eső, akkor engem sem fog hátráltatni. 

És ugye, hogy milyen aranyosak ezek a medvék. Nem lehet őket nem kedvelni. Nagyon tetszik nekem ez a hely, és remélem hogy téged is inspirált, hogy egyszer meglátogasd. Addig is.... Szeretném figyelmedbe ajánlani ezt a táblát és rajta a sárgán virító számsorozatot, adószám címszó alatt. A medvéknek is meg kell élniük valamiből, és azt hiszem, hogy ez azon kevés helyek egyike, ahol a támogatásod biztos hogy jó helyre megy. Ha nem hiszed, akkor a medveotthon saját honlapján KLIKK IDE Te is láthatod és olvashatod.
Azt hiszem, hogy én már tudom, hogy jövőre hova is megy az az 1% :)
Ahogy sétáltunk tovább láttuk, hogy farkasból is van bőven, nem csak nyomokban. És úgy tűnik, hogy ők nagyon jól megvannak a medvékkel.
Ezek már kevésbé, mert hogy ezek a farkasok elkülönítetten egy másik területen voltak.

Még szerencse hogy az eső sem esett mát tovább, így az akadályozó gumigúnyámtól megszabadulva lelkesen figyeltem fel arra, hogy hát nem csak a medvék és farkasok voltak láthatóak. Hanem a nagyon kedves agyonetetett, jóllakott gömbölyű szőrgombóc 'rokonaik' is, a mosómedvék.
Hát hogy milyen aranyosak ezek, és mindig éhesek. Hát persze hogy mindjárt hatalmas késztetést éreztem, hogy én is adjak nekik valami finomságot. Nagyon lelkesen meg is osztottam volna velük a nagyon finom cukros gyümölcsös müzlimet, de ezeknek ez nem volt elég jó. Kivéve egyet, amelyik látott némi fantáziát benne, úgyhogy egy falat nekem, egy falat mosómacinak. Hogy milyen jó dolguk van!


Sajnos későn vettem észre, hogy egy másik feltehetőn szintén éhes kedves aranyos 'medve-rokon' szőrgombóc is van a szomszédos elkerített részen. :) Úgyhogy müzli híján az anya szerint nekem járó mogyoró mennyiségemet osztottam meg velük.
Nem tiltakoztak, sőőőt. Itt már sokkal többen érdeklődtek, hogy mit is osztogatok olyan lelkesen.


Nagyon felemelő élmény egy állatnak örömet okozni egy kis finomsággal. Próbáld ki Te is! Azért nedves kéztörlő legyen nálad, ha szó szerint a kezedből esznek az aranyosak, kelleni fog. 

S ha lemaradtál volna a maci-liftről, ahogy én is, akkor az ezen az oldalon található kis kilátó kárpótolhat. Persze nem olyan magas mint a maci-lift, de megteszi.
Igazából a magasból semmi különös látvány nem tárul a szemed elé, csak a szép nagy zöld táj itt-ott barna foltokkal. A medvék végül is a járókelők szintjén vannak, vagyis a lényeg ott van a lábad és az orrod előtt. Lásd kép feljebb és lejjebb :) 
Folytattuk is az utunk a szépen kiépített sétányon, és még ezen az oldalon is macik. Sok maci. Úgyhogy ha egyszer erre jársz, és hozol magaddal mézet (sok mézet), vagy cukros nasit. Akkor azt ne osztogasd el mindjárt az elején, hanem hagyj a többi medvének is. Ja és a fakanalt tartsd magadnál.... lesz ott még elég másnak is. 
A körút legvégén még rénszarvast is láttunk. Igazi, szőrős agancsú rénszarvas. Igaz szegény idegbeteg módjára szaladgált le-föl, úgyhogy nagyon ügyesnek kellett lennem, hogy lencsevégre kapjam.

Ez volt hát a Veresegyházi Medveotthon, vagy ha úgy látod s hallod, akkor a Medvefarm.

Nekem nagyon tetszett. Mindenkinek csak ajánlani tudom. Ha gyereked van akkor azért, ha nincs akkor azért, vagy csak úgy, de egyszer nézd meg, mert nagyon jó és kellemes időtöltés. És ne felejtsd el a mézet, vagy egyéb cukros készítményt, mert az üres fakanál nem csábító a medvének!


Járd meg! Nézd meg! Éld meg Te is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése